Qua geluidsniveau en souplesse is VW (en Skoda dus ook) er inderdaad enorm op vooruit gegaan sinds ze de CR motoren hebben ingezet. Ik heb 2 golf V tractoren gehad, die vooral in de winter bij een koude start wel heel nors en brommerig waren.. Voordeel van die pompverstuivers was wel het explosieve koppel vind ik. Dat missen die commonrails een beetje vind ik, die flinke duw in je rug.. CRs hebben wel voldoende trekkracht, maar het gaat veel geleidelijker een soepeler dan bij de oude PD's.
Ontopic:
Als je voor comfort en rij eigenschappen gaat en als de prijs en extra ruimte er niet echt toe doen dan zou ik inderdaad voor de golf gaan. De O2 heeft dezelfde bodemplaat als de golf en oa. dezelfde veerpoten en schokdempers, maar is een stuk langer, waardoor de kont wat zwabberig aandoet. Met name de combi heeft daar last van door de zware kont. Hij staat vrij hoog op z'n poten en heeft een lange veerweg met dempers die eigenlijk net niet sterk genoeg zijn voor het gewicht, waardoor de auto behoorlijk 'inveert' op hobbels en bijv. verkeersdrempels.. En hij kan vaak wat 'dribbelig' overkomen op oneffenheden. Er zijn een hoop mensen die standaard al hulpveren monteren om dat tegen te gaan, dus laat staan hoe het je vergaat als je iets zwaars wilt trekken zonder die veren. Gevolg is ook dat het niet bepaald een bochtenridder is.
Dat is dan ook meteen de slechtste eigenschap van de O2: het onderstel en de wegligging.. Het is best een fijn sturende auto, maar het kan allemaal net wat geraffineerder, vooral als je een BMW hebt als vergelijkmateriaal.
Maar ik vind persoonlijk de positieve eigenschappen van mijn O2: de beer van een motor (een standaard golf GTI, Leon FR of O2 RS houdt mij niet bij) de zeer aantrekkelijke prijs, de enorme ruimte, de (in mijn ogen toch wel) goede afwerking voor een oost europese auto
en de complete uitrusting er meer dan tegenop wegen. Bovendien vind ik de golf nog steeds teveel een doorsnee auto: gewoon goed, maar ook gewoongoed
....al moet ik toegeven dat er tegenwoordig ook wel erg veel zwarte O2 FL's rondrijden....