Octavia II motor informatie gezocht

guitar_billy

Senior Member
hallo, heeft iemand een link naar motor karakteristieken van de motoren die in de Octavia II worden aangeboden. dan bedoel ik de plaatjes met pk en koppel krommes van de motor zoals die af fabriek zou moeten zijn.

ook zou ik specifiek wel wat meer over de verschillen tussen de 1.9TDI 105pk en 2.0TDI 140pk willen weten.

heb net lopen zoeken en googelen maar kon behalve een hoop gepraat over tuning :) en vw-busjes verbouwen :D nergens grafieken vinden.

Race Eend

Forumguru
Toch moet je daar ook altijd een beetje mee oppassen, deze grafiekjes zijn lang niet altijd echt gemeten maar ook vaak in excel opgebouwd.

Hier wat rollenbankuitdraaien:

octavia19tdi105pkorg.jpg

octaviaorg20.jpg

Nog even een 105pk en een 140pk met tuning:

octavia19tdi105pkjd.jpg

20tdi140tuned.jpg

VEEJAY

Forumguru
Mijn vorige 140pk tdi had standaard 161PK en 370NM op de JD rollerbank. (goed inrijden was de verklaring)

Op dat moment wilde ik niet meer tunen voor 15PK extra, maar JD beloofde een speciaal programmaatje te maken.. Hier het resultaat:

Bijlagen

• 2.0tdiJD.jpg
    2.0tdiJD.jpg
    43,1 KB · Weergaven: 58

Race Eend

Forumguru
Dat is inderdaad extreem veel origineel, en getuned ook.
Dat zien we vaker, auto's die origineel al veel meer presteren, halen getuned ook vaak een stuk meer.

Maar jij had dan ook een auto zonder DPF denk ik.

Ik heb nu gewoon even gemiddelden genomen van auto's MET DRF/DPF.

VEEJAY

Forumguru
Ik zoek speciaal auto's zonder DPF. Met het rekeningrijden straks wordt het niet hebben van een dpf duurder per km. Maar misschien kan ik er eentje laten monteren, laten keuren/kentekenpapieren wijzigen en daarna weer verwijderen...

Na twee jaar was de O2 bij Van Beek tuning 180PK en ook 180PK bij Verhoeven Tuning. Hele lange discussies op fora's gehad, schijnt verschil te maken in welke versnelling een tuner test en welke omrekenfactor gebruikt wordt.

Maar goed, daar gaat dit draadje niet over.

Race Eend

Forumguru
Bank heeft tegenwoordig nieuwe software. Nieuwe verliesmeting van superflow (alle superflow-bank eigenaren hebben deze nu).

Resultaten vallen dus nu lager uit tegenwoordig. (nog lager want veel andere banken waren vaak optimistischer dan die van JD.

VEEJAY

Forumguru
Zou deze superflow ook de nieuwe software hebben?

Ik vind het erg tegenvallen voor een ABT 1.9TDI... 115pk aan de wielen..

Bijlagen

• 1.9tdi_ABT.jpg
    1.9tdi_ABT.jpg
    93 KB · Weergaven: 30

flip

Lid
Zoals je zegt: het vermogen aan de wielen is altijd lager dan wat de motor zelf produceert!
In Duitsland nogal wat beroering toen de Tiguan door VW van euro 4 naar euro 5 kon worden omgezet: dit betekende meteen dat het vermogen herleid werd tot het aangegeven vermogen (140 pk voor de 2.0 diesel). Veel eigenaars kloegen van gedaald vermogen. De originele versie had dus duidelijk meer vermogen af fabriek dan aangegeven.

Race Eend

Forumguru
Zou deze superflow ook de nieuwe software hebben?

Ik vind het erg tegenvallen voor een ABT 1.9TDI... 115pk aan de wielen..

Dat klopt wel hoor, ABT is meestal wat matigjes qua winst (niet altijd, maar wel vaak).

Er zit 15pk en 14krukas pks tussen de JD en de ABT grafiek, en bij JD valt het boven de 4000rpm niet zo compleet weg, verder is de ABT grafiek netjes hoor, maar het kan wat steviger..

guitar_billy

Senior Member
zeg bedankt voor de plaatjes, dat geeft een mooi beeld van de diesels.

wat zijn nou de technische verschillen tussen de 1.9TDI en 2.0TDI behalve de 8 en 16 kleppen en een aantal centimeters kubiek ?

VEEJAY

Forumguru
Een 2.0TDI is wat 'stiller'. Blijft levendig tot hoger in de toeren, waar de 1.9 boven de 4000 afhaakt. De 1.9tdi is wel explosiever dus de duw in de rug is wat heftiger.

Particulier zou ik nooit een 2.0tdi kopen, teveel risico op technische problemen. Voor de lease maakt het niet uit dan zou ik de 2.0tdi nemen.

guitar_billy

Senior Member
ik ben toch al een beetje naar een O2 aan het kijken als opvolger van de huidige O1, en het aanbod van auto's wat mij past is bijna alleen met diesel (ex lease). en dan heb je dus de 1.9tdi en 2.0tdi. wat mij "past" is met DSG en wat meer luxe.

Bovenaan Onderaan