Octavia II Elegance of VW Jetta Comfortline?

elcocheSKODA

Actief lid
De kans bestaat dat ik mijn SEAT Altea ga inruilen voor een ander merk.

Op dit moment twijfel ik tussen de nieuwe VW Jetta 1.6 Comfortline (25815 euro) (staat nu net bijde dealers) of een nieuwe Skoda Octavia 1.6 (23500 euro) Elegance.

Wat zouden jullie kiezen en waarom?

Graag zie ik de reactie's tegemoet.

Groetjes,
Rense

Wiseguy

Actief lid
Hij is natuurlijk erg compleet die jetta, maar toch mis je de volgende dingen die standaard al wel op de Octavia Elegance zitten:

- Lichtmetalen velgen --> € 575,00
- 2 extra luidsprekers (6 i.p.v. 8) --> verwaarloosbaar
- Parc distance Control --> € 375,00
- Telefoonvoorbereiding --> € 580,00
- Automatisch dimmende binnenspiegel --> € 205,00
- Automatische ruitenwisser --> € ???
- Mogelijkheid klein-leer pakket --> NIET MOGELIJK
- Mistlampen --> € 280,00
- Coming/Leaving home functie --> Licht & zicht pakket VW??

Sommige dingen zijn niet eens te krijgen op de Jetta, en de rest moet je eigenlijk ook nog erbij tellen natuurlijk... dan wordt het prijsverschil al ruim € 2000,00 hoger... Bij de Octavia zit dat er allemaal al standaard op...

Mijn keuze zou ook in vergelijking met de nieuwe Jetta absoluut de Octavia zijn... /forum/images/graemlins/grin.gif

Logic

Actief lid
Ehh, hoe groot denk je dat de kans is dat je op dit forum het advies krijgt om een jetta te kiezen? /forum/images/graemlins/crazy.gif /forum/images/graemlins/grin.gif

elcocheSKODA

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ehh, hoe groot denk je dat de kans is dat je op dit forum het advies krijgt om een jetta te kiezen? /forum/images/graemlins/crazy.gif /forum/images/graemlins/grin.gif

[/ QUOTE ]

Niet erg groot /forum/images/graemlins/crazy.gif

Karstieman

Forumguru
Ik vind de nieuwe Jetta er wel qua uiterlijk op vooruitgegaan, maar 't is wat WiseGuy al zegt:

Sommige dingen zijn niet eens te krijgen op de Jetta, en de rest moet je eigenlijk ook nog erbij tellen natuurlijk...

De Jetta is weer een typisch geval van beetje te veel geld voor wat je krijgt. Als je graag VW wilt rijden moet je voor de Jetta gaan, als je graag in een goede betaalbare auto wilt rijden ga je natuurlijk voor de Octavia.

VEEJAY

Forumguru
Jetta is 7.000 euro duurder dan de O2 die ik rij.

Maar ik zal zelf eens een keer een proefrit maken, wie weet is het de 7K wel waard...

MdK

Lid
Een ander belangrijk verschil (vind ik); De toegankelijkheid van de bagageruimte. Jetta; sedan versus Octavia; liftback. De octavia geeft een zeer goede mogelijkheid om de hoedenplank tegen de rugleuning van de achterbank op te bergen (via een geleide-rail; keurig werggeborgen). Je hebt dan toch nog een soort van "halve station" als je wat spullen hebt die te hoog zijn voor de gesloten kofferbak.
Verder is de laadruimte met neergeklapte achterbank zonder hoedenplank veel praktischer dan het "doorsteekgat" wat je bij de jetta hebt (zie foto)

Bijlagen

• 9406-12656.jpg
    9406-12656.jpg
    65,9 KB · Weergaven: 19

Wiseguy

Actief lid
Is inderdaad ook wel een goed punt wat MdK aangeeft...

O2 Rules!! /forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/cool.gif

VEEJAY

Forumguru
Dat was 1 van de zware minpunten van mijn Toledo inderdaad.

(regelmatig voor paal gestaan bij de Praxis)

smg

Lid
En vergeet niet dat de Jetta een hogere bijtelling geeft!

Bij INGcarlease is de Skoda 1.6 MPI Elegance Eur 876, de Jetta 1.6 comf.line Eur 907 (36 mnd, 40.000km/jr). Als je dan toch 907 wil uitgeven, kun je bij de Skoda ook nog gedeeltelijk leer en achterruitwisser nemen. En heb je al een LPG overwogen? Jouw uitvoering kost dan Eur 825, dus dan kun je nog meer spiegeltjes en kraaltjes er bij nemen...

Wat de Jetta wel heeft, is een slot op de achterbank. Best belangrijk voor een achterbankslotliefhebber.

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Dat was 1 van de zware minpunten van mijn Toledo inderdaad.

[/ QUOTE ]

Van die auto nooit begrepen dat het een sedan was. Die achterbak is een soort langwerpige platte doos met een kleine openinkje aan de achterkant. Een soort echoput op z'n kant.

Sedans hoeven niet onpraktisch te zijn, maar op deze manier (met in essentie een liftback-ontwerp) wel. Nu heeft de Jetta al iets meer een 'aangeplakte kont', dus daar zal het wel meevallen.

Hogere bijtelling zou voor mij trouwens ook een afknapper zijn.

Wacht maar ff een paar maanden af, nieuwe auto's zijn vaak eerst duur in de lease en daarna een stuk goedkoper.

elcocheSKODA

Actief lid
Vandaag de knop doorgehakt.

Het is een Skoda geworden.
De Octavia 1.6MPI Elegance met als extra het Dynamic pakket, radio stream, ruitenwisser achter.
Kleur: Magic Black metallic.

Levering: januari 2006 !!!

VEEJAY

Forumguru
Niet dat het een uitleg behoeft, maar vertel ons waarom.

Ik heb de Jetta in de showroom zien staan en hij ziet er wel aardig uit.

elcocheSKODA

Actief lid
Beweegredenen:

1. Inruilprijs van mijn Altea (bij Skoda dealer hoger dan bij VW dealer.)
2. Aankoopprijs (Octavia ruim 2500 euro goedkoper, dit terwijl beter uitgerust dan Jetta).
3. Toegankelijkheid kofferruimte (bij Octavia veel makkelijker dan bij Jetta).
4. Dynamic pakket: super extra's voor een top prijs.
5. Bij Skoda een reserve wiel, bij VW niet duidelijk of bandenreparatieset of reservewiel.
6. Bij VW moet voor bijna alles extra betaald worden.

Ik heb in beide auto gereden. In het algemeen kan ik niet zeggen dat de een beter was dan de ander. De VW was een fractie stiller.

Bovenaan Onderaan