Octavia III met 19 inch, motor 1.0

fmbk01

Lid
Goedemorgen allen,

Kon wel fotos vinden van Octavias met 19 inch maar dat zijn vooral de snelle jongens. Zijn er mensen met een 1.0, (het is prima trouwens) maar ben benieuwd hoe dat zal zijn met 19 inch. Zit nu 18 inch onder en vraag mij af of er mensen zijn met een 1.0 met 19 inch en daar iets over willen delen inclusief fotos.

Alvast mijn dank.

Ferhan
 

JeSko

Forumguru
Kan perfect hoor, maakt niet uit 1.0 of 2.0, neem wel goede wielen, en daarmee wil ik zeggen geen goedkoop lichtmetaal, maar kijk naar de betere aftermarket velgen, deze zijn lichter en dat merk je enorm. Zelf ben ik met mijn 1.6tdi van zware 19 inch GMP wielen naar lichte 19 inch JR wheels wielen overgestapt, en dit is een wereld van verschil!

- beter remgedrag, auto remt mooier af, meer lineair.

- betere wegligging, auto voelt lichter aan.

- betere acceleratie, minder gewicht in de wielen betekent minder massa om rond te gooien voor de auto.

- minder "geklop" onderin de auto, je voelt aan alles dat je met lichtere schoentjes rondrijd, vergelijk het met een lange werldag waarbij je zware categorie 3 veiligheidsschoenen hebt gedragen, je komt thuis en doet die lichte Nike's aan, veel beter !

Succes. Foto's heb ik niet, andere hier vast wel.
 
Laatst bewerkt:

fmbk01

Lid
Dank je wel voor je bericht, ik zal eens gaan kijken, dat zal inderdaad erg veel schelen zodra de velgen lichter zijn. Thanks.
 

Janno

Forumguru
Kan perfect hoor, maakt niet uit 1.0 of 2.0, neem wel goede wielen, en daarmee wil ik zeggen geen goedkoop lichtmetaal, maar kijk naar de betere aftermarket velgen, deze zijn lichter en dat merk je enorm. Zelf ben ik met mijn 1.6tdi van zware 19 inch GMP wielen naar lichte 19 inch JR wheels wielen overgestapt, en dit is een wereld van verschil!........................

Ik heb ook GMP's (Atom) onder mijn RS, maar kan niet direct relateren aan wat je hier noemt. Ik heb echter geen vergelijkingsmateriaal, kan daarnaast ook nergens het gewicht vinden, of heb je ze zelf zitten wegen? :)
 

JeSko

Forumguru
Mijn GMP's zijn originele GMP Buran wielen, geen idee van het gewicht, de GMP's waren echter zwaar ten opzichte van de JR's, bijna de helft zwaarder als ik ernaar moet gokken. Weet nog goed hoe de auto veel beter reed toen de JR's eronder kwamen, beide velgen heb ik meermaals vastgehad en het verschil was overduidelijke merkbaar.

Geen idee hoe GMP gemaakt word, maar JR velgen zijn vaak flow formed, en mijne komen ook uit de super light lijn, verschillen zijn belachelijk groot in elk geval.
 

JeSko

Forumguru
INVLOED VAN HET VELGGEWICHT
Hebben het gewicht van de velgen en het gewicht van het interieur dezelfde invloed op de performance van het voertuig? Met andere woorden, is 5kg extra wielgewicht hetzelfde als 5kg extra interieurgewicht? Nee, want het wiel (velgen en banden) is een onafgeveerde massa, onderworpen aan 2 krachten:

  • Translatie kracht, omdat het wiel vooruit gaat.
  • Rotatie kracht, omdat het wiel draait.
Een onafgeveerde massa is alles wat niet met het voertuig meeveert. 1kg onafgeveerde massa is evenveel als meerdere kilos afgeveerde massa.

Om het vermogen in de zomer te optimaliseren, kunt u door het verkleinen van de onafgeveerde massa, het optrekken, het afremmen, de grip, en het comfort verbeteren, en ook het verbruik verminderen.

Om het vermogen in de winter te optimaliseren, is het belangrijk om sterke grip te hebben. Het wordt dan ook aanbevolen om zwaardere wielen te monteren voor een betere grip, want dan is de wrijving tussen het wiel en de grond groter. Daarom gebruiken veel mensen stalen velgen in de winter, die vaak zwaarder zijn, en aluminium velgen in de zomer.

OPTREKKEN EN AFREMMEN
Hoe zwaarder het wiel, des te meer kracht er nodig is om het in beweging te brengen en om te laten stoppen.

Een zwaar wiel vereist meer koppel (Nm), wat de optrekkracht vermindert. Met een lichter wiel daarentegen, trekt het wiel makkelijker op.

Het is gemakkelijker om een wiel van 1kg te stoppen dan een wiel van 100kg, omdat het minder inertie creëert. Hoe zwaarder het wiel is, des te minder krachtig de afremming.

VERBRUIK
De spaarzaamheid van uw voertuig hangt deels af van het energieverbruik bij het optrekken.

Een licht wiel verbruikt minder energie bij het optrekken.

De motor hoeft dus minder kracht te zetten bij het optrekken als de auto lichte banden heeft, met als gevolg dat u brandstof kunt besparen.

OVERIGE VERMOGEN CRITERIA
Het gewicht van de velg is niet de enige manier om het vermogen van uw auto op te voeren.

  • De stevigheid van de velg : hoe steviger de velg, hoe beter de grip want het fenomeen van deflectie (het verschil tussen de onbelaste straal en de statisch belaste straal van de velg) in de bochten wordt hierdoor verminderd.
  • Warmteafvoer : de metalen die gebruikt worden voor de productie van de aluminium velg zijn uitstekende warmtegeleiders. Ze voeren de geproduceerde warmte door de remmen af en voorkomen zo de kans op oververhitting.
 

Janno

Forumguru
Ja, ik ken de theorie erachter. Ik vroeg me alleen af of de GMP's nu echt zo ontzettend veel zwaarder zijn als hoe je het laat klinken :)
 

Timmer

Forumguru
Of even de krik eronder en 5 boutjes lossen :)

Hou er ook rekening mee, de 1.0 (van eender welk merk trouwens) komt meestal standaard niet op 18 of 19 uit de showroom, maar vaker op 15,16 of 17.
Hoe zwaarder de wielen, hoe meer kracht de motor gaat moeten aanleveren om ze rond te krijgen... het oog wil ook wat, dat weet ik, maar het moet wel praktisch blijven :thumbsup:
 

JeSko

Forumguru
Jr 33 - 11.8 kg per wiel

GMP Buran - 14.5 kg per wiel.

Groot verschil per wiel dus, GMP's heb ik effe op de digitale weegschaal geplaatst, de JR's heb ik opgezocht.
 
Bovenaan Onderaan