Octavia met vervangen waterpomp

kwillems

Donateur
Morgen ga ik een proefrit maken in een Octavia 1.6 TDI Greentec van begin 2015. Hij komt uit de lease. Inmiddels beschik ik over de onderhoudshistorie. Daaruit blijkt dat de waterpomp bij ongeveer 100.000 km is vervangen. De huidige km-stand is net geen 150.000 km.
Ik heb inmiddels begrepen dat de waterpomp wel vaker stuk gaat bij de 1.6 TDI.

Mijn vraag is: kan dit verder nog nadelige gevolgen voor de motor hebben of moet ik juist blij zijn dat de waterpomp inmiddels is vervangen?

Ik laat trouwens sowieso een aankoopkeuring uitvoeren.
 

AndreM

Forumguru
Bij mijn 1.6 TDI GL BL van 2014 is de waterpomp bij 95.000 km. vervangen.
Ik heb de auto ingeleverd bij 192.000 km zonder verdere waterpomp problemen. :jaja:
 

CharlesTucker

Forumguru
Eens, waterpompen gaan wel vaker stuk, helaas, maar dat zorgt niet voor vervolgproblemen. Als nog een voorbeeld, die mijne is bij 150.000 km vervangen, daarna nog probleemloos 120.000 km met de auto gereden voor ik 'm verkocht heb.
 

Chateau Rouge

Senior Member
Is de distributieriem ook direct vervangen met de waterpomp? Dat zou je weer een duur klusje kunnen schelen bij 210.000km. (Voor sommigen is dit 150k + 1 jaar, anderen ruilen 'm voor die km-stand alweer in ;) )
 

kwillems

Donateur
Is de distributieriem ook direct vervangen met de waterpomp? Dat zou je weer een duur klusje kunnen schelen bij 210.000km. (Voor sommigen is dit 150k + 1 jaar, anderen ruilen 'm voor die km-stand alweer in ;) )

Voorzover ik nu weet is de distributieriem toen niet vervangen. Maar ik zal straks even kijken of er een stickertje onder de motorkap geplakt is waaruit dat eventueel blijkt.
 

JvW

Senior Member
Hmm, dat is bij mijn lease-auto dus wel gedaan. Waterpomp was ook kapot en toen is gelijk de distributieriem vervangen.
 

Arjann

Forumguru
Hmm, dat is bij mijn lease-auto dus wel gedaan. Waterpomp was ook kapot en toen is gelijk de distributieriem vervangen.

Ligt er ook aan of de waterpomp mechanisch kapot is óf dat hij lekt waardoor de distributieriem nat geworden is.
 

kwillems

Donateur
Dank voor alle reacties!
Proefrit beviel uitstekend, aankoopkeuring leverde geen grote punten op (alleen remblokken die vervangen moeten worden). Ik heb hem gekocht !
Schitterende auto met lederen beige interieur, heel veel opties tot en met een achteruitrijcamera aan toe.
Volgende week vrijdag haal ik hem op. Ik zal me binnenkort wel even voorstellen hier en wat foto's laten zien.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ligt er ook aan of de waterpomp mechanisch kapot is óf dat hij lekt waardoor de distributieriem nat geworden is.

Ook hoeveel km's de distributie nog mee zou moeten kunnen. Bij mijn Fabia I raakte de 2e waterpomp soms koelvloeistof kwijt, ik geloof 10.000 of 15.000 km voor ook de 3e distributieset eronder zou moeten. Lijkt me vrij duidelijk dat er gewoon een volledige distributiewissel is gedaan, incl. waterpomp.
 

Arjann

Forumguru
Ook hoeveel km's de distributie nog mee zou moeten kunnen. Bij mijn Fabia I raakte de 2e waterpomp soms koelvloeistof kwijt, ik geloof 10.000 of 15.000 km voor ook de 3e distributieset eronder zou moeten. Lijkt me vrij duidelijk dat er gewoon een volledige distributiewissel is gedaan, incl. waterpomp.

Ja maar dat lijkt me ook logisch
 

brepus13

Forumguru
Toevallig stond een collega met een O3 1.6tdivan de week stil met een kapotte waterpomp. Afgesleept en op advies dealer vervangen ze alleen de waterpomp.... auto heeft 130k gelopen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Gefeliciteerd met de aankoop, en veel veilige kilometers toegewenst. Zo'n camera leek me eerst meer een gadget, maar nu ik er een tijdje eentje heb merk ik dat ik het toch wel fijn vind, eigenlijk.
 
Veel plezier met je aankoop! :jaja: Mijn 1.4 TSI heeft er inmiddels 140.000 km opzitten met de eerste waterpomp. Ik dacht dat bij 160.000km de multiriem vervangen moet worden. Denk dat ik de waterpomp dan maar preventief laat vervangen.
 

AndreM

Forumguru
Veel plezier met je aankoop! :jaja: Mijn 1.4 TSI heeft er inmiddels 140.000 km opzitten met de eerste waterpomp. Ik dacht dat bij 160.000km de multiriem vervangen moet worden. Denk dat ik de waterpomp dan maar preventief laat vervangen.

Bij mijn weten wordt de waterpomp altijd bij een distributieriem vervangen, tenminste zo was het vroeger bij mijn auto's zo.
Als alles al open ligt is er nauwelijks meerwerk en de kosten van een pomp is ook nihil.
Je zou het niet leuk vinden als kort daarna je pomp het begeeft.
 
Laatst bewerkt:

Rofffel

Forumguru
Niet doorgaans want de term distributieriem is algemeen. Wat daar dan ook bij aan zit dus. De multiriem wordt daarnaast gebruikt. Bij een distributieketting dus hetzelfde verhaal dus ;)
 

Baphi

Forumguru
bij mijn auto is vrij recent ook de waterpomp kapot gegaan onder garantie (6mnd Bovag garantie) en toen is (ongevraagd, dus op eigen initiatief) de distributieriem vervangen. Dit alles bij 160000km ongeveer. Was goeie service van A-point. Als de pomp dus al is vervangen is alleen maar goed, als ze tegelijkertijd ook de distributierime vervangen hebben: nog beter!
 

Laventijn

Nieuw lid
Ik heb een Octavia 5E van 2014. Hij heeft sinds 2 jaar problemen met de koeling. Er zitten vlokken in het koelmiddel. Het zou een gekend probleem zijn waarbij de wanden van de leidingen/uitsparingen in de motor afschilferen. Het verstopt de binnenradiator, filter en uiteindelijk ook je pomp. De een recent vervangen pomp kan een teken zijn dat er een probleem is met dat afschilferen. Het zit er dik in dat je na 2 jaar terug problemen gaat hebben.
 
Bovenaan Onderaan