Octavia II 1.2 TSI probleem

mmarechal

Actief lid
Hallo allemaal,

na enige tijd afwezigheid door drukte e.d., weer terug op het forum. Heerlijk weer... Ik heb meteen een vraag:

Iemand misschien bekend met het volgende?
Ca. een half jaar geleden begon bij mijn anderhalf jaar oude Octavia 1.2 TSI het lampje te branden van het uitlaatgas controle systeem. Direct naar de dealer gegaan waar eerst de software is geupdate (dit doet men standaard als eerste volgens mij) maar hielp niet. Uiteindelijk is er toen een bobine vervangen. Toen is tot een paar weken terug het lampje uitgebleven. Enkele weken terug begon het lampje dus weer te branden. Direct weer naar de garage gegaan. Weer was de software geupgrade, ook nu hielp dit slechts enkele dagen waarna het lampje opnieuw ging branden. Vorige week terug gegaan naar de garage waar men drie dagen aan de auto heeft gewerkt. Distributieriem is vervangen en twee bougie kabels. Vrijdag heb ik de auto weer opgehaald en vandaag ging opnieuw het lampje branden... zucht.... morgen dus maar weer terug.

De reden dat de distributieriem was vervangen was omdat men daar een vreemd rammelend geluid hoorde. Overigens had ik ook al enige tijd dat de auto bij het starten klinkt als koude oude diesel (een beetje schrapend rammelend geluid). Dit is nu wel, vooralsnog over. Gedurende deze periode liep de auto ook wat onregelmatig, wat nu wel heel erg is. Wanneer de motor stationair loopt en schokt de motor behoorlijk en voelt het alsof deze elk moment kan afslaan. Wanneer je met een constante snelheid rijdt met minder dan 2000 toeren heb je hetzelfde gevoel en voelt het een beetje alsof je heel kort het gas loslaat en direct weer intrapt, netalsof een cylinder onvoldoende brandstof krijgt.

Iemand een idee / dit wel eens eerder gezien of gehoord?
 
Mijn leon heeft laatst verschillende keren bij de dealer gestaan met hetzelfde lampje. Eerste een lambdasonde vervangen..lampje weer aan na enige tijd. Software update...lampje weer aan..software update lampje weeeer aan. Stekkertjes regelunitvervangen, lampje weer aan. Uiteindelijk ook 2e lambdasonde vervangen en toen was het probleem opgelost. Auto heeft nog geen 60k gelopen. Misschien dat ze daar eens naar kijken?
 

mmarechal

Actief lid
Nou zojuist de auto bij de garage gezet. Eerst heeft men even gekeken wat er nu mis kan zijn en men is uitgekomen op een defecte Lambdasonde (dus baartje, je lijkt gelijk te hebben). Deze was echter niet op voorraad, dus een leenauto meegekregen. Even afwachten dus of dit inderdaad ook het onrustige lopen ook verhelpt (dit zou volgens de garage wel zo moeten zijn).
 

Melis

Lid
Dit ken ik ook bij mijn Yeti 12 tsi schakel ik eerst terug heb ik er geen last van. Maar laat ik de motor zelf oppakken dan wel. Maar moet ik ook aangeven met de onregelmatigheid van de klok doet die het geen pijl uit op te trekken. Dit is gekomen nadat mijn turbo in Frankrijk is vervangen daarvoor is het me eigenlijk nooit opgevallen. Bij mij is verder ook de riem en dergelijke allemaal al vervangen.
 

mmarechal

Actief lid
De auto vanmiddag weer opgehaald. Twee dagen bij de garage gestaan dus, maar er is weer het e.e.a. vervangen. Een monteur heeft de auto gisterenavond meegenomen naar huis (voorzien van meetapparatuur) om na te gaan of deze nu goed soepel loopt. Men heeft, naast een lambdasonde ook weer bougiekabels vervangen en de verstuivers. Met name de laatste bleken flinke problemen te geven. Na het ophalen, de eerste indruk (10 km naar huis) is prima! De motor loopt weer als nieuw, nu hopen dat dit zo blijft en er voorlopig geen storingslampjes meer gaan branden.
 

mmarechal

Actief lid
Vandaag wat meer kilometers (ca. 120) gemaakt dan gisteren (na het ophalen van de auto bij de garage). Vooralsnog loopt de motor nu perfect. Hij lijkt stiller en rustiger te lopen dan ooit te voren.... benieuwd of dit de komende tijd zo blijft....
 

mmarechal

Actief lid
Grappig om te zien, nu op Tros Radar, dat PSA (Peugeot, Citroen e.d.) ongeveer dezelfde problemen lijken te hebben met hun THP motor. Een benzine motor welke klinkt als een diesel bij een koude start. Oorzaak: distributie ring. Bij het vervangen van de distributie riem bleek de oude ca. 5cm langer dan de nieuwe..... Echter als ik de verhalen zo even hoor zijn de problemen daar wel groter en treden ze eerder op dan de klachten over de riemen welke je hier hoort...
 

Octopussy

Nieuw lid
Hallo daar Octaviasiasten.

Had met mijn 2012 Octavia 1.2 Tsi combi ook last van ernstig stotterende motor, en overgang naar noodloopprogramma.
Komt dan gevaarlijk weinig vermogen meer uit de motor, trekt helemaal niet meer en stottert bij iedere keer optrekken/gasgeven....Mijn erg lampje en motorcompu melding gingen branden......totaal geen trekkracht !!!!!!!
Bij oversteken voorrangsweg met langsgelegen fietspaden moest ik levensgevaarlijk steeds met tussendoor intrappen en loslaten van de koppeling de auto met sprongetjes over de weg zien te krijgen...werkelijk levensgevaarlijk.
Euvel; smartervraat.....is me nu al 2x overkomen in 3 maanden tijd, kost je steeds ca 90,-- en moet je je boordcompu laten resetten etc.....VAG heeft (lekker goedkoop) vismeelbasis bougiekabels ingekocht i.p.v 5,-- duurdere (af fabriek dan) siliconen kabels en kan ook geen alternatief aanbieden. gevolg elke 3 maanden 90,-- (ex BTW uit gaan geven voor weer een zelfde steje) erg domme oplossing van VAG. Vanaf modeljaar 2012 past VAG wel een plastic schermkapje extra toe over de motor en onstekeing, alleen is dat kapje ook niet voldoende; boven de turboschutkap zit de bedrading nog steeds open en bloot.....Thuis heb ik de resterende kabels maar ommanteld met zeer dun en fijnmazig rvs gaas, maar deze oplossing zou bij VAG natuurlijk geboden moeten worden.....Slordige en kostbare zaak als je dit vaker overkomt....In Dld en Oostenrijk is marterbeet ook dagelijk voorkomend, dus gezien het schermkapje extra nù weet men er wel van maar doet onvoldoende.. Ik heb uit de showroom wel het kapje meegekregen, uiteraard ook weer tegen bijbetaling.....ca 32,--
Wij hebben (zaak) meerder auto's lopen en met geen andere auto dfit probleem....ander materiaalgebruik of toeval????
Verder zou het ook nog zo kunnen zijn dat door het op 3 poten gaan lopenm of noodloop je je katalisator stuk kunt rijden, dit dan even naast het levensgevaarlijke verder rijden op bijna geen vermogen....Als je een rijksweg zit met 30-40km/h of voorrangswegen niet meer zonder gevaar over kunt steken, mag dit nooit liggen aan een setje bougiekabels van 5 of 10 euro duurder......
Verder heb ik nog een terugroepmelding gekregen voor een turbo update, waarvoor meerder auto's bij gelegenheid bij garagebezoek ook daarvoor zullen worden bekeken.....Weet niet of dat met een bepaalde serie te maken heeft, wel zijn er hier en daar wat klachten met turbo's op de 1.2 en 1.4 Tsi modellen.....

Zodra ik meer weet zal ik me weer melden......

:ahum::crazy: :shocked: Gr Octopussy
 

Octopussy

Nieuw lid
Bericht van turbo up-date heden....1.2 Tsi combi

Ze hebben een vulschijf van volgens mij 1 1/2 mm dik...geplaatst tussen de regelaar van de turbo en de steun, daardoor iets meer opening en ook iets eerder, daarna boordcompu opnieuw ingelezen.....al met al een uurtje werk...:laugh:
Resultaat iets breder vermogen iets smeuiger kwa oppakken. Aan de turbo zelf hebben ze niets gedaan.....
Ik heb trouwens de laatste 2000 km gereden met een Ventura :xyxthumbs: externe ecu box, die zowel turbodruk voor als na de smoorklep meet en regelt, alsook de inspuiting (timing, druk en duur) daarvan verlegd. Resultaat daarvan ook meer vermogen (ca 135pk/99kW) en meer koppel (van ca 180Nm naar 215Nm) over een breder toerental....begint ook al bij wat lager toerental te trekken ..loopt erg mooi.
Kun je naar believen of makkelijker en rustiger (zuiniger :icon_smile_dead: ) rijden of het meer aan vermogen gebruiken om vlotter op te schieten.....ook zuinig rijden is een bewuste keuze !!!, alleen niet altijd even makkelijk haalbaar......als je ècht wilt is tegen de 1 op 18 haalbaar...(5,5 - 5,6l/100km gemiddeld op tank gemeten)..Wel kan ik met mijn 1.2-tje de gemiddelde 1.6 of 1.8 benzineauto behoorlijk tot last zijn :yeah: ......kost dan wel meer benzine.

Het is een mooi resultaat om slechts met een 1.2-tje gewoon mee te kunnen komen in het verkeer...meer heb je eigenlijk niet eens nodig.......ècht waar!

Nog even over turbo en motorproblemen gesproken met de monteur....:crazy:
Bij de 1.2 en 1.4 motoren komen wel eens bougieproblemen voor, maar dan meestal i k m het gebruik van E-10/bio-ethanol gebruikers, dan ook bij m.n. de 1.4 Tsi-en i k m caravannen of zwaarder bergritten. Er zijn daarvoor ook al weer "hetere" bougies te koop. Ook komt bij de 1.4 wel eens olieverbruik voor.
DE 1.2-en hebben daarvan minder last, maar die adviseren ze ook niet bij geregeld caravan gebruik.


Zodra ik weer wat heb zal ik me weer laten horen.


Groet Octopussy
 

maartenv84

Senior Member
Goede morgen,

ik zit op dit moment bij de dealer voor een onderhoudsbeurt. Wordt er bij gezegd dat er een recall is op iets van de turbo. Daar wordt een update gedaan en een schijfje geplaatst. De O2 1.2 TSI die ik heb, komt uit juni 2011.

Zelf heb ik geloof ik wel iets gelezen op dit forum daarover, maar kon het zo snel niet meer vinden. Meer mensen die deze update gehad hebben?
 

Octopussy

Nieuw lid
Hallo Maarten,

Er bestaan bij Skoda 2 terugroepakties, ééntje onder code 15 als zijnde aanpassing van de turbo regelklep (dus aan de turbo doet men zelf niets) Er komt een schijfje onder de zitting van de regelklep waardoor de openingsafstand van de schoepen (turbo heeft varabele geometrie) wat wordt verlegd. Dit duurt 10 minuten.
Daarna moet de boordecu via internet verbinding af VAG opnieuw worden ingelezen, daarvoor plaatst je dealer eerst de akku aan een lader, gezien de ecu kan beschadigen bij stroomschommelingen tijdens her programmeren.
Dit downloaden van de gegevens duurt, na aansluiten van de apparatuur ca 30 minuten.
Daarna zal de monteur een proefrit maken ter kontrôle. Na vertrek zal in theorie je motor iets soepeler moeten oppakken, en minder schokken, maar dat merk je bijna niet; mijn motor schokte eigenlijk al niet.
Indien de een externe ecu hebt gemonteerd, (JD of bijvoorbeeld Ventura) heeft dat geen invloed op de upload, dus kan je die laten zitten. OBD of andere tuning aan de boordecu zelf moet je even.
Let op dit is een niet dringend noodzakelijk aanpassing, hoef je niet apart voor af te spreken, gaat gewoon bij de volgende service beurt mee...

2e officiële terugroepaktie kent de code 24 en dat is de terugroepaktie voor het vervangen de oprekkende distributie ketting op m.n. de 1.4 en een aantal 1.2 Tsi (2010 modellen van maart dat jaar) motoren. Deze aktie heeft wel een dringende noodzaak wanneer je motor rammelt of schokt...dit begint pas na ca 10 - 15.000km en kan je motorisch wel in de problemen brengen. je distributie zal je nokkenastiming veranderen, waaruit klep en motorschaden kunnen voortvloeien.
Deze terugroep geldt voor een bepaalde produktieserie (van de motorblokken dan wel te verstaan) en in NL iets van 2500 auto's, waarvan er al ca 80% volgens mijn dealer zijn aangepast. Ben je toevallig binnen voor service kan je dealer dit al ongevraagd hebben nagekeken. Anders zal op basis van het chassisnummer kontakt worden gezocht.

Let op deze aktie heeft ook niet specifiek iets met de Tsi techniek te maken, maar is gewoon een kwaliteitsmisser van de leverancier van de kettingen; zijn onvoldoende voorgerekt of gehard tijdens het produktieprocess of zijn uit een niet goede (hardbare) legering samengesteld. Als in deze legering de mix niet goed is zal m.n. het oprekken en uitharden onvoldoende zijn.

Hoop dat je hier wat mee kan.

Gr Octopussy

Octavia 1.2 combi Ambition Businessline
 

Octopussy

Nieuw lid
Sorry,

Nog even over bericht boven....heb jullie niet juist geïnformeerd...maar niet schokkend hoor...:shocked:


Heb de terugroepcodes omgedraaid :icon_smile_dead:;

Code ref nr 24W6 is die van de turbo werkzaamheden afstandsplaatje plaatsen en het inlezen van de up-date.:crazy:..
Code 15D9 is die van de terugroepaktie voor kontrôle en / of vervanging van de distributieketting afhankelijk van uw produktienummer :super: van de motor.

Beide codes zijn via de Duitse Skoda site aangegeven.


Gr Octopussy
 

maartenv84

Senior Member
hey,

dank je voor de informatie. Ik zat er een uurtje te flexwerken, kwamen ze me melden dat de distributieketting vervangen moet worden (zat een rammel in) en dat er een vervangende auto klaar stond. De auto is van juni 2011 en daarmee het nieuwe modeljaar (2012) en heeft zo'n 32.500km gereden (just for info)

Hopelijk wordt alles goed gedaan. Over 2,5 week gaat het naar Italië op vakantie.
 

Octopussy

Nieuw lid
@ Maarten

De 2012 1.2 Tsi modellen zijn v.v. een extra schermkapje over de bougiekabels heen ter voorkoming van martervraat..:laugh:..
Dit is een zwart kapje van ca 12cm breed wat achter dat van stroomverdeler naar voren doorloopt tot over het punt waar nu je Tsi plaatje op de motor zit, ook is vanaf dat moment de turboregelaar schijf geplaatst en std de up-date aanwezig is.

Nu je distibutie is vervangen is de zaak goed opgelost :grin:, wel slordig, nee ERG slordig dat VAG de eerste klanten met een (fininciëel) kluitje in het riet heeft gestuurd, blijft voor mij voor zo'n groot merk echte een blunder. Voorts merkwaardig dat PON zich hierin ook (10 of 11 maanden :confused:achtereen) van de slechtste kant heeft laten zien. Nogmaals dat nu ca 80% van de gevallen wel zijn opgepakt en de rest noog staat op afwikkelen.....maar kwaad bloed is al gezet !!!!

@ de rest.....stotterende motor / marters

Bij mij zijn al 2 x de bougiekabels aangevreten, gevolg; ernstig stotteren, in noodloop programma, ERG lampje en motormanagement lampje aan en geen vermogen meer.......levensgevaarlijk bij snelweg oprijden, oversteken van provinciale wegen etc. Heb ook dat extra kapje gekocht (36 Euro) en de uitstekende kabels extra ingepakt met dun rvs gaas. Heb nu al een week of 3 geen klachten meer, maar ook hierin zou VAG natuurlijk een betere oplossing moeten bieden. heb begrepen van een Duitse dealer dat er std bij de garage ondergaasmatten te verkrijgen zijn :smiley29:eek:m daarmee de motorruimte af te schermen tegen marters....maar ook hieover rept geen Nederlandse dealer. Omzet bougiekabels is ook omzet zullen ze wel denken; mijn dealer had 8 setjes liggen en die waren binnen 2 weken weg!!!!! zeker omdat ze nooit stuk gaan.......Let op ook in Duitsland en de Alpenlanden hebben ze veel last van marters, ook in noord Italië komt het vaker voor.....

Marters ruiken de vismeeldelen in de bougiekabels en bijten uit verveling de mantel stuk, gevolg is nu al voor de 2e keer in 3 maanden een set kabels t w v ca 115,-- Siliconenkabels hebben daar geen last van, maar zijn af produktie per kabel ca 2,-- duurder... m a w laten ze de klant voor een prijsverschil van 8 Euro per auto lekker aanmodderen. In mijn geval zou dat op 5 setjes per jaar komen..:uitlachen:..Tel uit je winst.

Helaas kon Skoda (VAG) geen andere soort kabels aanbieden, of deze ommantelen, vandaar deze aktie.


Tot zover maar weer....

Gr Octopussy
 
Bovenaan Onderaan