Octavia II verus Golf VI

brujvh1

Nieuw lid
Binnenkort moet ik mij een nieuwe wagen aanschaffen en ik twijfel nog tussen de Octavia of VW Golf. Beide met de 1.6 CR TDI.
Zijn er mensen die met beide wagens gereden hebben en een vergelijk kunnen geven inzake comfort, rijeigenschappen?
Waar zit het verschil?

Alvast bedankt.
 

sitechris

Donateur
Is recent nog discussie over geweest over verschillen tussen VW en Skoda. Ik heb daar ook gereageerd op mijn ervaringen met de Golf en de Octavia, want ik rijd nu in beide auto's.
Voor de volledigheid kopieer ik mijn post van toen ook nog even in dit topic.

Octavia heeft als duidelijke plussen (veel) meer ruimte, marginaal betere uitrusting en een lagere prijs. En heel veel zaken zijn hetzelfde. In de basis is de Octavia gewoon prima.

Toch moet ik na een half jaar Golfen toch concluderen dat ik voor de Golf ga (ook als ik bij beide voor een 1.4 moet kopen). Ik heb allereerst de ruimte niet nodig en ten tweede vind ik de Golf een net wat betere en vooral meer doorontwikkelde auto. En zo hoog is de meerprijs nu ook niet en de optiepaketten op de Golf zijn zeker value for money.

Voordelen van de Golf vind ik ondermeer het volgende. Materiaalgebruik en afwerking in Golf op net wat hoger peil. Iets mooiere materialen in interieur, nog betere afwerking. Denk hierbij ook aan ogenschijnlijk kleine zaken zoals bijvoorbeeld dat je de motorkap niet hoeft vast te grendelen met een haak -want gasveer- en kijk ook eens naar de achterklep. Die is cheapo in de Octavia met die gammele hendel en lelijke bekleding. In de Golf zijn je portiervakken met stof bekleed, zodat je minder last hebt van rammels. De spiegelbediening is veel prettiger en er is zeker onder de wielkasten net wat meer isolatiemateriaal gebruikt. En wat te denken van de locaties van de luidspreker in de Octi? Zelfs als je soundpakket bestelt, resoneren je speakers nog. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Tel je al die kleine verschillen op, ga je het toch merken. Zeker als je meer kilometers maakt.
En niet onbelangrijk.....zijwindgevoeligheid van Octavia is wel een issue, dat is bij Golf en Leon duidelijk beter voor mekaar (ook bij de gewone versies).

Wellicht kan de nieuwe Octi het gat weer kan dichten, dat zal de toekomst uitwijzen. Dus ik sluit niet uit dat ik toch ooit weer Octavia ga rijden.
 

Bakkertje

Forumguru
Zoals sitechris al aangeeft lees dit draadje eens, daar staan een aantal van de feitelijke verschillen. Of die verschillen er iets toe doen kun je eigenlijk enkel zelf bepalen door proefritten te maken in beide auto's. Het is namelijk nogal smaak gevoelig ;)

Daarnaast als het een leaseauto betreft en je wilt voor de 20% bijtelling gaan kun je bij de golf kiezen voor een 1.6 icm DSG en 20% bijtelling. Die optie is er bij de Octavia niet.
 
Laatst een Golf V of VI gereden met een 1.9 of 2.0 TDI erin, basis versie. Wat een ongelofelijke tractor zeg. Ik vond het een onprettig rijdende auto. Materiaalgebruik en interieur stemmen tot treurigheid, zoooo saai.

Heb zelf een O2 combi 1.2 TSI 6H 2010 en dat is ook niet het toppunt van vrolijkheid, maar die motor rijdt vele malen comfortabeler als die diesel.

Is niet helemaal appels en peren, maar toch.

Ik zou overigens tegenwoordig ook eens bij Ford en Opel en zelfs Citroen C4 gaan kijken. Dat schijnen ook erg leuke auto's te zijn, te krijgen met een turbo motor tegen redelijke prijs. Ford Focus wagon met een 1.6 turbo benzine met 150 pk is wel prima. Vormgeving is beetje te vrolijk naar mijn smaak maar daar is wel overheen te komen.
 

Bakkertje

Forumguru
@crapton, lees ook eens het draadje over het verschil tussen VW en Skoda, VW heeft een aantal zaken toch goed (lees beter) voor elkaar. En waar heb je nu in gereden een type V, VI in een 1.9 of een 2.0 TDI? Qua motorisering zou ik een 1.2 tsi ook absoluut niet willen vergelijken met een 1.9 of zelfs 2.0 tdi dat is wel degelijk appels en peren. Een TDI heeft minstens 75 nm meer koppel dan de 1.2 tsi. Tuurlijk maakt een diesel meer geluid dan een benzine auto, maar daar krijg je ook een flink pak trekkracht voor terug. Daarnaast is de topicstarter zich aan het oriënteren op een 1.6 CR TDI, die maken bij lange na niet zoveel herrie als de pompverstuiver TDI als waar jij in hebt gereden..
 

brujvh1

Nieuw lid
Dank voor uw reactie.
Welk van beide wagens geeft het meeste comfort inzake rijkwaliteit; filteren van wegoneffenheden, rolneigingen, ...
 

MarcoO2

Forumguru
Als dat je criteria zijn, zul je wel bij de Golf uitkomen lijkt mij. Maak in beide auto's anders eens een proefrit, eigen ervaring is toch echt het belangrijkst.
 
Volgens mij een V. Maar het was niet uitsluitend de motor zoals je kan lezen, ook vond ik het intereur tamelijk troosteloos op het saaie af. Mbt de vergelijking met een TSI gaat het mij om het extra rij comfort omdat die motor zoveel stiller is. Ik dacht trouwens dat het wel een 2.0 TDI was met 105 pk, kan dat?
 

hemi24

Forumguru
@Crapton: dan is het waarschijnlijk een (vroege) Golf 6 geweest met 110pk 2.0 TDI: in afwachting van de 1.6 CR TDI heeft Skoda nog een tijdje de 1.9 TDI (pompverstuiver) gemonteerd, terwijl VW daarintegen een teruggeschroefde 2.0 TDI (common rail) monteerde.
 

Octavarium

Actief lid
Qua geluidsniveau en souplesse is VW (en Skoda dus ook) er inderdaad enorm op vooruit gegaan sinds ze de CR motoren hebben ingezet. Ik heb 2 golf V tractoren gehad, die vooral in de winter bij een koude start wel heel nors en brommerig waren.. Voordeel van die pompverstuivers was wel het explosieve koppel vind ik. Dat missen die commonrails een beetje vind ik, die flinke duw in je rug.. CRs hebben wel voldoende trekkracht, maar het gaat veel geleidelijker een soepeler dan bij de oude PD's.

Ontopic:
Als je voor comfort en rij eigenschappen gaat en als de prijs en extra ruimte er niet echt toe doen dan zou ik inderdaad voor de golf gaan. De O2 heeft dezelfde bodemplaat als de golf en oa. dezelfde veerpoten en schokdempers, maar is een stuk langer, waardoor de kont wat zwabberig aandoet. Met name de combi heeft daar last van door de zware kont. Hij staat vrij hoog op z'n poten en heeft een lange veerweg met dempers die eigenlijk net niet sterk genoeg zijn voor het gewicht, waardoor de auto behoorlijk 'inveert' op hobbels en bijv. verkeersdrempels.. En hij kan vaak wat 'dribbelig' overkomen op oneffenheden. Er zijn een hoop mensen die standaard al hulpveren monteren om dat tegen te gaan, dus laat staan hoe het je vergaat als je iets zwaars wilt trekken zonder die veren. Gevolg is ook dat het niet bepaald een bochtenridder is.
Dat is dan ook meteen de slechtste eigenschap van de O2: het onderstel en de wegligging.. Het is best een fijn sturende auto, maar het kan allemaal net wat geraffineerder, vooral als je een BMW hebt als vergelijkmateriaal.

Maar ik vind persoonlijk de positieve eigenschappen van mijn O2: de beer van een motor (een standaard golf GTI, Leon FR of O2 RS houdt mij niet bij) de zeer aantrekkelijke prijs, de enorme ruimte, de (in mijn ogen toch wel) goede afwerking voor een oost europese auto ;) en de complete uitrusting er meer dan tegenop wegen. Bovendien vind ik de golf nog steeds teveel een doorsnee auto: gewoon goed, maar ook gewoongoed ;)

....al moet ik toegeven dat er tegenwoordig ook wel erg veel zwarte O2 FL's rondrijden....
 
Heb nu even een huurauto Golf VI 1.4 80 pk. Idd het interieur is een stuk beter dan de Golf V. Het rijdt ook prima, ik zou zeggen iets stiller dan de O2 minder bandengeluid. Qua wegligging heb ik niet het idee dat het zoveel uitmaakt met de O2 combi. Verdere een prima auto, alleen veel te weinig vermogen met deze 1.4 basismotor.
 

Octavarium

Actief lid
Helemaal mee eens: de Golf VI heeft een veel mooier interieur dan de V. Ik vind ook de stoelen van de VI beter.
Dat verschil zie je trouwens, vind ik, ook terug als je de O2 met de O2 facelift vergelijkt. Met name de bedieningsorganen van de climatronic zijn er enorm op vooruit gegaan. Ook is er wat meer chroom gebruikt en alu-look, wat het allemaal net wat minder somber maakt.

Ik vind de golf nog steeds een prima auto, die fijn stuurt en (bijna) perfect is afgewerkt, maar de nadelen (onopvallend doorsnee model, weinig gedurft/vernieuwend ontwerp, hoge prijs voor wat je krijgt) zullen er toch voor zorgen dat ik er waarschijnlijk nooit meer voor kies, tenzij het een (2e hands?) GTI of R32 wordt, want dat blijven geweldige auto's .. Of als de Golf 7 een revolutionair, oogstrelend nieuw ontwerp wordt, maar die kans is klein gezien de het uiterlijk van de afgelopen 6 generaties..

Dat is iets wat ik ook vaak zo jammer vind: dan kijk je naar zo'n concept-car, die echt een wow-gevoel bij je oproept qua ontwerp en als de auto dan eindelijk van de band rolt dan zijn al die extremiteiten die het concept zo gedurfd en bijzonder maakten teruggedraaid tot een eenheidsworst.. :(
 

sitechris

Donateur
Ik heb met conservatieve design juist geen moeie. Auto's als de golf, octavia, passat en superb ogen ook op einde van levenscyclus nog gewoon goed. Vind ik juist nuttig. Bmw, mercedes en audi zijn daar ook meesters in.
 

Fabia

† In Memoriam
Vandaar dat je bij Audi echt drie keer moet kijken wel type is het nu. Die zijn echt eenheidsworsten geworden.
 

Octavarium

Actief lid
Tsja, aan de andere kant: als je als vooraanstaande autofabrikant zo'n beetje altijd dezelfde ontwerpen gebruikt dan worden al je ontwerpen vanzelf tijdsloos omdat ze een 'variatie op een thema' zijn. Dat geldt inderdaad voor zowat alle Duitse merken ;) Aan de andere kant: why change a winning team? Ze durven niet al teveel spannends te doen omdat ze anders hun vaste klanten kwijt raken, waar Audi er zolangzamerhand heel veel van heeft.

Desalniettemin, als je naar -voor de tijd- hele revolutionaire ontwerpen kijkt, zoals bijv. de oude Citroën DS: ook die auto is zelfs nu, na bijna 60 jaar (!!) nog een vrij tijdsloos design, terwijl het destijds enorm gedurfd was om zo'n auto te tekenen.

Díe insteek mis ik nogal bij die Duitsers: ze mogen in mijn ogen wat meer gaan pioneren met design ipv. alleen met techniek :-) De designs zijn teveel op safe en dat maakt de auto's ietwat saai..
 
Bovenaan Onderaan