lawewing
Forumguru
Na ruim zes jaar naar volle tevredenheid in een Octavia II 1.9TDI gereden te hebben, heb ik deze medio december 2017 ingeruild voor een Octavia III 1.6 TDI DSG Business Elegance uit 2013 met 118dkm op de teller.
Het is een behoorlijke upgrade ten opzichte van de OII en met een hele trits aan opties die ik eerder niet had, zoals: automaat, panoramadak, bi-xenon, stoelverwarming en elektrische kofferbak.
Zie hier een paar foto's die ik toen tijdens de proefrit gemaakt heb (betere/andere foto's zo niet voorhanden):
Helaas heb ik mijn eerste euvel al weer achter de rug, namelijk de DSG-koppelingen. Na aankoop viel het me pas goed op dat de DSG vaak uit stilstand in z'n tweede versnelling leek weg te rijden en wel erg snel opschakelde, waardoor ik het gevoel had dat de koppelingen slipten. Na een bezoekje aan TVS Engineering in Varsseveld was de conclusie hard, maar duidelijk: de koppelingen waren nagenoeg versleten. De oorzaak, de afstelling/software aansturing van de DSG bak. Inmiddels een bekend probleem bij dit type bak (DQ2000) en dat zich veelal openbaart na maximaal circa 100dkm, aldus TVS Engineering. Had ik dat maar eerder geweten....
Aangezien de verkopende garage geen thuis gaf ("hij rijdt toch nog meneertje" en "kom maar terug wanneer de auto niet meer rijdt"), heb ik besloten om het voor eigen rekening te laten oplossen door TVS. Begin januari zijn er twee nieuwe koppelingen geplaatst, is de DSG-software aangepast en - waarom niet - de motor getuned tot ca. 140pk en 320Nm. De Octavia rijdt en, vooral, schakelt nu zoals het eigenlijk af fabriek al had moeten zijn. Ik vind het ongelooflijk dat VAG nog steeds dit type DSG-bakken (DQ200) met deze problemen in nieuwe VAG's plaatst en dit probleem nog niet heeft opgelost.
Afijn, ik rij nu in ieder geval naar volle tevredenheid in mijn Octavia. Mijn vorige Octavia had ik ook enigszins aangepast naar mijn wensen. Dat zal ik bij deze Octavia ook wel weer gaan doen. Mijn lijstje is op dit moment:
- Motortuning, check
- 18" zomerwielen (MAM A5 Palladium kleur), check;
- Eibach verlagingsveren, check, maar moeten nog gemonteerd worden;
- K&N vervangingsluchtfilter;
- LED kentekenverlichting, check;
- LED interieurverlichting, check;
- Nieuwe Osram D3S-lampen, check;
- H8 xenonlook vervangingslampen voor de mistlampen, check, maar moeten nog gemonteerd worden;
- Kofferbakmat, check;
- Dorpel-/instaplijsten;
- Inlegbakje middenconsole;
- Telefoon- en sleutelhouder middenconsole, check;
- Nieuwe vloermatten;
Ik zal - net als bij mijn OII - weer ontzettend graag dit zeer plezierige forum raadplegen om kennis op te doen en mijn ervaringen te delen!
Hartelijke groet,
Jurjen
Het is een behoorlijke upgrade ten opzichte van de OII en met een hele trits aan opties die ik eerder niet had, zoals: automaat, panoramadak, bi-xenon, stoelverwarming en elektrische kofferbak.
Zie hier een paar foto's die ik toen tijdens de proefrit gemaakt heb (betere/andere foto's zo niet voorhanden):
Helaas heb ik mijn eerste euvel al weer achter de rug, namelijk de DSG-koppelingen. Na aankoop viel het me pas goed op dat de DSG vaak uit stilstand in z'n tweede versnelling leek weg te rijden en wel erg snel opschakelde, waardoor ik het gevoel had dat de koppelingen slipten. Na een bezoekje aan TVS Engineering in Varsseveld was de conclusie hard, maar duidelijk: de koppelingen waren nagenoeg versleten. De oorzaak, de afstelling/software aansturing van de DSG bak. Inmiddels een bekend probleem bij dit type bak (DQ2000) en dat zich veelal openbaart na maximaal circa 100dkm, aldus TVS Engineering. Had ik dat maar eerder geweten....
Aangezien de verkopende garage geen thuis gaf ("hij rijdt toch nog meneertje" en "kom maar terug wanneer de auto niet meer rijdt"), heb ik besloten om het voor eigen rekening te laten oplossen door TVS. Begin januari zijn er twee nieuwe koppelingen geplaatst, is de DSG-software aangepast en - waarom niet - de motor getuned tot ca. 140pk en 320Nm. De Octavia rijdt en, vooral, schakelt nu zoals het eigenlijk af fabriek al had moeten zijn. Ik vind het ongelooflijk dat VAG nog steeds dit type DSG-bakken (DQ200) met deze problemen in nieuwe VAG's plaatst en dit probleem nog niet heeft opgelost.
Afijn, ik rij nu in ieder geval naar volle tevredenheid in mijn Octavia. Mijn vorige Octavia had ik ook enigszins aangepast naar mijn wensen. Dat zal ik bij deze Octavia ook wel weer gaan doen. Mijn lijstje is op dit moment:
- Motortuning, check
- 18" zomerwielen (MAM A5 Palladium kleur), check;
- Eibach verlagingsveren, check, maar moeten nog gemonteerd worden;
- K&N vervangingsluchtfilter;
- LED kentekenverlichting, check;
- LED interieurverlichting, check;
- Nieuwe Osram D3S-lampen, check;
- H8 xenonlook vervangingslampen voor de mistlampen, check, maar moeten nog gemonteerd worden;
- Kofferbakmat, check;
- Dorpel-/instaplijsten;
- Inlegbakje middenconsole;
- Telefoon- en sleutelhouder middenconsole, check;
- Nieuwe vloermatten;
Ik zal - net als bij mijn OII - weer ontzettend graag dit zeer plezierige forum raadplegen om kennis op te doen en mijn ervaringen te delen!
Hartelijke groet,
Jurjen