Octavia II, 17" lichtmetaal met trillingsproblemen

Frankie

Actief lid
Octavia II, 17\" lichtmetaal met trillingsproblemen

Ik heb mijn Octavia sinds eind november 04. Er zaten oorspronkelijk Bridgestone Potenza's op. Na ruwweg 30.000Km kreeg ik vervelende trillingen en rolgeluiden in de auto. Met name vanuit de achteras. Uiteindelijke conclusie, cupping van banden. Tijdens de eerste wissel van de voorbanden bleken deze tot op het canvas (binnenkant band) versleten. Tweede set Bridgestones vertoonden na ruwweg 20.000 hetzelfde probleem. Al met al erg vervelend daar ik vrij veel KM/jaar rij en erg veel snelweg. Advies dealer: andere banden (Conti's) en elke 15.000KM wisselen voor/achter. Conti's geplaatst, probleem was meteen verholpen. Echter, toen ik na 20.000 (te laat ja ja:-)) de banden voor-achter liet wisselen was het gedonder meteen terug. Dus ze zijn weer gewisseld en tegen het advies van de dealer en Pon uiteindelijk nooit gewisseld (kan je het nog volgen??:-)) Lang verhaal ja, maar ik heb hier ook lange tijd van gebaald. Het hele plezier aan de Octavia werd zo vergald. Zijn er nog andere berijders hier die soortgelijke ervaringen hebben ? Ik ben benieuwd naar eventuele reacties...
 

VEEJAY

Forumguru
Re: Octavia II, 17\" lichtmetaal met trillingsproblemen

Mijn Potenza's voor waren al na 20DKM aan vervanging toe. (Ik heb niet abnormaal gereden)
 

TurboBooster

Forumguru
Re: Octavia II, 17\" lichtmetaal met trillingsproblemen

Frank,

Welk type Potenza heb je onder de O2?

Ik sta namelijk op het punt om een set Potenza's aan te schaffen.

TB.
 

Frankie

Actief lid
Re: Octavia II, 17\" lichtmetaal met trillingsproblemen

Hoi TB...

ik had BS Potenza's 225/r17 (2 sets) en heb nu Conti SportContact. De laatste zijn, zeker voor mijn O2, veel beter dan de BS. Ze hebben ook meer een lengte profiel dan de blokken in de BS en dus minder last van cupping. Merk wel dat de ASR harder moet werken met de Conti's... Dus als ik nu de keuze had (en het misschien zelf moest betalen, zou ik toch voor de Conti's gaan !!
 

TurboBooster

Forumguru
Re: Octavia II, 17\" lichtmetaal met trillingsproblemen

Frank,

Bij mij gaat de keuze tussen Bridgestone Potenza RE 050A en Michelin Exalto PE2 in de maat 205/55 R16-W.
Deze banden hebben een zg. lengteprofiel en dus niet zo snel problemen met cupping.

TB.
 

Frankie

Actief lid
Re: Octavia II, 17\" lichtmetaal met trillingsproblemen

TB....

ik zie net ook dat het bij jou om een hogere band gaat. De plattere R17 band was sowieso een onderdeel van het probleem bij mij. Denk idaad dat je daar dan minder last van zal hebben. Mijn info over de BS en Conti's is voor jou dan ook niet zo relevant..
 

___JC___

Forumguru
Re: Octavia II, 17\" lichtmetaal met trillingsproblemen

Ow ik hoorde vandeweek dat mij te leveren Octy ook Bridgestone Potenza's eronder heeft, RE050 in 17inch, 225 breed. Als dat dan maar goed gaat..
/forum/images/graemlins/crazy.gif

Ik zag trouwens op internet dat deze banden standaard ook op sportwagens en zelfs de Ferrari Enzo geleverd worden.
Is dit dan gewoon gelul van Bridgestone of heb jij het over een ander type Potenza?
 

TurboBooster

Forumguru
Re: Octavia II, 17\" lichtmetaal met trillingsproblemen

Banden waarbij zg.'cupping' optreed na ± 20000 km of meer zijn over het algemeen banden met een V-profiel.
De Potenza RE050 heeft een lengteprofiel en heeft hier geen last van.

TB.
 
Re: Octavia II, 17\" lichtmetaal met trillingsproblemen

heb 20dkm met de Potenza's gereden (zitten nu winterbanden op), en kan niet anders zeggen dan naar volle tevredenheid. Geen trilling, heel stabiel (minder stuurcorrecties van de Michelin winterbanden) en inderdaad heel veel grip. Heb bij de Bridgestone's nog geen enkele keer volgens mij de ASR aan het werk gezien.
Zal wel aangeven om voor en achter te wisselen, dit ivm cuppen.
 

Dutch4x4

Senior Member
Re: Octavia II, 17\" lichtmetaal met trillingsproblemen

Let op, de Potenza 050 en 050A zijn verschillende banden!

De 050A heeft een asymmetrisch profiel en wordt over het algemeen gezien als de echte sportband van de twee. Mijn idee zou zijn om de voorloper van de twee 050's te bemachtigen, de Potenza S-03 Pole Position. Wordt niet meer geproduceerd, maar is nog alom verkrijgbaar uit bestaande voorraden. Als ik mijn ervaringen vergelijk met die van anderen met de 050(A), dan heeft Bridgestone een flinke stap achteruit gedaan. Maar goed, de S-02 was ook al beter (puurder) dan de S-03...
 
Bovenaan Onderaan