Olie smeert, koelt, beschermt en voert vuil weg uit de motor. Er zitten additieven in om de motor schoon te houden en om de levensduur en eigenschappen van de olie te verbeteren.
Ik zou nooit bezuinigen op olie. Ik zou de olie als het bloed in de motor omschrijven. Ik heb een 1.8 TSI uit 2010. Wel gereviseerd wegens olieverbruik (bekende kwaal van die motoren). Ik gebruik long life olie van Castrol en vervang deze iedere 15 000km, samen met de oliefilter.
De auto kan op longlife gezet worden, dan kan deze maximaal 30 000km met de olie doen.
Waarom dan toch 15K aanhouden - voor de gezondheid van de motor. Er wordt brandstof verbrand in de motor. Die samenstelling zal nooit voor de volle 100% zuiver benzine zijn. Ook al zou dit wel zo zijn, de motor zal bij het verbrandingsproces ook wat onzuiverheden (bjiv. roet bij koude start) produceren. Het meeste gaat via de uitlaat weg, maar niet alles. Een kleine hoeveelheid komt ook in je olie terecht. Vandaar ook dat je olie donker wordt met gebruik - het zijn de onzuiverheden die in de motor weggevoerd worden.
Na vele kilometers, gaat het om best veel vervuiling die afgevoerd wordt.
Natuurlijk slijt de motor ook, deze minuscule deeltjes worden ook via de olie weggevoerd. De oliefilter zal een deel daarvan kunnen filteren, maar niet alles. Indien je oliefilter vol komt te zitten, is het volgens mij ook zo dat er een klep open gaat staan waardoor de olie niet meer via de oliefilter gaat, en dus niet meer wordt gefilterd.
De additieven in de olie worden ook minder - ze doen hun werk en breken af door gebruik en/of leeftijd. Hierdoor veranderen de eigenschappen van je olie (wordt vaak dunner, minder goede smering, blijft minder goed plakken op delen waar dat wel zou moeten, kan minder vervuiling transporteren).
Door de olie op tijd (of te vroeg) te vervangen, herstel je het vermogen van de olie om de vervuiling weer juist mee te nemen, de additieven kunnen de motor weer beter beschermen en kan de olie weer beter doen waar het voor gemaakt is.
Ik vervang mijn olie (en filters) zelf, waardoor ik duidelijk kan zien hoe donker de olie eruit komt (na 15K) en dan is het natuurlijk ook een stuk goedkoper (materiaal ongeveer 65 euro, tijd 30 minuten). Omdat ik graag een betrouwbare auto wil die nog lang mee kan, zie ik dit als een goede investering. Een motor revisie kost duizenden euro's.
Betreffende je plotse olie verbruik - deze vind ik heel begrijpelijk.
Vooral als je alleen maar kleine stukjes zou rijden, komt je motor niet goed op temperatuur. Door o.a. condens in je motor (iedere dag een beetje) en vocht in je brandstof (dat in je olie terecht kan komen), zal er een hoeveelheid aan water in je olie zitten. Door kleine stukjes te rijden wordt je olie nooit goed warm. Het vocht (en ook andere onzuiverheden) verdampen niet (of minder).
Een motor gebruikt altijd wat olie, maar juist door het opnemen van vervuiling (wat ook volume nodig heeft) lijkt het soms of een auto geen olie verbruikt.
Nu ga je een flink stuk rijden en belast de motor goed. De olie wordt nu wel goed warm, waardoor het vocht wel de kans krijgt om te verdampen en bepaalde onzuiverheden ook uit je olie verdampen. Via de carter ontluchting worden deze weer in de motor verbrand.
De hoeveelheid waarmee je olie is verminderd is een indicatie hoeveel onzuiverheden er uit je motor zijn verdwenen (exclusief het olieverbruik van je motor tijdens deze rit).
Het zou natuurlijk ook kunnen dat je olie al dusdanig van slechte kwaliteit / oud is geworden, dat er vervuiling bij je olie schraapveren is opgetreden en dat deze (deels) vast zijn gaan zitten. Dan kan er teveel olie in de verbrandingskamer terecht komen. Je olie wordt dan verbrand en de verbrande olie vervuild dan je schraapveren en olie nog meer. Hierdoor zal je olieverbruik ook blijven toenemen.