Octavia geeft zelf gas?

hoi,mijn octavia 07" 1.9tdi 105pk doet raar...
als ik rustig optrek tot een 2500tr/min en wil overschakelen,geeft deze zelf gas bij wnn ik ontkoppel,dan gaat deze tot een 3200tr/min?
als ik verder optrek,voel je hem zelf meer gas geven,en trekt die ongeveer een sec harder door uit zijn eigen...?
als hij zelf door trekt en ik laat gas los,tot een 2500tr/min en hou hem rond deze toeren,dan begint die te stotteren...?
heb hem late uitlezen en geeft geen fout..
eerst was dit is 1 x om de week,nu heeft hem het soms bijna continu???
iemand die hier raad mee weet?
alvast bedankt

grtz
 

Pollewop

Forumguru
Het zou kunnen dat de oorzaak een slecht lopende/gesmeerde gaskabel is, die te lang blijft hangen... Succes...
 

andrehj

Forumguru
Heeft een O2 nog een gaskabel dan? Zit de potentiometer niet direct op het gaspedaal gemonteerd?
Maar als er inderdaad nog een gaskabel in zit, klinkt dit wel als een zeer aannemelijke oorzaak (en is het ook gelijk een verklaring dat er geen storing wordt vastgelegd).
Maar een dealer zou zo'n eenvoudig mechanisch mankement toch makkelijk moeten kunnen vinden?
 

Zwapp

Forumguru
Hm dacht eerlijk gezegd ook dat dit electronisch geregeld is... weet wel dat het in de vw bora 2001 meen ik wel electronisch is...
 
Gaspedaal is elektronisch. Volgens mij zit er op het koppelingspedaal ook een schakelaar. Mogelijk werkt deze niet goed waardoor het motormanagement niet in de gaten heeft dat het koppelingspedaal wordt bediend en dus de brandstoftoevoer niet onderbreekt.

Plaatje:
 

Bijlagen

  • Clutch.jpg
    Clutch.jpg
    336,3 KB · Weergaven: 15

Joske

Forumguru
ik dacht persoonlijk toch ook aan de koppeling.. Het elektronisch stukje is me nieuw.
 

andrehj

Forumguru
Hm dacht eerlijk gezegd ook dat dit electronisch geregeld is... weet wel dat het in de vw bora 2001 meen ik wel electronisch is...
Dat betekent op zich nog niets: In mijn vorige auto (een Laguna dTi van 1999) werd dit ook elektronisch geregeld, maar liep er wel een Bowden-kabel van het gaspedaal naar de potentiometer onder de motorkap. Vanaf daar ging het signaal dus elektrisch naar het motormanagement.
 
Dat betekent op zich nog niets: In mijn vorige auto (een Laguna dTi van 1999) werd dit ook elektronisch geregeld, maar liep er wel een Bowden-kabel van het gaspedaal naar de potentiometer onder de motorkap. Vanaf daar ging het signaal dus elektrisch naar het motormanagement.

Bij VAG werkt dit toch echt wat directer.
 

Bijlagen

  • Accelerator.jpg
    Accelerator.jpg
    293,6 KB · Weergaven: 8

Ronnie

Forumguru
Deze Octavia is "Fly by wire", dus hij beschikt over een elektronisch gaspedaalmodule. (EPC), Electronic power control.
Wanneer hier iets aan mankeert krijg je meteen een foutmelding naar de ECU, dus gaat het mm-lampje op het dashboard aan.
De motor is een pompverstuiver en dus ook geheel elektronisch geregeld.
De oorzaak moet dus ergens anders gezocht worden.
Ik zou tippen op een overleden motortoerentalsensor G28,(rechts boven het oliefilter tegen het versnellingsbakhuis)
Of wat ook regelmatig voorkomt: versleten O-ringen van de pompverstuivers (luchtlekkage)
Als laatste de inlaatspruitstukklep (gasklep) V157 waarvan de aandrijfmotor aan het overlijden is. (geeft nog geen storing aan)
 
Bovenaan Onderaan