Octavia III Combi verhogen

Bart-Man

Nieuw lid
Ha Samen,

Ik ben op dit moment al ruim drie jaar een tevreden Yeti rijder.
Maar ik mag in december mijn nieuwe Octavia III Combi 2.0TDI ontvangen en vraag mij af of er mogelijkheden zijn om zonder veel aanpassingen uit te voeren de Octavia wat meer bodemspeling te geven.
Ik heb destijds een yeti gekozen omdat hij net wat hoger op de pootjes staat en ik veel in het buitengebied kom.
De Octavia is een bewuste keuze (met 60.000+ km per jaar, wilde ik toch echt wat meer een snelweg auto)
Maar de bodemspeling ga ik erg missen (ervaringen met focus wagon, peugeot 307SW en Astra station die allemaal erg laag waren voor mijn ritjes.)

Groet! een uiterst tevreden Skoda rijder!
 

Rosinfield

† In Memoriam
Yeti is ook een prima snelweg auto hoor, vind ik. Heb er bijna 75 000 km opzitten, praktisch alleen snelweg
 

hemi24

Forumguru
Als de Yeti zich t.o.v. de Octavia verhoudt, zoals een C-Max dit doet t.o.v. een Focus, begrijp ik heel goed dat Bart (v.w.b. gedrag op snelwegen) terug wil naar een lagere auto..! Zeker met de wind van de afgelopen tijd!
 

Rosinfield

† In Memoriam
ja, met tegenwind merk je wel dat hij behoorlijk moet knokken en dat zie je dan ook wel in het verbruik. Verder onder alle wind omstandigheden wel als een blok op de weg. Laatst met de storm nog met 1 handje aan het stuur over de Ketelbrug. Totaal niet zijwind-gevoelig.
 

Darkside

Forumguru
Vind het grappig om na de vele discussies over dat de 03 te hoog op zijn poten staat, de vele verlagingssets te zien dat er iemand is die hem juist hoger wil hebben.

De 4X4 zou de oplossing kunnen zijn.
 

Bart-Man

Nieuw lid
Ja de Yeti is/was een prima auto, maar ik ben leaserijder en flink in het aantal kilometers gestegen de afgelopen paar jaar. Daarnaast is de kofferbak van mijn Yeti me in de praktijk tegengevallen, en de keus voor de OIII is heel bewust geweest (20% t.o. 25% bijtelling speelt uiteraard ook mee)
De Scout(4x4) is financieel buiten bereik helaas. (en bovendien is hij al besteld en hoop ik hem midden december te gaan rijden (prod. wk48, nu hopen dat de leasemaatschappij meewerkt)

Er bestaan zgn steunveren die hem niet verhogen, maar wel zorgen dat hij bij belading minder inzakt, dat is te overwegen, maar echt verhogen heeft de voorkeur.

yeti.jpg
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Ok, die praktisch benutbare ruimte kan ik me wel indenken als argument. Dat is bij ons juist in het voordeel van de Yeti; honden in de achterbak en bagage in ruimte van de achterstoelen. Dan is de Yeti ideaal. Als je echt van de kofferbak gebruik wilt maken voor de bagage en/of passagiers achterin hebt, wordt het uiteraard een ander verhaal
 

lawewing

Forumguru
Ik denk dat echt verhogen, zoals jij bedoelt, niet kan bij een reguliere Octavia (geen 4x4), althans niet aan te raden is. Mijn gevoel zegt me dat het onderstel van de Octavia daar niet op berekend is en dat het rijgedrag en de wegligging van de Octavia daardoor wel eens onvoorspelbaar en dus gevaarlijk kunnen worden. Maar dat is enkel mijn gevoel, ik kan er verder geen onderbouwing voor aanleveren.
 

s-line

Forumguru
Ik weet wel dat je bij de octi 2 een slecht wegdek pakket te verkrijgen was dan stond hij nog hoger op zijn poten!
 

guitar_billy

Senior Member
Slecht wegdek pakket zet de auto inderdaad een aantal cm hoger op de poten en voor de O1/O2 zaten er ook nog dingen bij als stalen motor beschermplaat.
 

leo442

Forumguru
Bij onze zuiderburen ook gewoon te bestellen voor € 155,- onder de naam Rough Road Package:
Versterkte vering (+15mm), versterkte carterbescherming en bescherming van het onderstel tegen steenslag.
 

Canon-Eye

Forumguru
:pieker:Idee: Zou er niet een of andere aftermarket Air Ride-achtige installatie bestaan waarmee je hem hoger kunt zetten op de momenten dat dit nodig is, om lager en comfortabeler over normale (snel)wegen te kunnen cruisen?
 
Bovenaan Onderaan