Octavia Demarrage 1.8t op LPG G3 ?

HansP

Nieuw lid
Ik overweeg om nog in 2008 een Octavia Demarrage 1.8t 110kw te bestellen. Aangezien Pon LPG G3 niet ondersteund heb ik met twee bedrijven contact gehad die een Prins installatie voor dit type motor kunnen inbouwen; volgens hen zal dit geen storingen opleveren. In de diverse discussies kom ik tot op heden weinig informatie hieromtrent tegen.
Totnutoe heb ik twee Octavia's 1.6 gereden zonder een enkele storing.
Voordat ik een definitieve beslissing neem ben ik benieuwd naar ervaringen van andere Skoda-rijders met de 1.8t 110kw motor op LPG G3.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
 
Ik heb hier in de buurt jaren een Leon 20VT (in principe dezelfde motor, maar dan 132kW-versie) op LPG zien rijden. Het lijkt me wel dat dat gewoon kan, ja.
 

HansP

Nieuw lid
Ik heb hier in de buurt jaren een Leon 20VT (in principe dezelfde motor, maar dan 132kW-versie) op LPG zien rijden. Het lijkt me wel dat dat gewoon kan, ja.
Dank voor je reactie StalenSnuitje. Weet je toevallig ook of deze Leon-rijder regelmatig storingen heeft gehad?
 
Poeh, dat zou ik niet weten. Ik heb die man nooit gesproken ofzo, maar z'n auto viel me altijd op (Cupra-bumpers erop, grote velgen en hij was knalgeel ;)) en ik heb'm 1 of 2x bij de LPG-pomp zien staan, vandaar dat ik weet dat hij op gas reed. Hij had namelijk héél mooi de gasvulopening weg laten werken: die zat achter z'n nummerplaat, die kon omklappen :cool:
 

HansP

Nieuw lid
PON ondersteunt toch echt mijn G3 installatie hoor!
Of is dat met mijn 1.6 anders?
De 1.6 wordt inderdaad ondersteund, maar de 1.8t 110kw niet. Het blijkt echter wel mogelijk te zijn om dit in te bouwen in dit type, vandaar dat ik ben zeer benieuwd ben naar ervaringen van Skoda-rijders of andere merken die dit type motor op LPG G3 laten rijden, m.n. wat betreft eventuele storingen.
 

purk

Senior Member
ja waarom, ik kan me wel iets bedenken.......... gas wordt heter. turbo motoren hebben al het probleem met longlife dat de olie te heet wordt en verbrand wat weer blacksludge veroorzaakt en dit veroorzaakt weer een dicht zittende olie aanzuigbuis filter, wat weer zorgt voor geen oliedruk, wat weer er weer voor zorgt dat je motor kapot loopt. en datkan een garantie klusje worden en daar hebben ze bij pon geen zin in.
 

dj.verhulst

Forumguru
ja waarom, ik kan me wel iets bedenken.......... gas wordt heter. turbo motoren hebben al het probleem met longlife dat de olie te heet wordt en verbrand wat weer blacksludge veroorzaakt en dit veroorzaakt weer een dicht zittende olie aanzuigbuis filter, wat weer zorgt voor geen oliedruk, wat weer er weer voor zorgt dat je motor kapot loopt. en datkan een garantie klusje worden en daar hebben ze bij pon geen zin in.


black sludge ontstaat juist bij motoren die niet warm genoeg worden en niet lang genoeg op temperatuur rijden.

Men heeft laat ik aannemen voldoende maatregelen genomen bij een non atmosferische motor bij de hogere thermische belasting.
Dit door een olie/water koeler te monteren ,, zo warmt het water de olie op omdat dit sneller warm is en als de boel heet is anders om , dan koelt het water de olie met als voordeel dat het verschil nooit te groot word.

En bij longlife is full synthetische olie ,, die blijft veel meer even dik of dun als het warm of koud is.

Bij de TDI is dit nooit een probleem , wel dat ze te vaak te veel bij gevuld worden en mensen gooien ze weer vol naar de max en moeten dan regelmatig bij vullen ,, ik hou hem halverwege en heb maar 1 liter op 40 K hoeven bij vullen ......

Gezien de modulaire manier van werken bij VAG zal dit bij de benzine turbo modellen niet anders zijn



LPG G3 en een non atmosferische benzine motor, het kan wel, zou best willen maar Pon heeft z'n handen eraf getrokken.
En dealer doen als of je melaats bent als je LPG heb en helemaal met een turbo.
Ik ben ook benieuwd wat men gaat doen als de 1.6 MPI verdwijnt en er louter turbo motoren zijn.

Met deze anti diesel overheid word LPG steeds interessanter , ook in dieselanden als Duitsland/Oostenrijk/België/Frankrijk dus op EU niveau zal men iets moeten doen......

er zijn vele voordelen van LPG maar die worden genegeerd ,, nee ze gaan aardgas auto's maken
 
Bovenaan Onderaan