Octavia II Parkeersensor voorbumper vragen

Slider

Forumguru
Hallo iedereen,

Sinds vorige week ben ik in het bezit van een Octavia II combi, met sensoren in voor en achterbumper.
Samen met de Stream MP3 radio display, werkt dat mooi!

Helaas een beetje TE mooi.....

Ik parkeer graag achteruit in een vak. Door de "dip" in de straat, voor afwatering, heb ik bij menig parkeervak het probleem dat de voor sensoren de straat/wegdek als object zien, als de neus naar beneden dipt. En slaan meteen VOL alarm.

Nu vind ik de sensoren in de voorbumper beetje overdreven en mogen van mij best uit.
Is het mogelijk ze los te koppelen of gaat het hele systeem dan in paniek omdat de CAN bus de sensoren niet meer ziet?

Ik heb op het dashboard een knop om de PDC uit te zetten. Helaas gaan ze altijd aan als ik de auto weer start.

Volgens Skoda kan hier niets aan gedaan worden. Heb nog gezocht op een VAG-COM site, maar lijkt niet zomaar uitgezet te kunnen worden.

Is het mogelijk "gewoon" de voor sensoren los te koppelen zonder dat het systeem alarm slaat?

Alvast bedankt!

rcFred

Senior Member
Je kan via de Maxidot het volume instellen per hoek van de sensoren. Zonder veel aanpassingen lijkt mij het makkelijkste dan om de voorsensoren qua geluid op 0 te zetten. Mocht je je bedenken kan je ze ook weer makkelijk aanzetten.

WesleyJD

Banned
Goeie vraag. Ik heb een Superb en als de sensor op de achterkant al een beetje vies is piept die :-s. Ze werken inderdaad erg goed bij Skoda. Van dat volume wist ik ook niet. Ga zo meteen met de maxidot/columbus klooien.

Slider

Forumguru
Je kan via de Maxidot het volume instellen per hoek van de sensoren. Zonder veel aanpassingen lijkt mij het makkelijkste dan om de voorsensoren qua geluid op 0 te zetten. Mocht je je bedenken kan je ze ook weer makkelijk aanzetten.
Ik heb hem pas net, dus moet nog veel leren! :)

Maxidot, is dat de boardcomputer? Tussen de tellers? Dat laat google mij zien tenminste.
Ik heb een Business uitvoering, dus een luxer scherm dan andere Octavia's die ik heb gezien.
Heb alleen nog met de boardcomputer gespeeld, met de weergaven. Wist niet dat die veel meer kon. :)

rcFred

Senior Member
Dat is inderdaad de Maxidot, het ligt eraan hoe je de instelling kan veranderen of je stuurwielbediening hebt of niet. Met stuurwielbediening moet je op het pijltje terug drukken en dan kom je in de instellingen. Waar de pdc instellingen zit weet ik niet precies, maar het zit er wel ergens. Dan moet je links voor en rechts voor op 0 zetten.

Slider

Forumguru
Top, ja ik heb stuur bediening. snap de helft nog niet van die knoppen. Maar dat is altijd leuk "speelgoed" om te ontdekken bij een nieuwe auto haha.

Volume op 0 zetten vind ik een perfecte oplossing!

Slider

Forumguru
Update: heb net met de manual erbij gezocht.

Op de maxidot heb ik 3 standen
- MFD
- audio
- Settings

Deze settings, alle opties 1 voor 1doorlopen, maar nergens een optie voor de PDC of het volume er van.

Mijn Octavia is van 2007 voor de facelift, wellicht zat het daar nog niet op?

rcFred

Senior Member
Jammer dat het er niet bij staat, mijn Octavia is van 2009, daarom dus schijnbaar het verschil.
De instelling staat bij mij onder: Setup -> Assistant -> PDC.
Ik zag ook net dat er alleen verschil is tussen voor en achter en niet zoals ik eerder zei met links en rechts erbij.
3ehu4uda.jpg

Rallye

Forumguru
Door de "dip" in de straat, voor afwatering, heb ik bij menig parkeervak het probleem dat de voor sensoren de straat/wegdek als object zien, als de neus naar beneden dipt. En slaan meteen VOL alarm.

Nu vind ik de sensoren in de voorbumper beetje overdreven en mogen van mij best uit.

Ik zie het probleem niet zo. Je kunt toch horen (en op je Stream zien) dat het om de voorsensoren gaat? In andere situaties heb je die sensoren weeer nodig. Zo gebruik ik ze altijd als ik richting een muurtje parkeer.

Ik heb op het dashboard een knop om de PDC uit te zetten. Helaas gaan ze altijd aan als ik de auto weer start.

Nee hoor, ze gaan aan als je de versnelling in de achteruit zet.

Slider

Forumguru
Nee hoor, ze gaan aan als je de versnelling in de achteruit zet.
Ik bedoelde, met de knop op het dashboard kan ik het PDC systeem uit zetten.
Dat systeem gaat aan als je de auto weer start.

Niet dat hij dan gaat piepen, maar het systeem is dan weer actief.

En ja, ik zie dat het om de voor sensoren gaat. Maar het is irritant en nutteloos als beide voor en achter door elkaar heen piepen terwijl ik achteruit rij. En dan de voorkant vol piept omdat hij het wegdek ziet.

Maar helaas, ik heb geen Setup > Assistant menu.
In ieder geval dank voor het meedenken en proberen!

Rallye

Forumguru

Niet om een punt te maken, maar voor eventuele toekomstige zoekers op het forum: zowel bij mijn vorige, als bij mijn huidige Octavia gaat, ook als je de PDC handmatig uitzet, het systeem weer aan als je de auto in zijn achteruit zet.

In jouw situatie merk je dat niet: meteen na het parkeren zet je, naar ik aanneem, de motor uit. Maar neem van mij aan: als je de PDC hebt uitgezet gaat hij weer aan als je de auto (weer) in de achteruit zet. In jouw woorden: het systeem blijft actief.

Parkeer sensors zouden eigenlijk standaard op alle wagens moeten zitten, voor en achter. Dan ben ik tenminste af van miskleunen die mijn bumperstrips/deurstrips weten te raken bij het in en uit parkeren. :mad:

Ik probeer altijd een plek te vinden dat ik maar aan 1 kant een andere wagen heb en dan nog zet ik hem zo ver mogelijk van die andere wagen af. Ik wordt moedeloos van de huidige inparkeer capaciteiten van mijn medeweggebruikers.

Joske

Forumguru

En ja, ik zie dat het om de voor sensoren gaat. Maar het is irritant en nutteloos als beide voor en achter door elkaar heen piepen terwijl ik achteruit rij. En dan de voorkant vol piept omdat hij het wegdek ziet.

Maar helaas, ik heb geen Setup > Assistant menu.
In ieder geval dank voor het meedenken en proberen!
Ze hebben toch 2 verschillende (weliswaar beiden even irritant, alhoewel het voorste akoestische signaal is nog irritanter) akoestische signalen? Voor en achter? Heb de voorste ook pakje gedimd, alleen het instellen van "frequentie" in de maxidot, waar dient dat voor?

BertjeB

Senior Member
De frequentie regelt dat irritante geluid, hogere frequentie, snellere piepjes en lagere frequentie..... je snapt hem al.......
Ik heb nog nooit de moeite genomen dit aan te passen, ik kijk over het algemeen op de display en geloof dat irritante geluid wel(staat dus zacht hier).

rcFred

Senior Member
Piepjes gaan vanzelf sneller toch als je in de buurt komt van een object? Is de frequentie aanpassen niet de toonhoogte aanpassen? Daarom zijn voor en achter ook verschillend van frequentie/toonhoogte.

Bovenaan Onderaan