Octavia instabiel in bochten

leonpard

Actief lid
Ik een Octavia III FL combi , 2.0 TDi DSG. Ik ben heel erg tevreden met mijn auto, maar wat mij stoort is het weggedrag in snelle bochten en bij hard remmen. Als je een beetje snel een lange bocht ingaat, dweilt de auto behoorlijk (voor mijn gevoel aan de achterzijde). Ook bij hard remmen ontstaat er grote instabiliteit. Beide voelen niet prettig.
Ik kan mij niet herinneren dat mijn vorige OIII combi dit verschijnsel had. Zou het aan de banden kunnen liggen (Conti PremiumContact 6 225/45/R17 Y), dat de wang slap is? Of aan de vering / demping?

Ik heb een redelijk rustige rijstijl, maar bij een afrit van de ene naar de andere snelweg wil ik toch niet te veel hoeven afremmen (bv. met 100 vanaf de A7 Groningen naar de N31 ri Leeuwarden)

Zijn er meer OIII combi-rijders die dit "probleem" hebben??
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Een O3 is behoorlijk onderstuurt afgericht vanuit het onderstel. Als je aan de achterzijde instabiliteit ervaart is verre van normaal. Zitten de dempers wel vast; is er een veer gebroken? Of lekke demper?
 

Duijzer

Donateur
Het kan zeker aan de banden liggen.
Hoe lang heb je hem al? Ik ken een situatie waarin de dealer voor aflevering vergeten was de transportblokken in de vering te verwijderen. Dat heeft wel invloed op het rijgedrag....
Het zou ook kunnen dat je sporing niet goed is, dan laten uitlijnen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
Wat is de bandenspanning achter én vóór überhaupt en hoe verhoudt zich dit ten opzichte van de voorgeschreven spanning zoals aangegeven in de tankklep?
 

Cordoba

Forumguru
Behalve het hierboven genoemde, zou ik ook de uitlijning laten checken: het zou niet de eerste nieuwe auto zijn die met een totaal verkeerde sporing wordt afgeleverd.
 

Antera

Donateur
Dit weg gedrag kan door verschillende zaken komen. Weet niet hoe je vorige was? Zelf motor en bak keuze? Deze die je nu hebt is redelijk topzwaar en dat kan eerder neigen tot een licht achterkantje. Misschien verschil in achteras tov de oude? torsie tov multilink?

Verlagen door middel met een verenset of anders maakt de auto al een heel stuk stabieler. De auto's van tegenwoordig zijn ook erg comfi gemaakt omdat men dat eigen verwacht van een auto. Comfortabel rijden,
 

HarrieSkoda

Forumguru
De conti premium heeft een hele zachte wang, en zou jou het gevoel kunnen geven dat hij over de wang 'glijdt'.

De conti sportcontact is daarentegen weer wat harder in de wang, omdat het een 'sportievere' band is.

Wat voor banden had je op je vorige O3?

De meeste auto's hebben een onderstuurd karakter, omdat dit makkelijker op te lossen is dan dat het fout gaat met overstuur.

Bandenspanning zou ik ook zeker even checken.

2,5 bar rondom, of achter 0,1 of 0,2 bar hoger ivm. belading is toch wel een spanning die ik vaak aanhoud.
 

leonpard

Actief lid
Sorry voor mijn late reactie, was ff poosje offline. Een kleine update n.a.v. alle opmerkingen en vragen.
Het gaat in beide gevallen om een OIII combi 2.0 TDi bussiness. Vorige met handbak, huidige met DSG6 (heb ik nu 5 maanden). Zou goed kunnen dat banden van vorige auto SportContacts waren.
Verlagen is geen optie, het is een leaser. Bandenspanning is m.i. al hoger dan tankklepje aangeeft, maar ik zal het nog eens checken. Mocht het toch aan de zachte wang van de band liggen, zal ik leasemij vragen wat er mogelijk is (Heb tot nu toe hele goede ervaringen). Het voelt inderdaad alsof je over de wang wegglijd (zoals ik weleens bij een Suzuki Vitara ervaren heb, maar dan minder extreem)

Ps. @philippe bakker Wat heeft hard afremmen met een rustige rijstijl te maken??
 

philippe bakker

Forumguru
Sorry voor mijn late reactie, was ff poosje offline. Een kleine update n.a.v. alle opmerkingen en vragen.
Het gaat in beide gevallen om een OIII combi 2.0 TDi bussiness. Vorige met handbak, huidige met DSG6 (heb ik nu 5 maanden). Zou goed kunnen dat banden van vorige auto SportContacts waren.
Verlagen is geen optie, het is een leaser. Bandenspanning is m.i. al hoger dan tankklepje aangeeft, maar ik zal het nog eens checken. Mocht het toch aan de zachte wang van de band liggen, zal ik leasemij vragen wat er mogelijk is (Heb tot nu toe hele goede ervaringen). Het voelt inderdaad alsof je over de wang wegglijd (zoals ik weleens bij een Suzuki Vitara ervaren heb, maar dan minder extreem)

Ps. @philippe bakker Wat heeft hard afremmen met een rustige rijstijl te maken??
Als je traag rijdt moet je toch niet hard remmen ? Alee ik toch niet
 

Canon-Eye

Forumguru
  1. Rustig rijden is niet persé hetzelfde als langzaam rijden (omgekeerd ook niet trouwens: ook zonder hoge snelheden te bereiken kun je nog behoorlijk wild tekeer gaan, gemeten aan de omstandigheden).
  2. Ook al rij je niet heel snel, kun je toch nog hard moeten afremmen - noodstop binnen de bebouwde kom bv.
 

philippe bakker

Forumguru
  1. Rustig rijden is niet persé hetzelfde als langzaam rijden (omgekeerd ook niet trouwens: ook zonder hoge snelheden te bereiken kun je nog behoorlijk wild tekeer gaan, gemeten aan de omstandigheden).
  2. Ook al rij je niet heel snel, kun je toch nog hard moeten afremmen - noodstop binnen de bebouwde kom bv.
Heb ik nooit voor ... iets meer afstand houden ????
 

Henrik

Forumguru
@leonpard ik denk dat het vooral ook met de specifieke eigenschappen van de wagen zelf te maken heeft. Ik heb dit ook ervaren hoor.
Weliswaar met een stukje "sportief rijden", maar toch ook bij stevig remmen voor een bocht.
Zelfs op een recht stuk weg hard remmen zorgt ervoor dat de achterkant "zoekerig" wordt.
Dit gaf me totaal geen veilig of vertrouwd gevoel. Met andere auto's die ik heb gereden lag de grens waarbij je grip verliest veeeeeeeel verder.

Helaas, maar ik heb het maar geaccepteerd als de standaard eigenschappen die bij deze auto horen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Heb ik nooit voor ... iets meer afstand houden ????
Er spelen in België blijkbaar geen kinderen buiten? Dat verklaart een heleboel... :maakmegek:

Serieus: ik heb in het dorp al voorgehad dat ik ruim beneden de 30 km/u reed en alsnog een noodstop moest maken omdat er tussen twee auto's door een bal de straat oprolde en daar kwam inderdaad een kind direct achteraan. Niks gebeurd gelukkig (op een bijna-hartstilstand na) maar het bewijst wel dat het je altijd en overal kan overkomen, al is het door toedoen van een ander.
 

philippe bakker

Forumguru
Er spelen in België blijkbaar geen kinderen buiten? Dat verklaart een heleboel... :maakmegek:

Serieus: ik heb in het dorp al voorgehad dat ik ruim beneden de 30 km/u reed en alsnog een noodstop moest maken omdat er tussen twee auto's door een bal de straat oprolde en daar kwam inderdaad een kind direct achteraan. Niks gebeurd gelukkig (op een bijna-hartstilstand na) maar het bewijst wel dat het je altijd en overal kan overkomen, al is het door toedoen van een ander.
Hier zitten de kinderen voor de tablet. Ik zie hier nooit een bal op straat
 

philippe bakker

Forumguru
Mogelijk komt het doordat die 2 liter diesel voorin "teveel" gewicht op de vooras brengt, vooral met remmen.
Gooi eens wat gewicht in de kofferruimte, als dat helpt, zou ik eens kijken of de voorveren de juiste nummers hebben.
Het is niet waarschijnlijk, maar ook niet onmogelijk dat er voorveren voor een lichtere motorisering gemonteerd zijn.
De kindjes in de koffer :)
 

Ron321

Lid
Mogelijk komt het doordat die 2 liter diesel voorin "teveel" gewicht op de vooras brengt, vooral met remmen.
Gooi eens wat gewicht in de kofferruimte, als dat helpt, zou ik eens kijken of de voorveren de juiste nummers hebben.
Het is niet waarschijnlijk, maar ook niet onmogelijk dat er voorveren voor een lichtere motorisering gemonteerd zijn.
Ik rij een 1.6 diesel met achter hulpveren een flink gewicht achterin.
Hij ligt als een huis op de weg en merk weinig verschil met mijn vorige Focus terwijl die bekend staan om hun goede wegligging.
 

hemi24

Forumguru
Te harde banden doen ook weinig goeds voor de wegligging en de remweg, dus probeer eens de voorgeschreven druk, desnoods bij een ander pompstation dan normaal...
 
Bovenaan Onderaan