Octavia III FL Combi 1.5 TSI Sportline

Na een tijdje ;) afwezig zijn geweest, nu weer terug op dit forum en weer terug bij Skoda. Aangezien wij vanaf dag 1 problemen gehad met onze vorige auto, een BMW 520i Touring uit 2012), is deze naar een uitspraak van de geschillencommissie terug naar de verkoper. Hierdoor de mooie kans gehad om weer een Octavia te kopen. Nu wel nieuwer dan de vorige Octavia, een 2020 Octavia III FL combi 1.5 TSI in de Sportline uitvoering. Vorige week woensdag konden we hem ophalen en tot nu toe bevalt die erg goed. Voorzien van DSG, virtual cockpit, led verlichting en ACC heeft deze eigenlijk alles wat wou wilden hebben.

Voor het ophalen al geregeld dat de letters op de achterklep eraf gaan, dit is dus ook al gebeurd. Gelijk de vloermatten zelf vervangen en de navigatie geüpdatet na het hier op het forum gelezen te hebben hoe te doen. Op de planning staan de nog de winterbanden vervangen voor Michelin zomerbanden en de logo's op de motorkap en achterklep te vervangen door hoogglans zwarte, deze liggen al thuis. Voor de rest nog een deel van de interieurverlichting vervangen door led. Deze zijn al onderweg van LedPerf. Aanstaande zaterdag gaan we naar Toulon in 2 dagen rijden om vanuit daar naar Sardinië te gaan. Dus kunnen we hem gelijk goed uitproberen.

photo_2024-07-29_13-50-33.jpg photo_2024-07-29_13-50-20.jpg

Ik heb een vraagje over de sport modus van mijn Octavia. Als ik hem in de sport modus zet, gaat het stuur een stuk stugger draaien. Het gaat aardig richting stuurbekrachtiging uit voor het gevoel. Als ik hem dan weer terug zet in "normaal" of ECO modus, gaat het stuur weer lekker soepel draaien. Is dit normaal gedrag of kan er mis zijn hiermee?

hemi24

Forumguru
Dat is het leuke aan de individuele modus, dan kun je het instellen zoals je het zelf het fijnst vind…

Graag zou ik willen weten hoe ik van mijn mistverlichting voor (die onder de bumper) ook LED kan maken. Deze zijn nu nog halogeen? en dus geel wat mij stoort omdat er voor de rest aan de voorkant alleen maar LED verlichting zit (wit dus). Is dat makkelijk te doen of komt daar meer bij kijken?

Slider

Forumguru
Super simpel, grill plaatje er af halen, zie de auto's handleiding. 3 schroeven per mistlamp en hij is los.
Lampje er uit halen, LED er in en weer inbouwen.

20240328_161617-2.jpg

Ik heb 2 types lampjes gehad:
https://www.aliexpress.com/item/100....order_list.order_list_main.54.4bb879d2E7KPsJ
Deze waren mij te fel, omdat ik ze als DRL in gebruik nam (om programmeren via VCDS). Ze hebben voorwaartse richting licht bundel ook en dat wilde ik niet als DRL voor tegenliggers, ook al had ik ze gedimd ingesteld met VCDS op 30-50%. Ze geven geen canbus error.

Nu heb ik deze:
https://www.aliexpress.com/item/100....order_list.order_list_main.29.4bb879d2E7KPsJ
Deze geven wel een canbus error, wat op te lossen is door in VCDS beide mistunits als LED type te classificeren. Ze zijn veel zwakker, en niet voorwaarts gericht. Voor mij als DRL functie, veel geschikter.

Heb hier nog geen nieuwe foto van gemaakt.

Dat klinkt inderdaad niet heel moeilijk. Alleen moet ik dan even kijken om iemand te vinden met VCDS, aangezien bijv Antera voor mij niet dichtbij is vanuit Drenthe.

Slider

Forumguru
Als je die eerste neemt of andere met canbus "fix", heb je geen VCDS of aanpassingen nodig. Plug en play.

skoda met broertje.jpg
Zaterdag nog een broertje tegengekomen, wel leuk om ze zo samen te zien. Inmiddels ook mijn logo's vervangen door zwarte logo's en een bumper beschermstrip aangebracht bij de kofferklep.

Ik zit te twijfelen of ik mijn velgen moet laten "opknappen" aangezien ze door een vorige bestuurder redelijk mishandeld zijn. Of dat ik een set Gemini velgen haal en die eronder doe (set gevonden op MP voor €550,00). Iemand enig idee wat velgen restaureren moet kosten als er stoeprandschade opzit? Ik kan nu niet snel goede foto's ervan maken omdat ik de winterset er nog onder heb zitten en de zomerset ligt niet thuis.

Gemini ben ik zelf echt wel fan van, heb ze destijds ook onder mijn Octavia Sportline besteld. Vooral het feit dat ze links en rechts gelijk zijn spreekt mij wel erg aan, ik hou ook wel van die "cleane" look.

De set die op Marktplaats staat moeten echter ook zeker opgeknapt worden, die zijn ook niet bepaald netjes behandeld. Dat is dus ook een setje van makkelijk €1000,-. Dan moeten er nog nieuwe banden op.

Gemini ben ik zelf echt wel fan van, heb ze destijds ook onder mijn Octavia Sportline besteld. Vooral het feit dat ze links en rechts gelijk zijn spreekt mij wel erg aan, ik hou ook wel van die "cleane" look.

De set die op Marktplaats staat moeten echter ook zeker opgeknapt worden, die zijn ook niet bepaald netjes behandeld. Dat is dus ook een setje van makkelijk €1000,-. Dan moeten er nog nieuwe banden op.
Ja ze zijn inderdaad niet 100%. Dus vandaar ook mijn twijfel, plus de velgen die ik heb zijn natuurlijk ook mooi (als ze weer onbeschadigd zijn).

Bovenaan Onderaan