Octavia nu kopen of nog even wachten

Weps

Nieuw lid
Hallo,

Ik wil graag een Octavia kopen, maar ben al weken aan het twijfelen omwille van de geruchten over een facelift. In mijn garage zeggen ze dat die facelift wellicht in januari 2009 wordt voorgesteld en tegen de zomer van volgend jaar geleverd kan worden. Maar op enkele (voornamelijk Britse) sites lees ik dat de gefacelifte Octavia in november van dit jaar al in productie zou gaan.

Ik heb een dubbel gevoel bij die facelift. Ik vind de huidige Octavia oké, alleen vrees ik dat de voorkant binnen dit en pakweg 1 à 2 jaar echt wel gedateerd gaat overkomen. Ik heb ook schrik dat als ik er nu één koop, enkele maanden na de levering de gefacelifte Octavia in de garage zal staan en ik vreselijk veel spijt zal hebben dat ik niet langer gewacht heb.

Oké, dan maar wachten op de facelift zou je denken. Alleen, ik knap nogal snel af als iets me niet aanstaat aan een auto. Langs de ene kant hoop ik dat de facelift fantastisch gaat zijn, maar langs de andere kant hou ik er rekening mee dat de gefacelifte Octavia me misschien niet meer gaat liggen. Ik hou bijvoorbeeld niet van de grille die je op de Superb enzo vind (met die dikkere chroomrand bovenaan). De koplampen zouden dan eventueel wel weer wat veranderd mogen worden.

Enfin, om niet te ver uit te weiden... 3 concrete vragen:

1/ Wanneer denken jullie dat de facelift bekend zal worden (dus officiële foto's of zo beschikbaar)?
2/ Wanneer denken jullie dat de gefacelifte Octavia dan ook echt leverbaar zal zijn (dus tijd tussen bekendmaking en eerste leveringen)?
3/ Wat zouden jullie doen in mijn geval? :laugh: Nu één kopen? Of toch maar wachten?

Oh ja, ik weet dat ik het mezelf veel te moeilijk maak, maar ik zit nu eenmaal zo in mekaar. :ahum:

sitechris

Donateur
ik denk dat de facelift medio 2009 zal komen, zowel bekendmaking als levering. Ik zou sowieso even wachten. Je kunt vlak voor de facelift nog flinke kortingen krijgen op het huidige model, wie weet zelfs nog wat leuke actiemodellen om de voorraad wat weg te werken. En anders wacht je gewoon op de facelift.

van_der_P

Senior Member
In november 2008 wordt de facelift geintrodiceerd.
Ik weet niet hoelang het dan duurt voor die bij de dealer staat.
En om de keuze nog ingewikkelder te maken, in 2011 komt een nieuw model Octavia.

Welkom op dit leuke forum.

LenK

Forumguru
1/ Wanneer denken jullie dat de facelift bekend zal worden (dus officiële foto's of zo beschikbaar)?

Dat wordt langzaam maar zeker een lachtertje. Steeds weer geruchten, die niet waar blijken te zijn. Voor de verkoop had de facelift er al lang moeten zijn. Volgens de faceliften historie ook. Wanneer die nu echt komt is nog puur speculatie.

2/ Wanneer denken jullie dat de gefacelifte Octavia dan ook echt leverbaar zal zijn (dus tijd tussen bekendmaking en eerste leveringen)?

Dat ook steeds verschillend. Maar omdat ze nu zoooo lang wachten met bekendmaken zou het weleens rap kunnen gaan na de bekendmaking. Lijkt me erg stug dat ze dan weer eens een half jaar wachten totdat ie bij de dealer staat.

3/ Wat zouden jullie doen in mijn geval? Nu één kopen? Of toch maar wachten?

Als je wist hoe de facelift eruit zou zien (bij Skoda is dat meestal geen schokkende verandering) dan was de keuze misschien anders omdat je de oude mooier vind dan de nieuwe, maar nu nog niks bekend is zou ik echt wachten. Of je moet haast hebben natuurlijk.

Bakkertje

Forumguru
Ik heb vanwege mijn bestelling (die volgens de leasemaatschappij in de week van 30 oktober komt) gebeld met de dealer in Utrecht om te vragen of ik dan een facelift model krijg. De dealer wis te melden dat de facelift pas vanaf 2009 geleverd zal gaan worden en dat mijn auto waarschijnlijk in week 41 gaat komen (3 weken eerder dus!). Inmiddels heb ik in ieder geval de hoop op een facelift model opgegeven (zonder eigenlijk te weten waar ik hoopte ;-S). Ik denk dat de info rondom de facelift in november komt en de levering vanaf 2009.

Ik zou hoe dan ook even wachten omdat je dan een echt nieuw model hebt ipv het model dat sinds 2004 geleverd wordt. (hmm is eigenlijk ook niet helemaal waar, ik de mijne ook al besteld..) Van de andere kant is er ook weinig mis met het huidige model natuurlijk.

Weps

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reacties. Ik vraag me af: zodra bekend wordt gemaakt dat er een facelift komt, kan je dan nog een oude Octavia "op maat" bestellen of verkopen ze dan alleen nog maar de auto's die al gemaakt zijn?

Wat denken jullie dat ze allemaal gaan faceliften? De koplampen? De grille?

Ik hoor wel zeggen dat ze alleen de voorkant onder handen zouden nemen, maar ja... er zijn zo veel geruchten.

En geen lelijke ongespoten stootstrips meer, zoals de huidige RS dus. Waarschijnlijk zal de 2.0TDI een common rail motor worden, en dat is wel een goede reden om te wachten want die draait veel stiller als de TDI's met pompverstuivers.

GentseGast

Nieuw lid
En geen lelijke ongespoten stootstrips meer, zoals de huidige RS dus. Waarschijnlijk zal de 2.0TDI een common rail motor worden, en dat is wel een goede reden om te wachten want die draait veel stiller als de TDI's met pompverstuivers.

Alleen al om geen akelige zwarte stootstrips meer te hebben is het waard op de facelift te wachten... :1761:

Skombi

Actief lid
maar die rijdt ook veel minder fel.

Bakkertje

Forumguru
Ik denk dat er in de octavia facelift in het interieur veel terug te vinden is uit de S2. Andere klokken, interieurverlichting, bediening climate control enz. Aan de buitenkant zal hij ook wat van de nieuwe fabia / S2 meekrijgen. Al met al geen schokkende dingen, maar ik zou er toch even op wachten.

Weps

Nieuw lid
Als hij zo'n afgeronde grille krijgt zoals op de Fabia, dan moet ik 'm niet hebben. Ik vind dat echt niet mooi (zeker die dikkere chroomrand aan de bovenkant van de grille).

Denken jullie dat je op het moment dat de facelift bekend wordt gemaakt nog een "oude" Octavia kunt bestellen (dus met de opties die je zelf kiest) of rollen er vanaf dat moment alleen nog maar eerder bestelde auto's van de band?

GentseGast

Nieuw lid
Als hij zo'n afgeronde grille krijgt zoals op de Fabia, dan moet ik 'm niet hebben. Ik vind dat echt niet mooi (zeker die dikkere chroomrand aan de bovenkant van de grille).

Denken jullie dat je op het moment dat de facelift bekend wordt gemaakt nog een "oude" Octavia kunt bestellen (dus met de opties die je zelf kiest) of rollen er vanaf dat moment alleen nog maar eerder bestelde auto's van de band?

Nou, in België kan je op dit ogenblik ook nog de Octavia 1 bestellen, dus moet wel mogelijk zijn lijkt me.

Bakkertje

Forumguru
Is natuurlijk koffiedik kijken, maar ik denk persoonlijk niet dat je na de bekendmaking van een facelift nog het huidige model kunt bestellen. De O1 is echt een ander model (en is ook in Nederland nog nieuw te bestellen), de O2 is geen facelift van de O1 (hoewel het natuurlijk duidelijk broers zijn van elkaar).

Als je bestelling via een leasemaatschappij gaat kun je er sowieso waarschijnlijk tot volgend jaar op wachten. Auto's die na november geleverd worden, worden vaak doorgeschoven naar het volgende jaar. (ze krijgen dan in dit geval een kenteken uit 2009 wat weer beter is voor de restwaarde)

Fabia

† In Memoriam
Op het moment dat de facelift bekend wordt zal niet meer het oude model kunnen bestellen en ben je afhankelijk van de voorraad auto's bij je dealer en bij Pon.

higgy

Forumguru
Dat is wel een ERG voorlopige schets zeg, dat kan bij wijze van spreken ook een nieuwe Lancia of Bentley zijn...

Bovenaan Onderaan