Octavia. Dat zouden meer mensen moeten doen...

JdV

Lid
Goedenmorgen allen.

Octavia met zulke groeipercentages op weg naar de nummer 1 positie in Europa? Kijk daar wordt ik nou vrolijk van. Steeds meer verstandige mensen.

Bron: Autoweek
1688115879173.png
 

CharlesTucker

Forumguru
Wat wordt hier bedoeld met "verkocht", is dat besteld of geleverd? Als je natuurlijk 2 jaar lang slechts met mondjesmaat levert, en dan eindelijk een beetje versnelt dan heb je al snel een fors groeipercentage te pakken als hier "geleverd" bedoeld wordt.
 

ertromp

Forumguru
Wel grappig dit soort tabellen. Je kunt je ook afvragen was de verkoop in mei '22 zo slecht van de O4 dus weinig registraties vanwege alle problemen rond toelevering onderdelen en software destijds
 

leon-cupra

Forumguru
De echt verstandige mensen staan in de top 3 :deuk::deuk:

6 maanden eigenaar tesla model Y. Kost mij al 6 maanden geen euro extra buiten de aankoop en de verzekering. :D
 

JdV

Lid
Wat wordt hier bedoeld met "verkocht", is dat besteld of geleverd? Als je natuurlijk 2 jaar lang slechts met mondjesmaat levert, en dan eindelijk een beetje versnelt dan heb je al snel een fors groeipercentage te pakken als hier "geleverd" bedoeld wordt.
Wel grappig dit soort tabellen. Je kunt je ook afvragen was de verkoop in mei '22 zo slecht van de O4 dus weinig registraties vanwege alle problemen rond toelevering onderdelen en software destijds
Meer dan 15.000, beetje versnellen. Snap dat er nuance te maken is. Maar top 10 zit allemaal best wel bij elkaar qua aantallen en groei nr 1 Sandero ligt fors lager. Benieuwd hoe dat er over paar maanden uitziet

Wat wel opvallend is dat Autoweek dit artikel van de site verwijderd heeft. Staan er fouten in??
 

Tees

Donateur
Meestal gaan dit soort getallen over op kenteken gezette voertuigen. Dat is namelijk informatie die publiek toegankelijk is, i.t.t. productiegetallen, die worden maar mondjesmaat gecommuniceerd door een fabrikant.
 
  • Leuk
Waarderingen: JdV

CharlesTucker

Forumguru
Wat ik bedoel is dat vanwege de leveringsproblemen dit staatje in ieder geval voor wat betreft de Octavia helemaal niets zegt. Er zijn niet zo veel meer mensen verstandig geworden, er zijn veel mensen die eindelijk hun al heel lang geleden bestelde auto geleverd hebben gekregen.

Even ter illustratie heb ik gekeken naar alleen Nederland, RDW cijfers van de laatste 12 maanden. In December 200% stijging ten opzichte van November, in Januari ruim 400% stijging, ten opzichte van December (daar speelt ongetwijfeld ook mee dat leasemaatschappijen die dingen vaak liever niet in november/december op kenteken laten zetten). Maar in Mei dan weer ruim 200% daling ten opzichte van April. Altijd wel leuk, dat soort statistiekjes, maar hecht er vooral niet teveel waarde aan.
 

JdV

Lid
Citaat verwijderd.
Ach, ik geniet er van zolang het duurt. Toen ik mijn Superb 2 nieuw bestelde verklaarde iedereen mij voor gek. Een Skoda. Of ik totaal gek was. Ik kwam uit een fraaie BMW 3 serie. Zo'n Oostblok sloep. Skoda, daar werd toen (2011) lacherig over gedaan.... En kijk nu eens.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb zelf ook m'n eerste Skoda Octavia in 2011 gekocht, maar had toen toch niet echt het idee dat daar nog lacherig over gedaan werd. M'n broer, wat meer auto-enthousiast dan ik, had er al eerder eentje (en heeft nu een fraaie BMW 3 :D

(overigens heeft de moderator hier liever niet dat je quote uit een bericht direct boven je antwoord)
 
  • Leuk
Waarderingen: JdV

leon-cupra

Forumguru
Da's waar, maar ik ken de nodige eigenaars die allemaal zeggen dat die Tesla's op een gegeven moment uit elkaar vallen. Beetje slordig in elkaar geschroefd.
Is te zien van welk jaar ze waren. In mijn Model Y hoor je geen enkel krakje of piepje. Niets valt uit elkaar of zit rommelig in elkaar. Tesla heeft enorme sprongen voorwaarts gemaakt de laatste jaren.
Mijn vorige wagen, een Porsche Cayman, had enorm veel krakjes en dan spreken we over een Duits topmerk. Dus tja …
 

Tees

Donateur
2011/12 was Skoda ook wel écht ingeburgerd in t grootste deel van t land. De doorbraak van Skoda was ergens tussen 2000 en 2005, dankzij de 1e Fabia en Octavia, die hun techniek deelden met de rest van de VAG groep, maar dan voor minder geld. Die verkochten in NL als een tierelier. De F2 en vooral O2 zijn zeer succesvolle opvolgers daarvan geweest, en de S2 ook een hoogstandje (ik heb nog nauwelijks iemand gehoord die daar niet heel blij mee was/is).
 

ertromp

Forumguru
In 1998 reed ik al een prachtige O1 HB. Allemaal VAG techniek en vele probleemloze km's mee gemaakt.
Toen reed je met een Skoda Octavia nog wat unieks want wie ging nu in zo'n Oostblokker toeren. De Fabia 1 en Superb 1 (eigenlijk een verlengde Passat met andere kop en kont) volgden later.
Volgens het WWW zijn er in 1998 43 stuks verkocht in NL. Het was nog exclusiever dan een Rolls :ROFLMAO:

DSCN0665.JPG
 

EdK

Forumguru
De F2 en vooral O2 zijn zeer succesvolle opvolgers
Pas op he !!
De F2 is erg populair geworden door de 3 cil Diesel die giga door de overheid met subsidies werd beloond omdat het zo'n schone zuinige wagen was. Maar goed na het dieselschandaal weten we nu wel beter....
Maar had die subsidie er niet opgezeten dan waren de verkopen een stuk lager geweest..... :pieker:

De O1 en naderhand de O2 en later de S2 in station uitvoering waren inderdaad toppers in verkoop.
Veel ruimte (wagen) voor relatief weinig geld
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

JeSko

Forumguru
en de S2 ook een hoogstandje (ik heb nog nauwelijks iemand gehoord die daar niet heel blij mee was/is).

Klopt, ik zal wel een beetje biased zijn naar de S2 toe maar dat is me toch echt een hoogstandje te noemen van de VW groep, als je ziet wat voor kwaliteit, ruimte en luxe je had voor je geld. Met als topper die magnifieke gekke 3.6 benzine bom met het geluid van één of andere dure exoot. Het is jammer dat benzine varianten zoveel duurder zijn in België en ook amper beschikbaar zijn. De S3 en 03 zijn trouwens imo ook kleppers, daar hoor je ook echt zelden ontevreden mensen over praten. Eigenlijk is het van 2001-2019 ongeveer algemeen gewoon een golden era te noemen geweest voor Skoda, ja er was olieverbruik bij sommige motoren, pano daken lekken soms ( al blijf ik erbij dat dat meestal komt door nalatig onderhoud) en enkele van de DSG reeks zijn zwak, maar elk merk heeft zen dingetjes, het blijft techniek en techniek faalt soms. De O4, Enyaq etc etc zijn qua software en eindproduct onaanvaardbaar voor mij, dat is Skoda onwaardig.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Klopt van die 3 cylinder diesels Ed, maar feit blijft dat de Fabia Combi (1 en 2) by far de grootste auto was die je voor dat geld kon kopen. Die diesels kwam er nog bovenop, maar je ziet nog steeds heel veel F1c's en F2c's rondrijden (waarbij ik t idee heb meer F1's dan F2's te zien, maar dat is wellicht ook bias ;)) waarvan toch velen met benzinemotor.
 

EdK

Forumguru
Na 20 jaar heeft collega zijn F1c onlangs ingeleverd voor 1500 eurie met 250K op teller..
Daarvoor reed hij nog wat jaren een Felicia
Tsja alleen is hij nu een slOpel gaan rijden ............. praat dan ook niet meer met hem :D
 
Bovenaan Onderaan