Octavia II van 2010 met 1.6 tdi stationair schokken

Hallo Allemaal,

Ik heb een OII van 2010 met 1.6 tdi motor 105 pk.

De auto rijdt geweldig maar bij stationair is er een geluid te horen aan de kant van de aandrijfriem. Dat precies op een kapo lager ofzo lijkt.

Ook doet de auto soms raar in stationair toerental, hij gaat dan schokken (precies bijna stilvallen)
Soms is het wel zo en soms niet? maar het is wel heel storend. Is dit een gekend probleem?

Er komt rook uit de oliedipstick als ik die opendoet. Is dit een normale blow by voor dit soort motoren? Ik heb steeds andere oudere modellen gehad en daar was dit niet normaal.

Voor blow by zie onderstaande link naar filmpje, ook hoor je hier het wederkerend geluid een beetje.


Groetjes Sam
 

Cordoba

Forumguru
Bij een echt warme motor heb ik het wel vaker gezien, maar het is hier toch wel vrij veel. Heb je de carterontluchting al eens gecheckt?

Wat het bijna stilvallen bij stationair draaien betreft: probeer eens te achterhalen onder welke omstandigheden dat is (koude/warme motor, en meer van dat soort gegevens): ik heb het idee dat er ergens een sensor niet helemaal in orde is, waardoor dit probleem ontstaat. Ik neem aan dat je al uitgelezen hebt op foutcodes.
 
Hey het stilvallen is enkel bij warme motor en als alle verbuikers afstaan.
Bij opzetten airco en ventilator gaat toerental iets omhoog en is er geen sprake meer van schudden.

Carteronltuchting nog niet nagekeken, weet iemand vanbuiten waar deze zit/uitkomt?

Foutcodes uitgelezen en geeft een intermitted fout aan ivbm met EGR klep. Ik denk dat ik de EGR klep ook al ga uitprogrammeren binnen de haalbare waardes en dan verder zien.

het schuren geluid, ik vermoed dat er een lager van één van de aandrijfrollen of spanrol versleten is.
 
Hey allemaal,

Na een 2 maand later staan we hier weer op het forum.

EGR is vervangen omdat deze ook problemen gaf. Alle filters vervangen, diesel lucht en olie en olie ververst om daar problemen ui te sluiten en toch blijft de wagen als ie warm is en op 820 toeren draaid schokken.

Iemand enig idee waaraan dit kan liggen.

 
Mijn oct. 1.6tdi met 260.000 doet dat ook, alleen dan in hele lichte mate. Misschien het 2e vliegwiel?
 
Bovenaan Onderaan