Octavia iV laad langzaam aan openbare laadpaal

Berghuis

Donateur
Vaak als ik mijn auto aan de openbare laadpaal in de straat oplaad dan duurt het soms 8 uur voordat de accu volledig geladen is. Soms lukt het in 6 uur en heel soms nog wat korter. Het valt mij wel op dat dit alleen in de avond is en heb dan ook de indruk dat de laadpaal “geknepen” wordt. Overdag gaat het eigenlijk altijd gewoon in ca. 3,5 uur.

In de screenshot staat dat er nog 7 uur en 20 minuten te gaan is en de auto staat inmiddels al een uur aan de laadpaal. Stroom begrenzing is niet geactiveerd.

Hebben meer Octavia iV bezitters dit we eens ondervonden?
 

Bijlagen

  • IMG_9347.png
    IMG_9347.png
    164,9 KB · Weergaven: 13
  • IMG_9348.png
    IMG_9348.png
    84,9 KB · Weergaven: 14

Peter-036

Forumleiding
Moderator
In de late namiddag en vroege avond worden er weleens laadpalen 'geknepen' omdat de stroomvraag dan erg hoog is.
Misschien is dat aan de hand?
Wat ook kan:
Stond er nog een auto te laden, dan deel je het vermogen van de laadpaal.
Als je een auto hebt die op 1 fase laadt, hou je dan bij een dubbele paal in het allerbeste geval 3,6kW over.
Maar de meeste palen die voor 22 kW in de diverse app's staan zijn op 3x25A aangesloten, en leveren dan max ~17,5kW.
Bij 2 ladende auto's hou je dan met een 1 fase boordlader nog maar ~2,8 kW over.
 

EdK

Forumguru
In de late namiddag en vroege avond worden er weleens laadpalen 'geknepen' omdat de stroomvraag dan erg hoog is.
Sterker nog, er staan palen die maar de helft van hun kunnen leveren, dit omdat de netbeheerder het wel toestaat om een paal te plaatsen maar er maximale restricties aan geeft wat er max op de aansluiting mag afgenomen mag worden.
En dit gaat best ver, wij hebben bij een klant een 3 palen met totaal 6 aansluitingen geleverd / geplaatst en aangesloten.
Palen communiceren met elkaar en hebben load balancing .
Klant verwarmd ook nog eens zijn pand elektrisch.
S'morgens komen de werknemers en gaat verwarming dus aan en de EV worden op de laders aangesloten.
Dan gaat load balance werken op de palen, alleen daar zit een vertraging in van enkele seconden en piekt hierdoor op het net boven wat hij mag verbruiken. En klant heeft nu waarschuwing van Liander gehad hierover.
Zijn nu met de leverancier van de elektronica van de palen aan het monitoren waar het fout gaat en hoe dit op te lossen zodat de net beheerder weer blij kijkt !
Dus er zijn velen redenen dat palen die aangeven met 11Kw te laden, maar dit stiekem niet doen, maar goed dat ga je niet vertellen.... als eigenaar van een laadpaal... dan spelen ze een beetje stommetje als er eens een klant komt om te laden en er over begint tegen hun...
 

Berghuis

Donateur
Dat zal dan waarschijnlijk een combi zijn van een geknepen paal in de avond en tegelijk met een andere auto aangesloten zijn.
Zal denk ook wel een verschil zijn of er naast mij een plug-in hybride staat of een full electric.
 
Laatst bewerkt:

Alpha

Donateur
Wat ik ook heb gezien is dat de app enorm kan overdrijven met hoe lang het laden gaat duren. Meestal duurt het echt wel even voor hij een goede inschatting maakt. Heb toch al de nodige keren gehad dat de auto veel sneller vol was dan de app aanvankelijk zei.

Maar goed met alles wat ik hierboven lees misschien ook wel doordat opeens een andere auto klaar is met laden.
 

Berghuis

Donateur
Zal echt een avond ding zijn. Staat nu 20 minuten aan de laadpaal naast een full electric en lijkt nu een normaal laadsnelheid te hebben.
 

Bijlagen

  • IMG_9375.png
    IMG_9375.png
    170,6 KB · Weergaven: 5
Bovenaan Onderaan