Octavia II vraagjes

Hallo allemaal,

Mijn Octavia II uit 2008, heeft een paar onhebbelijkheden de laatste tijd,
Mijn achterbanden (Goodyear Optigrip van 2011) maken nog al een herrie. hoe weet je of het niet je lagers zijn ?
Ik rij ong 28000 km/j en ze hebben 1 jaar op de voorwielen gezeten en rij van nov tot april met winterbanden.

Als ik mijn motor uit zet hoor ik een licht slurpend geluid uit de middelste roosters komen, is dat de airco? ( heb climatronic).

Mijn tweeter in de li voorportier kraakt bij een bepaalde freqentie, vb als er gepraat wordt op de radio(Swing), is dat gemakkelijk te verhelpen?

Als laatste: het afdek stripje onder de handremhandel is gescheurd, het is het gedeelte wat onder de tunnel schuift als de handel naar beneden is, kun je dat gedeelte gemakkelijk loshalen? Ik heb ook een multibox.


al vast bedankt!!
 
Hhhmmm... je zegt dat je achterbanden nogal lawaai maken.
Kan natuurlijk vanalles zijn, maar als het een geluid is dat enigszins te vergelijken is met een overvliegende Vietnam helicopter dan kan het heel goed zijn dat je te maken hebt met cuppende achterbanden.
Heb ik ook al een paar keer aan de hand gehad en helaas is het niet merk- of seizoensgebonden.
De geometrie van de auto speelt hier wel een rol in maar vooral brede laagprofielbanden blijken hier gevoelig voor te zijn.

Voor het eerst kreeg ik met dat fenomeen te maken toen ik, long time ago, in een Opel Calibra rondreed (yep, zo'n petjesbak ja) :eek:
Uiteraard conform imago sterk verlaagd en voorzien van veel te brede en platte Yokohama's.
Normaal gesproken had ik de stereo-installatie sowieso al op een dusdanig volume staan dat iedere KNO-Specialist je garandeerde dat je binnenkort in z'n wachtkamer zat :rolleyes:
Maar op een gegeven moment hoorde ik dat zware "DJOEK-DJOEK-DJOEK-DJOEK-DJOEK-geluid" daar nog bovenuit komen.
Naarmate ik sneller reed nam ook dat "Vietnam helicopter-geluid" in sterkte en snelheid toe en omgekeerd als ik van het gas afging.

Meteen m'n bandenleverancier opgezocht en die wist te melden dat ik te maken had met cuppende banden.
De schouderstukken van je banden zijn in zo'n geval schuin afgesleten enwel met de draairichting van je band mee.
Je kunt dit overigens ook voelen.
Hurk maar eens voor je band en ga met je hand "strelend" over de schouderstukken (buitenste profielblokken van je band die vloeiend overgaan in de zijwang).
Wel oppassen dat je dat een beetje onopvallend doet want er wordt nogal snel gekletst in de straat he :grin:

Misschien herken je dit geluid wel helemaal niet en is het compleet iets anders, maar toen ik las "dat je achterbanden nogal lawaai maken" was dit de eerste gedachte die in me opkwam.
 

delta

Actief lid
Hallo allemaal,


Als ik mijn motor uit zet hoor ik een licht slurpend geluid uit de middelste roosters komen, is dat de airco? ( heb climatronic).



al vast bedankt!!

Dit is op zeker je clima er zit waarschijnlijk te weinig koelmiddel in.
Zo snel mogelijk laten vullen anders draaid de comprssor in de soep en let op die draaid ook als de airco uit staat !!!!!!
 

Roboman

Nieuw lid
Dit herken ik goed. De bediening vande aico en kachel/ventilatie kleppen worden d.m.v vacuüm klepjes geregeld. Als je de motor afzet vallen deze kleppen in een ruststand. Dat is wat je hoort. geen paniek dus. Maar bij twijfel is er geen Skoda dealer die dit een rare vraag zal vinden en wil met alle liefde voor het product wel even luisteren hoor.

overigens zijn gecupde banden inderdaad knap irritant. hetr heeft zeker mede de geometrie van de auto te maken maar over het algemeen zijn voorbanden sterker versleten en ook de stnad van voorwielen is anders dan die van achterwielen (Caster/Camber) dit maakt dat voorbanden over het algemeen niet goed als achter wielen voldoen. Althans ik heb al jaren dezelfde ervaring. Zijn de banden wel van RV naar LA en LV naar RA gewisseld.?
 

Canon-Eye

Forumguru
Zijn de banden wel van RV naar LA en LV naar RA gewisseld.?
Is dat niet iets van héééél vroeger, toen we nog op diagonaalbanden reden?
Bij mijn weten is het tegenwoordig niet verstandig om banden van draairichting te laten wisselen. Er zijn ook banden waarop de (voorwaartse) draairichting expliciet is aangegeven, dus daar moet bij het monteren op de velg ook beslist rekening mee worden gehouden.

Los daarvan: ik volg een geheel andere strategie. De voorbanden slijten het snelst, de achterbanden veel minder snel. Dus als de voorbanden aan vernieuwing toe zijn, dan gaan de achterbanden naar voren (aan dezelfde kant van de auto dus) en komen er twee nieuwe achter.

Toelichting:
Dit doe ik (al een jaar of 30) op basis van informatie verkregen van en ook herhaaldelijk bevestigd door diverse slip & grip deskundigen. De kans dat je in een glibberige bocht wordt ingehaald door je achterkantje is hiermee namelijk een stuk kleiner.

In het kader van bijscholing van beroepschauffeurs hebben we dat trouwens ook gedemonstreerd met schaalmodellen van trekker/oplegger combinaties waarbij ófwel de vooras, ófwel de achteras van de trekker is geblokkeerd. Als je ze dan van een hellende gladde plank laat afrijden, zal de wagen met geblokkeerde vooras in kaarsrechte lijn blijven - die met geblokkeerde trekas zal onherroepelijk scharen.
Overigens tot grote verbazing van degenen die dit voor het eerst zien, maar dat geheel terzijde.
 
Hallo alemaal,


Bedankt voor de reacties.
Als ik de achterbanden naar voren plaats, slijten de banden dan gelijkmatig en gaan de oneffenheden dan weg?
En LV naar RA wisselen gaat niet, inderdaad ivm rotatie richting.
Weten julie ook nog een opossing voor de andere vragen?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou allereerst de balancering van de achterwielen laten checken. Misschien zijn er loodjes afgevlogen en komt de herrie gewoon door onbalans.
Zonodig de volgende stap: de uitlijning (voor en) achter goed laten controleren / afstellen door een echte specialist.
Als de banden echt oneffenheden of onrondheid vertonen, zijn er vermoedelijk wel mogelijkheden om ze mooi rond te laten slijpen zonder daarmee al te veel profiel te verliezen. Daarna ook wel weer opnieuw laten balanceren.

Na deze acties zou je van de herrie af moeten zijn en komt deze, als het goed is, ook niet meer terug. Als rondslijpen niet lukt, dan heb je twee mogelijkheden: de herrie voor lief nemen tot ze versleten zijn, óf meteen vervangen door nieuwe.

Als ik de achterbanden naar voren plaats, slijten de banden dan gelijkmatig en gaan de oneffenheden dan weg?

Als de achterbanden oneffenheden vertonen (cuppen of zo), dan wil je die zeker niet op je vooras hebben. Dat gaat daar niet vanzelf verdwijnen!
Dus als je de "nieuwe banden achter plaatsen, daarna als voorbanden oprijden" strategie wilt volgen, is het wel zaak dat die banden tijdens het gebruik op de achteras niet worden verpest door uitlijnfouten.
 
Bovenaan Onderaan