Octavia met 1.2 TSI

cvegreen

Forumguru
Skoda Octavia wordt 'Piet Hein'

Skoda komt januari volgend jaar met een nieuwe uitvoering van de Octavia, die als een 'Piet Hein' kan worden omschreven: zijn motor is klein, maar zijn daden benne groot. De forse middenklasser wordt met ingang van 2010 namelijk ook leverbaar als 1.2 TSI. Dit betekent slechts 1.197 cc, maar toch 105 pk en een maximum koppel van 175 Nm bij 1.750 toeren. Ter vergelijking: in een Volvo S40/V50 moet je de motor 4.000 toeren laten maken en dan nog ligt de piek slechts bij 165 Nm.
De 1.2 TSI krachtbron zal op termijn de atmosferische 1.6 vervangen en kenmerkt zich door een CO2 uitstoot van slechts 138 gram. Ter vergelijking: als 1.6 (102 pk en 148 Nm bij 3.800 toeren) zit de Octavia op 176 gram. Hierdoor komt de Octavia 1.2 TSI in aanmerking voor een A-label en een tot 20 procent verlaagde bijtelling. Direct vanaf de verkoopstart is ook een Businessline uitvoering verkrijgbaar. Met name voor zakelijk rijders zal 2010 wel eens een uitstekend jaar kunnen worden!
De prijzen beginnen bij 21.400 euro voor de handgeschakelde (5 versnellingen) Ambition uitvoering. Dit is 150 euro minder dan de huidige 1.6 moet opbrengen! De uitvoering met 7-traps DSG transmissie (B-label; 145 gram uitstoot) kost 23.420 euro. Er is ook een 1.2 TSI Elegance. Deze Octavia kost handgeschakeld 24.200 euro en met de automaat 26.220 euro. De meerprijs voor de Combi uitvoering bedraagt 750 euro.

bron : Autointernationaal.nl

Aiii

Lid
Ruim een jaar te laat. Had hem zonder problemen gekocht met deze motor en DSG.

Ach ja, je kan niet alles hebben. :D

Michel

Forumguru
Er is ook een 1.2 TSI Elegance. Deze Octavia kost handgeschakeld 24.200 euro en met de automaat 26.220 euro.

Huh? Waarom kost de 1.2 TSI Elegance dadelijk 24.200 Euro, terwijl een 1.4 TSI Elegance momenteel 23.500 Euro kost???

Michel

Forumguru
Dat staat er dus niet. Er staat dat de handgeschakelde 1.2 TSI Elegance 24.200 Euro gaat kosten, terwijl een handgeschakelde 1.4 TSI Elegance nu dus 23.500 Euro kost. De kleinere motor is in dit geval dus duurder. Dat lijkt me niet helemaal logisch.

Ronnie

Forumguru
Dat staat er dus niet. Er staat dat de handgeschakelde 1.2 TSI Elegance 24.200 Euro gaat kosten, terwijl een handgeschakelde 1.4 TSI Elegance nu dus 23.500 Euro kost. De kleinere motor is in dit geval dus duurder. Dat lijkt me niet helemaal logisch.
Oeps, verkeerde uitvoering........Sorry.

Falcon

Donateur
michel.. dat komt waarschijnlijk om dat je de 1.4 TSI Elegance prijs van 2009 vergelijkt met de 2010 prijs van 1.2 TSI.

Conclusie? 1.4 TSI kan wel eens in prijs omhoog gaan.

Trouwens een grote correctie aangaande het nieuwsitem op autointernationaal.nl! De 1.2 TSI DSG zal NIET in 20% bijtelling komen te vallen!

Michel

Forumguru
Het zal inderdaad zomaar kunnen dat de 1.4 TSI door ons "fijne" belastingklimaat een ander (lees: duurder) prijskaartje in 2010 krijgt. Dan zal het wel een behoorlijke prijsverhoging worden, anders wordt het gat tussen de 1.2 en 1.4 weer te klein, waardoor menigeen toch voor de 1.4 gaat.

Kick

Lid
Wel opmerkelijk dat de Octavia 1.2tsi een 5-versnellingsbak meekrijgt. De Yeti, Polo en Golf 1.2tsi hebben allemaal een 6-bak.

Falcon

Donateur
Ik zie dat er een groot verschil zit met de lijst die wij via Nomad hebben mogen ontvangen en die op autoinbedrijf.nl beschikbaar is.

Namelijk dat de 1.2 TSI met DSG-7 ook in de 20% bijtelling valt.

tonko

Nieuw lid
Prijsinfo autoweek 9-12-09:
De prijzen starten bij 18.700 euro voor de Octavia 1.2 TSI Go. In Comfort-trim verwisselt de Octavia voor 19.900 euro van eigenaar, de Ambition is nog eens 1.000 euro duurder. Topversie is de Elegance, die 22.450 euro kost. De 1.2 TSI Comfort DSG is er voor 21.920 euro, de Ambition kost ook hier 1.000 euro meer. De Elegance DSG is er voor 24.470 euro.

Kick

Lid
Net op skoda.nl gelezen dat de 1.2 tsi wel een 6-bak heeft. Kennelijk een foutje in de info op autoinbedrijf.nl

cvegreen

Forumguru
Net op skoda.nl gelezen dat de 1.2 tsi wel een 6-bak heeft. Kennelijk een foutje in de info op autoinbedrijf.nl

In ons belgen landje is de octavia 1.2 TSI nog niet te bestellen , op de skoda site van belgie gekeken en dat staat er nog niet tussen.

ChrisR

Nieuw lid
Heb de importeur gebeld, maar een demo model komt pas in febr / maart.
Ik heb wel gereden in de Yeti 1.2 tsi, maar dan handgeschakeld en in de octavia 1.4 met dsg. Nu ben ik benieuwd hoe de octavia 1.2 tsi dsg rijdt. Waarschijnlijk bestel ik de auto zonder dat ik zal weten hoe de 1.2 met dsg rijdt.

Mijn ervaring met de Yeti 1.2 tsi was positief. Dus dan moet ik er maar op vertrouwen dat de octavia 1.2 tsi dsg een verstandige keuze is.

Bovenaan Onderaan