Octavia olie en oliefilter vervangen

skodafora

Actief lid
Ik heb afgelopen 2 jaar de olie en oliefilter niet vervangen en mijn auto rijdt gewoon zonder problemen.
Ondertussen heb ik in totaal 35.000km gereden. Ik heb gehoord dat ik met een 1.0TSI motor daar extra op moest letten.
Weekendje naar Duisburg gereden met hogesnelheid en wanneer ik terugkwam tot mijn verbazing was mijn oliepeil op minimum terwijl die een maandje gelezen op de helft stond. Welke raden jullie aan 0W20 of 5W30? Is er iemand die preventief zijn olie en oliefilter vervangt of een garage die deze goedkoop kan doen?
 

PizzaPieter

Donateur
Olie en oliefilter vervang je toch eigenlijk altijd preventief? Je wacht niet tot het kapot gaat, zoals een dynamo, maar je vervangt het omdat je weet dat het na xxx km wel gedaan is en de beste eigenschappen verdwenen zijn?
 

PizzaPieter

Donateur
Ik lees in een andere post dat je zelf olie bijgevuld hebt (Valvoline van Action, 5W30).


Heb je een idee welke olie erin zat voor je hem bijvulde? Op oliesites kom ik op 2017 1.0tsi alle smaken tegen 0W20 0W40 5W30 5W40.

Ook lees ik dat je je motor getuned is naar 135pk.
 

hemi24

Forumguru
Weekendje naar Duisburg gereden met hogesnelheid en wanneer ik terugkwam tot mijn verbazing was mijn oliepeil op minimum terwijl die een maandje gelezen op de helft stond.
Niks om je over te verbazen; je hebt waarschijnlijk wat onverbrande resten rond de zuigerveren weggebrand, die zich daar over langere tijd opgehoopt hebben…
 

Arjan1985

Forumguru
Over olie is veel geschreven. Ik zou niets bijvullen. Ik zou naar de garage gaan voor een olie en oliefilter wissel. En daarna net als bij de tandarts voor 1 jaar later weer een afspraak inplannen.
 

Arjan1985

Forumguru
Sorry beetje botte reactie, nu alweer spijt van. Maar kijk, in feite kan je je olie wel 5 jaar niet vervangen maar voor de levensduur van je motor zou ik het voorgeschreven interval van je auto aanhouden.
 

PizzaPieter

Donateur
@Arjan1985 : ik vermoed dat de reactie vooral in jouw hoofd een 'botte' klank had ofzo, want ik haal het er niet uit

@hemi24 : als die olieschraapveerresten zouden zijn verbrand, hoe verklaart dát het lagere oliepeil?

@skodafora : in augustus vulde je de olie bij. Tot welk niveau? Met welke motor temperatuur? Heb je tussendoor ook gekeken of het oliepeil afnam, m.a.w. is het heel snel afgenomen toen je een ritje naar Duitsland maakte of is hij sinds augustus gestaag gedaald? En heb je in Duitsland ook harder/aggresiever/anders gereden?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
@PizzaPieter : de olie is mee verbrand door het loskomen van de vervuiling. Nu zullen de schraapveren weer een stukje schoner zijn.
Vrij normaal verschijnsel als je ineens lange stukken met een hogere thermische belasting gaat rijden.

Gezien leeftijd van de olie zal er ook het nodige condens in hebben gezeten wat er nu uit verdampt is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

PizzaPieter

Donateur
Je bedoelt daarmee dat er méér olie is verbrand dan alleen de olieresten die op schraapveren zaten? Olie die 'tijdens' dat proces van schoonbranden door kiertjes en open stukken toch mee is gekomen in de verbrandingsruimte totdat de schraapveer weer 'schoon' was en goed afsloot?
 

hemi24

Forumguru
Precies dat dus. En zoals gezegd de nodige condens (en andere vervuiling) welke zich in de loop van tijd heeft opgehoopt in het carter, zal ook door de uitlaat zijn verdwenen.

Dus deels verbruik, deels verbranding door schoonbranden.

In principe niks om je zorgen over te maken.
Waar mijn wenkbrauwen wel van omhoog gaan, is de openingszin; dan is bij mij al snel een oordeel klaar…

V.w.b. de toe te passen olie zou dat voor een 2017 O3 met 1.0 TSI een 0w30 of 0w40 zijn; 5w30 zou als alternatief ook kunnen.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@skodafora Weet wel dat de smerende (en reinigende) eigenschappen van (motor)olie zowel in tijd als in gebruik achteruit gaan.
De 30000 km (of 2 jaar) interval is, voor VAG, kennelijk voldoende, maar veel van de leden hier wisselen de olie en het filter jaarlijks, of na 15000 km.
Je Octavia was naar alle waarschijnlijkheid al buiten de garantie, maar anders zou die extra 5000 km reden zijn om eventuele garantieclaims af te wijzen.
Het lagere oliepeil na een keertje flink doorrijden is door @hemi24 hierboven goed uitgelegd.
 

Highway

Forumguru
Olie smeert, koelt, beschermt en voert vuil weg uit de motor. Er zitten additieven in om de motor schoon te houden en om de levensduur en eigenschappen van de olie te verbeteren.

Ik zou nooit bezuinigen op olie. Ik zou de olie als het bloed in de motor omschrijven. Ik heb een 1.8 TSI uit 2010. Wel gereviseerd wegens olieverbruik (bekende kwaal van die motoren). Ik gebruik long life olie van Castrol en vervang deze iedere 15 000km, samen met de oliefilter.

De auto kan op longlife gezet worden, dan kan deze maximaal 30 000km met de olie doen.

Waarom dan toch 15K aanhouden - voor de gezondheid van de motor. Er wordt brandstof verbrand in de motor. Die samenstelling zal nooit voor de volle 100% zuiver benzine zijn. Ook al zou dit wel zo zijn, de motor zal bij het verbrandingsproces ook wat onzuiverheden (bjiv. roet bij koude start) produceren. Het meeste gaat via de uitlaat weg, maar niet alles. Een kleine hoeveelheid komt ook in je olie terecht. Vandaar ook dat je olie donker wordt met gebruik - het zijn de onzuiverheden die in de motor weggevoerd worden.

Na vele kilometers, gaat het om best veel vervuiling die afgevoerd wordt.

Natuurlijk slijt de motor ook, deze minuscule deeltjes worden ook via de olie weggevoerd. De oliefilter zal een deel daarvan kunnen filteren, maar niet alles. Indien je oliefilter vol komt te zitten, is het volgens mij ook zo dat er een klep open gaat staan waardoor de olie niet meer via de oliefilter gaat, en dus niet meer wordt gefilterd.

De additieven in de olie worden ook minder - ze doen hun werk en breken af door gebruik en/of leeftijd. Hierdoor veranderen de eigenschappen van je olie (wordt vaak dunner, minder goede smering, blijft minder goed plakken op delen waar dat wel zou moeten, kan minder vervuiling transporteren).

Door de olie op tijd (of te vroeg) te vervangen, herstel je het vermogen van de olie om de vervuiling weer juist mee te nemen, de additieven kunnen de motor weer beter beschermen en kan de olie weer beter doen waar het voor gemaakt is.

Ik vervang mijn olie (en filters) zelf, waardoor ik duidelijk kan zien hoe donker de olie eruit komt (na 15K) en dan is het natuurlijk ook een stuk goedkoper (materiaal ongeveer 65 euro, tijd 30 minuten). Omdat ik graag een betrouwbare auto wil die nog lang mee kan, zie ik dit als een goede investering. Een motor revisie kost duizenden euro's.

Betreffende je plotse olie verbruik - deze vind ik heel begrijpelijk.

Vooral als je alleen maar kleine stukjes zou rijden, komt je motor niet goed op temperatuur. Door o.a. condens in je motor (iedere dag een beetje) en vocht in je brandstof (dat in je olie terecht kan komen), zal er een hoeveelheid aan water in je olie zitten. Door kleine stukjes te rijden wordt je olie nooit goed warm. Het vocht (en ook andere onzuiverheden) verdampen niet (of minder).

Een motor gebruikt altijd wat olie, maar juist door het opnemen van vervuiling (wat ook volume nodig heeft) lijkt het soms of een auto geen olie verbruikt.

Nu ga je een flink stuk rijden en belast de motor goed. De olie wordt nu wel goed warm, waardoor het vocht wel de kans krijgt om te verdampen en bepaalde onzuiverheden ook uit je olie verdampen. Via de carter ontluchting worden deze weer in de motor verbrand.

De hoeveelheid waarmee je olie is verminderd is een indicatie hoeveel onzuiverheden er uit je motor zijn verdwenen (exclusief het olieverbruik van je motor tijdens deze rit).

Het zou natuurlijk ook kunnen dat je olie al dusdanig van slechte kwaliteit / oud is geworden, dat er vervuiling bij je olie schraapveren is opgetreden en dat deze (deels) vast zijn gaan zitten. Dan kan er teveel olie in de verbrandingskamer terecht komen. Je olie wordt dan verbrand en de verbrande olie vervuild dan je schraapveren en olie nog meer. Hierdoor zal je olieverbruik ook blijven toenemen.
 
Bovenaan Onderaan