Okee, korte samenvatting dan:
- probleem geldt voor 1.8T's tussen 2001 en maart 2003
- de vier bobines (elke cilinder eentje) houden ermee binnen een jaar tot twee jaar mee op en zelden tegelijk
- je merkt 't meteen: er zit geen gang meer in de auto en binnen een paar minuten sta je aan de kant van de weg
- afslepen naar dichtstbijzijnde dealer en bobine werd onder garantie dan wel coulance vervangen
- VAG stond op het randje van een terugroepactie, maar uiteindelijk werd besloten om het onder coulance op te lossen
- veel Skoda-dealers gingen zelfstandig verder door op kosten van Skoda ook preventief te vervangen
- de foute bobineserie van Bosch had een onderdeelnummer dat eindigde op H
- vanaf J (maart 2003) zijn er geen problemen meer (hoewel exup nu dus anders heeft meegemaakt...)
- de fabrikant Bremi, die de bobines in licentie maakte, is er bijna failliet op gegaan; VAG heeft productie daar ook weggehaald en verplaatst naar Beru
- als je nu in een 1.8T uit die periode rijdt en je hebt nog steeds niks gemerkt, is de kans groot dat je al met nieuwe bobines rondrijdt, anders had je allang een keer aan de kant van de weg gestaan...
Duidelijk?
Verder kun je hier zoeken op 'bobines' voor meer info en op internet op 'VAG coilpack problems'. Die laatste levert héél veel hits op...