Octavia II groot onderhoud of inruilen?

pkrijgsman

Actief lid
Beste Skodarijders,

Met veel plezier lees ik hier en daar tips en onderwerpen rondom ons aller favoriete merk ;)

Ik heb een dilemma wat ik jullie wil voorleggen: onze Octavia (bouwjr 2013, 1.6D, 220.000) heeft nodig:
-grote beurt, incl alle filters
-distributieriem
-schijven en blokken rondom
-2 banden
-bedrading airbag in doorvoer portier bestuurderskant repareren

Al met al zal het een flinke rekening worden. Welke zaken/onderhoud/reparaties zouden er nog aan kunnen komen? De koppeling en het blok zijn goed, we hebben in 5jr 100.000km gereden en nooit gedoe gehad, dus vertrouwen in de techniek is er, tegelijk kan het zomaar voorbij zijn....

Maar nu de hamvraag: zouden jullie deze auto groot onderhoud gunnen en daarna nog een jaar of 3 doorrijden, of toch gaan kijken voor een inruiler? (Liefst een Skoda Kodiaq 7zitter)

Alle input is welkom!
 

CharlesTucker

Forumguru
Tsja, dit soort vragen komen vaker langs, en zijn heel lastig te beantwoorden. We kunnen niet op je bankrekening kijken, en ook niet in je hoofd. Op zich kan die auto natuurlijk nog best een tijdje mee, ik heb de mijne (met een 1.6TDI) ooit ingeruild na 7 jaar en 270.000km, en soms vraag ik me nog steeds af waarom, ik vond de O2 een uitstekende auto. Hoe ouder en hoe meer kilometers, hoe groter de kans op problemen (groter, maar met een O2 nog steeds niet groot), maar ook hoe minder afschrijving.

Als je de distributieriem laat vervangen, laat dan ook direct de waterpomp meenemen, die willen nog wel eens gaan lekken, en als de boel toch open ligt voor de distributieriem kost het vervangen van die pomp weinig extra. Verder, het is een diesel, je loopt het risico op problemen rond de EGR klep, wat ook in de papieren kan gaan lopen. Maar goed, ook dat is eenmalig, dus als dat gebeurd is kan ie er zomaar weer 3 jaar tegenaan, en heb je weinig afschrijving meer.

Maar, iets anders is natuurlijk ook altijd leuk, gevoel speelt bij auto's ook vaak een grote rol. Je noemt specifiek een 7-zitter als mogelijke vervanging, als je daar voor jezelf sterke argumenten voor hebt kan dat natuurlijk ook een reden zijn om voordat je groot onderhoud aan je Octavia laat plegen naar vervanging te kijken.
 

Tees

Donateur
Dit zijn idd altijd lastige vragen. Laat de reparatie €2000 kosten (ik denk iets minder hoor): voor dat geld heb je geen andere auto. En een auto kost altijd geld, een nieuwe auto is ook niet perse veel goedko(o)p(er) in onderhoud, laat staan afschrijving. De O2 is financieel al vrijwel volledig afgeschreven.

Het komt, zoals @CharlesTucker al aangeeft vooral erop neer of je graag een andere/nieuwe auto wilt. Als je dat wilt, dan is dit er wellicht een goed moment voor. Als die noodzaak of wens er niet is, zou ik vooral in deze auto investeren. Alleen vanwege reparatiekosten een auto weg doen is zelden een goed idee.
 

ertromp

Forumguru
Er zitten crash sensoren in de deuren en die sturen je stoelairbag aan indien nodig. Is dezelfde kleur kabels en stekkers als je overal ziet in je auto voor de airbagssturing
 
Laatst bewerkt:

Sneeuwwitje

Senior Member
Zoals hierboven gaat het er vooral om of je iets anders wilt. En belangrijk of je daarvoor de aanschafprijs/ afschrijving, mogelijk hogere kosten aan verzekering, belasting, verbruik en onderhoud over hebt. Bij deze km stand en bouwjaar zou ik denken dat deze auto net op de helft van zijn leven is. Op mp staan er genoeg met ruim 300K tot bijna 400K op de klok. Zou zeker ook eens naar alle variabele kosten kijken van een auto die je op het oog hebt en het rekensommetje voor de komende 3 jaar maken. Maar een eigenschap als 7 zitplaatsen ga je in de O2 niet vinden. Succes met de afweging
 

pkrijgsman

Actief lid
Beste mede-rijders,

Hartelijk dank voor alle gedachten! Misschien was de onderliggende vraag 'is een O2 in deze staat deze investering waard?', jullie geven eigenlijk aan dat dat zo is. De tip van de waterpomp (@CharlesTucker) neem ik mee, ik had het idd zelf ook al bedacht.

Tja, een kodiaq is best een investering en de modellen die er momentel te koop staan zijn ook niet gratis, waarom dan toch een kodiaq?
-betaalbare SUV
-7 zitplaatsen
-meer binnenruimte
-grotere kofferbak
-hogere zitpositie
-meer veilige auto (?) voor 3 kids aan boord

Dat zijn zo wat overwegingen.... Tuurlijk kun je ook een Zafira, Touran etc bekijken, maar een Kodiaq vinden we een mooie auto. Voor nu denk ik toch dat hij het onderhoud gaat krijgen. Dan kunnen we er nog een tijdje mee door, kunnen we kijken wat de plannen voor het rekeningrijden gaan worden enzo...

Nogmaals dank!
 

Eltjo

Forumguru
Hoe groot worden die kids in die jaren, gaan ze dan allen nog mee en passen ze dan nog op die achterbank?
Ook al geef je €2000 uit en rijd je er nog een jaar mee dan is dat jammer van de investering, maar nog niet slecht.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ach, ik ben met de O2 op vakantie geweest met 3 teenagers (twee van ons zelf, en een vriendin van de oudste), paar duizend kilometer gereden, geen centje pijn, geen klachten vanaf de achterbank. Ook meer dan eens met 2 teenagers en een volwassene (schoonzus), ook klachtenvrij, op de achterbank.

Komende uit een Zafira (2e generatie, dat wel) vond ik de O2 wel een vooruitgang eigenlijk, indertijd. En hoewel ik zelf geen fan van SUV's ben geldt dat waarschijnlijk ook voor de Kodiaq, en misschien nog wel meer.

De hoge zit vind ik zelf overrated, toen ik overstapte naar de Zafira was ik er wel blij mee, maar toen ik weer terug "naar beneden" ging in de O2 heb ik dat eigenlijk nooit als een nadeel ervaren. Ik weet niet hoe oud je 3 kinderen zijn, maar als je die nog in een stoeltje moet vastzetten is "hoger" toch wel handig voor je rug :).

Wat betreft de kofferbak, kijk niet alleen naar de liters, maar ook naar de vorm. Ik heb ooit eens noodgedwongen een Passat Variant gehuurd, met dezelfde inhoud van de kofferbak als m'n O2C, ik had veel meer moeite om de bagage erin te krijgen dan in de O2C. En verder, een SUV zuipt meer, simpelweg vanwege het grotere frontaal oppervlak. Als je veel rijdt, ook iets om rekening mee te houden, zeker met de huidige brandstofprijzen. Maar een Kodiaq is natuurlijk wel fraai en stoer
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

pkrijgsman

Actief lid
De kids zijn 3 jongens van 3 9 en 12 jaar. Dus voorlopig no wel ff mee op vakantie ;) En de jongste heeft nog een zitje, we nemen ook vaak best wat spullen mee...
Inderdaad gaat het ook om de vorm van de kofferbak, de O2 is wat dat betreft (incl hondenrek) een geschikte bak. Tegelijk, als je deze vollaadt, fietsendrager en gezin aan boord, dan hangt hij stevig in de veren. Tuurlijk kun je dan een setje hulpveren monteren, maar ja, op een gegeven moment is het einde ook zoek als je op die manier doorredeneert. Je kunt een O2 eindeloos volhangen met vanalles, hulpveren, dakkoffer, achteraf nog dit of dat inbouwen...maar op een gegeven moment houdt het gewoon op.
Brandstofverbruik is wel hoger, we rijden zo'n 17.500 km/jaar denk ik, de vraag is dan ook of een diesel nog steeds interessant is met het huidige regime. Wegenbelasting is in de afgelopen jaren behoorlijk gestegen, brandstof/liter stijgt minder hard. Maar misschien daar inderdaad eens een rekensommetje mee maken....
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je die som gaat maken, dan zul je waarschijnlijk schrikken en zien dat het omslagpunt een flink stuk boven die 17.500 km/j uitkomt. Zelfs voor mijn voorgaande zuine vrekkendiesel Fabia Greenline combi was het al hoger, toen daar eenmaal MRB voor moest worden afgetikt. Maar er speelt bij een diesel meer mee dan alleen de jaarlijkse kosten vs. kms, zoals: ga je last krijgen van milieuzones enerzijds, het ontegenzeggelijk aangenamere en gemoedelijke rijkarakter van de diesel anderzijds, en meer van die persoonlijk relevante zaken.

Maar ook iets om rekening mee te houden: wat moet je nu investeren om op jaarbasis voordeliger uit te zijn dan met de huidige auto en hoe lang duurt het om dat alleen al terug te verdienen... Dat zou ik wel meenemen in de overwegingen.
 

pkrijgsman

Actief lid
Dat is idd een dingetje om rekening mee te houden, @Canon-Eye . Je geeft ook al aan: het karakter van de diesel trekt mij wel. Met een gezin hoef ik geen strepentrekker ;) en ja, er hangt ook weleens een aanhangwagentje achter, een fietsendrager enzo en dan rijdt diesel wel lekker, vind ik persoonlijk. Dat ik dan iets meer betaal, vind ik geen probleem Ik ben misschien wat onbenullig, maar rekenen met afschrijving doe ik niet, de voorgaande auto's waren qua aanschaf niet zo heel erg duur, en heb ik opgereden. Ik zou het wel moeten doen natuurlijk, maar vind dat een lastig in te schatten kostenpost. Want wie zegt dat een kodiaq over 6/7 jaar nog in trek is als bijvoorbeeld het rekeningrijden in beeld komt? Maar ja, nog 7 jaar met een O2...dat gaat hem ook niet worden denk ik. Kortom, het is vooral een zaak die ikzelf zal moeten nagaan en oplossen
 

Lineasol

Actief lid
Lekker laten maken en doorrijden. Die 1500-1750 euro die je nu betaalt zal je dalijk besparen op de aankoop van een kodiaq die nog flink gaat afschrijven met alle gekte om diesel heen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

pkrijgsman

Actief lid
Ondertussen ff een update: @Lineasol @Canon-Eye @CharlesTucker @Sneeuwwitje @Eltjo @hemi24 het grote onderhoud loopt bij een lokale dealer op tot ongeveer 2300 euro. Waarschijnlijk toch laten maken. We zin dat de Kodiaqs behoorlijk hoog in de markt staan qua prijs, wat mij enigszins verbaasd. Tegelijk ok niet, want garages/dealers willen winst maken. Bij die 2300euries zit wel alles, dus dan kunnen we er ff tegenaan. Nu nog op zoek naar ean ander voorspatbord, rechtsvoor, daar zit nog een parkeerdeukje in ;)
 

Tees

Donateur
€2300, zat ik net te laag met m'n iets onder de €2000. Maar mijn prijsschatting was gebaseerd op een vakgarage, geen dealer. Dus dat verklaart wel t prijsverschil.
Heel eerlijk snap ik niet dat je met een 10+ jaar oude auto naar een dealer gaat, maar ieder zn keuzes natuurlijk.

Hopelijk rijdt je nog vele veilige kilometers verder met de Occy!
 

hemi24

Forumguru
Heel eerlijk snap ik niet dat je met een 10+ jaar oude auto naar een dealer gaat, maar ieder zn keuzes natuurlijk.
Ieder z’n keus inderdaad, maar misschien omdat als je niet op onderhoud bespaart, zo’n auto ook met gemak 20+ jaar wordt met een hele hoop kilometers…
 

Tees

Donateur
Jouw aanname @hemi24 is dat een dealer beter werk levert dan een vakgarage. Ik durf die aanname zéér stevig te betwijfelen. Bij mijn Vakgarage werkt bijvoorbeeld een monteur met 20+ jaar ervaring in een VAG garage, maar voor een uurtarief van enkele tientjes minder. En er gaan alleen maar A-merk onderdelen in. Ik zou niet weten waarom mijn wagen het dan minder lang zou volhouden dan als ie bij een dealer in onderhoud was geweest. Ik durf zelfs t tegenovergestelde wel te beweren.
 

pkrijgsman

Actief lid
Ho ho ho...( t is nog geen kerst) schrijffout van mij...ik bedoelde de lokale vakgarage, @Tees @hemi24 . Excuses!

Voor die prijs: grote beurt incl. Filters, remblokken en schijven rondom met nieuwe vloeistof, distr.riem incl waterpomp, etc... 2 nieuwe banden, en bedrading in het portier maken (storingslampje airbag en vlgns mij ook raambediening, die hapert soms wat). Skodadealer rekende mét korting ruim E2300,- maar zónder nieuwe banden. En idd, dan ga ik niet met de o2 naar een dealer, maar naar de lokale vakgarage . En ja, misschien heb ik onbewust wat beknibbeld op onderhoud de afgelopen jaren
Enfin. Dan weten jullie hoe t zit!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

CharlesTucker

Forumguru
Je hoeft je niet te verantwoorden hoor :giggle: En hopelijk heb je hierna inderdaad nog heel veel en lang plezier van je O2. Het blijven prima auto's, misschien de beste Octavia's ooit gemaakt (hoewel ik geen ervaring heb met de O1 en O4, en vergelijken zowiezo erg lastig is).
 

hemi24

Forumguru
@Tees: op de dag dat de monteur, hoe goed hij of zij ook mag zijn, weggaat bij de merkgarage, verliest hij aan kennis en kunde.
- geen merkspecifieke (bij)scholing;
- geen of beperkte toegang tot gegevens om te raadplegen;
- geen of beperkte merkspecifieke tools;
- etc. …

Heel simpel: in een zeepkist gaat Max ook geen podium halen in de F1, zo werkt dat ook met die top monteur met 20+ jaar ervaring…
 
Bovenaan Onderaan