Octavia in top 3 compacte auto's met minste defecten

MarcoO2

Forumguru
Kleine auto's vertonen meer en sneller defecten
16 februari 2009
Kleine autootjes vertonen relatief veel defecten, zelfs wanneer ze nog weinig kilometers op de teller hebben. Met het aantal gereden kilometers neemt het aantal defecten toe. Het gaat vaak om problemen die kostbare reparaties vergen.
Dit is een van de uitkomsten van het defectonderzoek door het Duitse keuringsinstituut Dekra. Op basis van 15 miljoen APK’s stelde het instituut het Defectrapport 2009 samen. Hoewel de Ford S-Max en Galaxy de minste defecten vertonen – ze werden voor 96,7 procent in orde bevonden – tellen deze nog niet echt mee; ze zijn te kort op de markt om goed te kunnen analyseren. Dat betekent dat de eer van ‘minste defecten’ toekomt aan de Audi A6.
De Dekra heeft de resultaten ook verdeeld over zeven verschillende voertuigklassen. Daarbij maakt het rapport onderscheid in vrij nieuwe auto’s (minder dan 50.000 km gereden), auto’s met een kilometrage tussen de 50.000 en 100.000 kilometer, en vrij oude auto’s (tussen de 100.000 en 150.000 kilometer op de teller). Het blijkt dat de nummers 1, 2 en 3 qua ouderdom en voertuigklasse nogal eens uiteen lopen. Het is dus moeilijk om een echte winnaar aan te wijzen.
Wat wel opvalt, is dat veel Duitse auto’s – en relatief weinig Japanse – in de top 3 van auto’s met minste defecten staan. In de compacte klasse zijn dat de (vijfde generatie) Volkswagen Golf en Skoda Octavia, in de middenklasse de Audi A4, onder de SUV’s de BMW X3 en onder de bestelwagens staan de Volkswagen Touran, Seat Altea, Altea XL en Toledo in diverse ouderdomsklassen bovenaan. In de sportwagen/cabrio-klasse en het hoogste autosegment zijn het alleen Duitsers die in alle ouderdomsklassen voorkomen: Audi A6, BMW 5- en 7-serie, Mercedes SLK, BMW 3 cabrio en Z4.
Andere auto’s die goed scoren zijn de Saab 9-3, Toyota Avensis en Ford Focus. Bij de kleinste auto’s komen de Mazda 2 en verschillende Toyota’s voor in de top 3 van minste defecten. Dekra vermeldt hierbij wel dat, in vergelijking tot grotere auto’s, de auto’s in het kleinste segment relatief de meeste defecten vertonen. Dit begint al bij vrij jonge auto’s en neemt toe met het aantal gereden kilometers. Bij het bereiken van de 100.000 tot 150.000 kilometer op de teller, heeft hetzelfde autootje gemiddeld al vier keer zoveel technische problemen dan toen het nog geen 50.000 kilometer gereden had. Het gaat meestal ook nog eens om technische problemen met remmen, besturing en onderstel. Dat zijn defecten die kostbare reparaties vergen.

bron: autokopen.nl
 

Michel

Forumguru
Het is niet zo vreemd dat kleine auto's vaak meer en sneller defecten vertonen. Veelal worden ze ingezet voor korte ritten (al dan niet in de stad), waarbij er vaker geremd, opgetrokken, ontkoppeld en geschakeld wordt. Tel daarbij op dat de motoren van deze auto's dan ook lang niet altijd op temperatuur komen en er veel meer een aanslag wordt gedaan op het onderstel vanwege de vele drempels en je kan niet anders concluderen dan dat zo'n stadsautootje het over het algemeen zwaarder heeft dan een auto, die relatief veel snelweg rijdt.
 

MarcoO2

Forumguru
ja, dat krijg je als je een grote(re) auto bouwt op een relatief klein platform. Maar 't blijft inderdaad altijd even een "o ja" moment, vooral omdat de ruimte juist dik in orde is.
 

nemo

Senior Member
Idd, bij compacte auto denk ik aan een aygo.. Maar het is altijd leuk om te lezen dat de octavia's het goed doen!
 

LenK

Forumguru
Ligt maar net aan je test welke auto hoe goed scoort. Dekra is een positieve uitzondering.
Onlangs bij Tüv, Consumentengids en Autoweek was het allemaal wat minder goed met de Skoda's.
 

Michel

Forumguru
Ik vind het altijd weer opmerkelijk dat de Octavia in de compacte klasse opduikt. Daarin verwacht ik Renault Twingo's en zo.

In feite vallen de Volkswagen Golf, Opel Astra, Ford Focus, Skoda Octavia etc. in de compacte middenklasse. Volgens mij is dat ook de officiële benaming van de klasse voor dit type auto's.
 
Bovenaan Onderaan