Octavia IV op het oog, vragen

Rhodez

Actief lid
Allen,

Op dit moment ben ik sterk aan het denken aan een Skoda Octavia Combi Hybride. Ik heb drie vragen die ik eigenlijk graag zou willen stellen hier:
1) Ik zie op het forum dat er nog veel electronica-problemen zijn. Als jullie nu voor de keuze zouden staan om een Octavia te kopen, zouden jullie dat nog steeds doen?
2) Bij de occasions op de website van Skoda zie ik bij de Octavia Combi Hybride regelmatig staan dat een trekhaak niet mogelijk is. Toch lees ik ook berichten dat mensen zelfs een caravan meenemen. Wat is nu precies de regel hier: kan er wel een trekhaak op of juist niet? Wij zouden overigens niet perse een caravan willen trekken, maar wel graag een wat grotere aanhangwagen.
3) Ook zouden we graag een dakkoffer op het dak meenemen. Wordt de auto dan eigenlijk niet te zwaar met het accupakket erbij?

Alvast bedankt!

jongetje

Forumguru
1. De laatste software lost een hoop op, zorg dat je die geïnstalleerd krijgt (1941).

2. Dat is prima via een kentekencheck op rdw.nl op te zoeken wat het trekgewicht is. Als deze 0 is dan is een trekhaak niet mogelijk. (Geen idee of dat iets met import te maken heeft).

3. Je hebt een maximale dakbelasting, staat vast ergens en de documentatie. Dat is volgens mij is van 70kg (ik verbaas me ook weleens wat mensen er allemaal instoppen).

Bakkertje

Forumguru
Aanvullend op @jongetje het onderstel van de IV is natuurlijk gebaseerd op dat extra gewicht, daar hoe je je geen zorgen om te maken.
Verder kan ik je uit ervaring melden dat zo'n hybride aandrijflijn echt perfect is voor het trekken van een caravan. Veel eigen gewicht en daardoor stabiel en voldoende trekkracht (218 pk en 400 Nm in mijn geval). Rijdt echt als een spreekwoordelijke trein.

jesse_s93

Forumguru
Hallo @Rhodez

Onderstaand mijn ervaring en eventueel wat toevoegingen:

1. Ik zou er zo weer een kopen. Ik heb mijn Octavia in het voorjaar gekocht en wist van de problemen met travel assist en de reboot problemen van het infotainment. Voor de travel assist heeft Skoda een terugroepactie opgezet (onder code 48S5), voor de reboot problemen van het infotainment is de software update 1941 de oplossing. Daarna geen problemen met de technologie meer gehad.

Hetgeen schijnbaar ook nog wat problemen kan geven is de automaatschakelaar. Check even goed of deze geen problemen geeft bij het wijzigen van de rijrichting of uberhaupt het selecteren ervan.

2. Als je de trekhaak wilt gebruiken voor een aanhanger, dan zul je inderdaad bij de RDW moeten checken of er een trekgewicht geregistreerd staat. Bij de meeste import auto's is dat niet het geval. Een trekhaak monteren is wel mogelijk, maar dan enkel voor een fietsendrager bv. Let hier ook op bij de aanschaf. Sommige Octavia's zullen dus wel een trekhaak hebben, maar alsnog geen trekgewicht op het kenteken.

3. Dat zou ik niet weten, maar zie dat bovenstaand hier al antwoord is opgegeven.

Overigens, stel je even voor de in de meet en greet, dat wordt altijd gewaardeerd :)

Okkie73

Senior Member
@jesse_s93 weet jij precies wat die terugroepactie (48s5) voor de travel assist inhoud? Heb met 1941 nog steeds met regelmaat problemen met travel assist. Geeft dan de melding stuur vasthouden terwijl ik beide handen aan het stuur heb, maar de melding niet verdwijnt. Remmen en alles uitschakelen is dan de enige optie. Probleem is er alleen met ingeschakelde travel assist. Stuur is vorig jaar al eens vervangen.

jesse_s93

Forumguru
@Okkie73 de terugroepactie ziet toe op de foutmeldingen die je krijgt, ook als je travel assist niet gebruikt. Foutmeldingen hadden betrekking op front assist, travel assist en emergency assist (zie onderstaande video voor een idee). De foutmelding die jij krijgt ziet toe dat de handen niet gedetecteerd worden, terwijl je bij travel assist een capacitief stuurwiel zou moeten hebben.

Je zou eens bij de dealer kunnen navragen of deze terugroepactie nog voor jou openstaat.

Rallye

Forumguru
Wat wel gek zo zijn - voor de veiligheid een auto bewust elke minuut of zo even laten slingeren…….

fanSkoda-VW

Forumguru
Slingeren is overdreven, even iets druk op het stuur uitoefenen moet voldoende zijn.
Dat deed ik ook in de Hyundai die daarvoor erg gevoelig was (gruwelijk gevoelig). Dan was de melding en piep meteen weg.
Ook in de VW werkt dat prima zo.

Rhodez

Actief lid
Dank voor jullie reacties! Heeft me, tezamen met wat zorgelijke verhalen op het Peugeot-forum, het laatste zetje gegeven. Vanmiddag heb dan ook een mooie Octavia Combi Hybride Occasion gekocht. Ben erg benieuwd naar de komende jaren. Ben dan ook van plan er lang mee te gaan doen. Ik kom van een Peugeot 308 SW uit 2016, dus moet me dit weekend eens helemaal verdiepen in de wereld van laadpalen, laadpassen e.d.

Ik zal mij inderdaad ook even gaan voorstellen bij meet & greet @jesse_s93

Okkie73

Senior Member
Slingeren is overdreven, even iets druk op het stuur uitoefenen moet voldoende zijn.
Dat deed ik ook in de Hyundai die daarvoor erg gevoelig was (gruwelijk gevoelig). Dan was de melding en piep meteen weg.
Ook in de VW werkt dat prima zo.
Druk op het stuur helpt in dat geval niets, verplaatsen van handen ook niet, meppen op het stuur niet en hard knijpen ook niet :rolleyes: Even slingeren kan ik nog proberen.. Verder staat de actie bij de dealer inmiddels in de planning. Thxs allen!

Alpha

Donateur
Voor wat betreft laadpas kan ik ANWB aanbevelen. Hebben toevallig net een nieuwe app. Die laat heel mooi de tarieven zien. Zo loont het soms een andere laadpaal te pakken van een ander merk. Starttarief ook niet al te hoog.

Voor wat betreft thuisladen hang ik hem gewoon aan de 230v lader. Is dan wel niet snel. Maar werkt prima.

Bovenaan Onderaan