Octavia Greenline 1.6 diesel businessline 2010

pechvogeltje

Nieuw lid
Januari 2010 nieuw gekocht. Mooie en heerlijke auto!
Vanaf begin 2012, net na verlopen garantie en ca. 100.000 km gelopen, ontstaan toch opeens de nodige problemen.
EGR-cooler kapot gehad (100.000km)!
Airco-pomp kapot gehad (117.000km)!
En nu de waterpomp kapot... (129.000km)! Dit komt aan het licht bij de eerste APK, auto nog geen drie jaar oud.
Nu adviseert de dealer dan ook meteen de distributieriem te vervangen (hij moet toch los...). Hoeft eigenlijk pas bij 210.000, maar als 'ie er één keer af gaat is het beter om te vervangen, aldus de dealer.

Vervangen van de EGR cooler heb ik deels zelf betaald. De Airco-pomp is geheel coulance-halve vergoed. Nu heb ik geen recht op coulance volgens de dealer.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn met vergelijkbare problemen?
Of dat iemand een handige / verstandige tip heeft om misschien nog iets van de kosten vergoed te krijgen?

Op dit moment ben ik geen grote fan van Skoda meer... Dit kon wel eens de 1e en laatste zijn geweest!
 

andrehj

Forumguru
Dat zijn wel veel problemen. Onze vorige auto hebben we van 67.000 tot 285.000 gereden, en al dit soort dingen nooit gehad. Alleen een keertje een nieuwe startmotor, maar dan ben je met een paar honderd euro wel weer klaar. Maar ja, dat was dan ook een betrouwbare Renault.
Over je distributieriem: Volgens mij schrijven de meeste merken zelfs voor dat je een eenmaal los gehaalde riem niet opnieuw mag monteren, dan moet je em volgens mij altijd vervangen.
Maar sowieso, omdat die nu toch los ligt, zou ik em zeker vervangen. Dat is maar een paar tientjes aan extra materiaal, terwijl het anders honderden euro's aan manuren kost.
 

hemi24

Forumguru
Yep,

bij ca. 60k ging bij mij de aircopomp kapot, eveneens een 1.6TDI (09-2009).
Verder probleemloos tot 150k in maart '12.

Ik dacht dat de distributieriem van de 1.6 TDI volgens het boekje bij 180k aan de beurt was?
 

Havana

Forumguru
Zo'n riem kost een paar tientjes. Wanneer deze ook vervangen moet worden, ik zou het zeker doen. De boel moet immers toch open.

Het klinkt wel alsof je erg veel pech hebt gehad. Ik ken overigens lieden die juist dáárom juist auto's kopen met 200.000 of meer op de teller. Daaraan is namelijk normaal gezien het nodige al vervangen.
 

pechvogeltje

Nieuw lid
beste havanna,
dank voor je reactie.
Alleen kost de riem + bijbehorende span<....> (het ontbreekt mij aan technische kennis) volgens mijn Skoda-dealer €290,-. En als ze de riem vervangen, dan wordt alles kennelijk vervangen.
Ik heb 't niet gedaan, misschien een risico, maar het wordt mij wat te gek.

En voor die lieden die juist daarom auto's kopen met meer dan 2 ton op de teller, da's bij een skoda ook riskant dus. Dan ben je zomaar aan je 2e of 3e aircopomp/waterpomp/egr-cooler toe dus....
 

Jewepe

Forumguru
Da's wat kort door de bocht. Octavia 1.9 TDI van 2006 gekocht met 221.000 km. Staat nu bijna op 278.000 km. Onderhoud: afgezien van twee spoorstangetjes achter (à € 99,-) en een nieuwe accu (à € 125,-), niets anders dan regulier onderhoud en slijtdelen vervangen. Maar als ik die lijst van jou zie, kan ik me voorstellen dat je vertrouwen in een Skoda-product een behoorlijke deuk heeft opgelopen.
 

hemi24

Forumguru
@Jewepe: ik was wel van mening dat mijn eerste O2 uit 2007 toch beter in elkaar was gezet dan de tweede uit 2009...
Puur gevoelsmatig en afgaand op wat rammeltjes, kraakjes en "toevallige reparaties"
 

Luke

Forumguru
Brandend actueel dit topic...
Mijn Octavia Combi is van maart 2010, een 1.6TDI greenline. In het begin enkele piepjes laten vastzetten (plaatje onder radio, rechter voordeurbekleding piepte ook, later rechter ventilatiemond) maar verder buiten slijtage geen klagen van mijn wagen. Heerlijke wagen en zeer zuinig. Nu 114.000km op de teller en vanavond brandden ineens twee mooie oranje lampjes: dat van het uitlaatgascontrolesysteem (het motortje) en dat van het voorgloeisysteem (dubbele lus). Die laatste pinkt er trouwens op los dat het een lieve lust is. Dat alles gepaard met de droge mededeling op maxidot, namelijk: Motor fault: Workshop!
...en bing! hij ging in noodprogramma. Op het gemak naar huis gebold. Maandag eerste werk naar de garage. Een kennis zei me dat het misschien de lambdasonde of dieselpartikelflter zou kunnen zijn. Hopelijk niet teveel brokken want ik wil de wagen tot aan de 300k brengen!
 

GewwiT

Lid
@Luke,

Ik heb exact hetzelfde gehad met een 1.6TDI uit 2010, ik durf mijn geld erop te zetten dat je EGR koeler het loodje heeft gelegd en vervangen zal worden (samen met de EGR klep). Koste mijn leasemaatschappij bijna 1.700 Euro..... Echter vanwege coulance kreeg de dealer 70% korting op het onderdeel, bleef nog ruim 1.100 euro totale schade.

Een maand later begaf mijn uitlaatgasdruksensor het bovenop een berg in Italië :( Overigens HULDE voor de lokale VW dealer die alles perfect voor ons heeft opgelost!

Het vertrouwen wat ik had in de 1.6TDI is bij mij inmiddels veel verder te zoeken dan het tomeloze vertrouwen in mijn oude 1.9 Tdi ASZ.
 

Luke

Forumguru
:shocked: WHAAAA! 1700euri?!:smiley29: (tilt)

Bedankt voor de reactie, alleszins. Het ziet er inderdaad meer en meer naar uit dat het dat zal zijn. In mijn garage hebben ze de wagen uitgelezen en geprobeerd met een update van de EGR-klepkoeler het op te lossen. Echter, na 1km had ik hetzelfde probleem voor.
Ik heb bij een andere garage info gevraagd en daar zei men dat het inderdaad een terugkomend probleem is. Maar de vervangstukken zouden beter moeten zijn. Ik heb echter geen garantie meer want de wagen is bijna 3jaar. Dit is écht geen goede start van 2013!

...Ik kan momennteel helaas bij mijn dealer niet geholpen worden voor31januari. Morgen geluk eens beproeven bij die tweede garage.
 
WAT 1700€ jawade man dat is geen goed begin van 2013 hopelijk kan je ergens anders wat goedkoper geholpen worden.
Dacht dat dit 'maar'op een 500€ kwam!
Dit is een van de reden dat ik geen diesel heb gekozen, omdat ik maar korte ritjes maak van 5 km heen en terug. En als ik de prijs hier zie smelt het prijsverschil tussen diesel benzine als sneeuw voor de zon.
 

GewwiT

Lid
Luke, Als ik het zo hoor bij jou, ben ik bang dat een update alleen niet afdoende is. Het onderdeel zelf kan je miscchien ook coulance op krijgen, maar mijn garage zei tevens 3 tot 4 uur arbeid.

Wat mij altijd wel hielp is motor uit en weer starten, dan liep de auto weer normaal, maar vaak bij het terugschakelen en afremmen op de motor: ENGINE FAULT!
 

Luke

Forumguru
Bij de dealer hadden ze al een aanvraag gedaan om coulance te kunnen genieten. Desalniettemin moet ik alles betalen omdat ik al 114000km heb. En mijn wettelijke garantie van 2jaar is overschreden... ...met 10maanden! De garage vertelde me dat het toch een 1000euro ging gaan kosten. Dat is nog verschrikkelijk veel geld, hé.

De motor reageert bij mij net zoals je het beschrijft, GewwiT. Maar op deze manier kan je niet blijven rijden, hé. En ik heb veel km's te rijden voor woon-werkverkeer, dus die wagen moet gemaakt worden. Volgende woensdag gaat hij binnen.

Misschien nog eens proberen bij D'ieteren...
 

Octavia32

Forumguru
Januari 2010 nieuw gekocht. Mooie en heerlijke auto!
Vanaf begin 2012, net na verlopen garantie en ca. 100.000 km gelopen, ontstaan toch opeens de nodige problemen.
EGR-cooler kapot gehad (100.000km)!
Airco-pomp kapot gehad (117.000km)!
En nu de waterpomp kapot... (129.000km)! Dit komt aan het licht bij de eerste APK, auto nog geen drie jaar oud.
Nu adviseert de dealer dan ook meteen de distributieriem te vervangen (hij moet toch los...). Hoeft eigenlijk pas bij 210.000, maar als 'ie er één keer af gaat is het beter om te vervangen, aldus de dealer.

Vervangen van de EGR cooler heb ik deels zelf betaald. De Airco-pomp is geheel coulance-halve vergoed. Nu heb ik geen recht op coulance volgens de dealer.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn met vergelijkbare problemen?
Of dat iemand een handige / verstandige tip heeft om misschien nog iets van de kosten vergoed te krijgen?

Op dit moment ben ik geen grote fan van Skoda meer... Dit kon wel eens de 1e en laatste zijn geweest!


210.000km pas distributie, dan is er in de loop van tijd schijnbaar iets veranderd. Ik moet met 120.000km de riem vervangen en uit ervaring neem ik altijd de waterpomp mee wordt je achteraf niet verrast dat de lagers van de waterpomp kapot zijn gegaan door de nieuwe spanning van de riem. Ik ga nu richting 240.000 en ben dus weer aan de beurt.
 

Luke

Forumguru
Koeling van EGR-klep is vervangen. Heb geen coulance gekregen bij D'ieteren, wel een korting van 100€ en nog iets extra op de volgende onderhoudsbeurt. Vind ik toch ook een mooie geste. Moesten deze stukken in de toekomst nog voor problemen zorgen dan overweeg ik wel om die klep dicht te laten zetten.
 
Bovenaan Onderaan