Octavia op G3

the_master

Nieuw lid
Hallo allemaal.

Ik heb net een Octavia Combi gekocht van bj 2000 met 157.000 km op de teller. Deze rijdt op gas (G3).
Mijn vraag is of er leden zijn die ervaring hebbeb emt dit type Octavia op gas en wat die ervaring is natuurlijk.

Alvast bedankt.
Erik.
 

Beker

Actief lid
Ik stel voor dat je over een half jaar of zo je eigen vraag beantwoordt /forum/images/graemlins/grin.gif
 

KlaasBaas

Nieuw lid
Ik rij een Ocatvia uit uit 2001 (meen ik), nu op 130.000.
Op LPG G3. De lambda sonde's (sensor) is niet zo goed opgewassen tegen deze combi. Gevolg;
Een waarschuwingslampje in je dashboard, in worst case soms een hikje. Bij vorige APK hebben ze de sonde's vervangen, nu nergens last van. Maw als je geen lampje in je dashboard hebt (oranje motorblok lampje) dan loopt het perfect. En mijn ervaring is dus goed. Maar als er ook maar iets was ging ik naar de garage, het koste me niets, het is een leaseauto. Ik vind de combinatie LPG/Benzine perfect, lekkere lange actieradius.
 
Ik maak nu de laatste kilometers met mijn octavia LPG G3.
Bj 2002 - 162.000 KM. Ik rij hem zelf pas vanaf 100.000 km en heb niets anders als gezeik gehad. Storingen motormanagement en spontane uitval op de snelweg. Op het moment rij ik al 4 weken op benzine omdat de G3 installatie het niet doet. Hikjes zijn ook continue aan de orde. Al met al: Geen betrouwbaar en veilig gevoel.
 

johann

Lid
Die lampjes en het stotteren had ik met mijn Polo G3 ook. Maar je kunt er best om doorrijden, zeggen ze.
Het schijnt dat VAG-motoren niet van gas houden.
 

JettaFreak

Actief lid
Nu rijd ik nog niet heel lang op LPG (een half jaar en dan ook nog met een O2 (ik heb het zoooo slecht)) maar ik ben toch best positief. Qua maandlasten is het een stuk beter te doen dan een diesel. Nu rijd ik ongeveer 350 kilometer met een volle tank en ik vind dat niet erg. Dagelijks (doordeweeks) zo'n 80 kilometer woon-werk en dat is dus om de 3/4 dagen tanken. Als ik me dan bedenk dat ik maandelijks ruim 70 euro bespaar tov de dieselvariant die ik destijds heb overwogen (zelfde opties etc.) dan denk ik dat ik best wel wat hikjes wil vergeven. Immers, als de LPG-installatie niet meer werkt rijd ik gewoon verder op benzine.

Groet,


JettaFreak
 

Okki

Donateur
Mijn broer rijdt een Demarage met G3 en heeft nergens last van, alleen af en toe een brandend lampje van het motormanagement.

Dit i.t.t. de Peugeot 307, naar ik begreep was dat op gas een drama.
 

Joda

Nieuw lid
Ik heb er nu 20.000 km opzitten, Octavia 2003 gekocht bij 152.000 km.Geen enkel probleem , na de garantie periode ging het lampje van het motormangagementsysteem branden de auto is er twee maal voor naar de dealer geweest ze hebben het probleem niet gevonden , ik blijf nu lekker door rijden.
No worries
smile.gif
 

oscar2

Nieuw lid
Sinds augustus 2005 rij ik in een op gas gestookte Octavia van augustus 2002. Gekocht op km 147.000 en de stand is nu 188.000 km. Uiteraard een G3 installatie van AG.
Mijn bevindingen: Starten: okay! Altijd op benzine. Na kortere of langere tijd, al gelang het weer, een kort inhouden en soms een stootje bij de overgang naar gas.
Verbruik: 's winters 1 : 9 à 1: 10; 's zomers 1 : 12 à 1: 13.
Lampje motormanagement: brandt altijd. Snik. Ben dat lampje inmiddels gaan negeren.
Vulling: 80%begrenzer werkt soms niet erg goed en dan kreunt en steunt de gaspomp door tot dat de tank vol is. En dat vind ik best wel prettig, want dan heb ik al gauw een actieradius van zo'n 550 km.
Uiteraard intussen wel onderhoud en een enkele reparatie aan de Octavia gehad, maar niet gerelateerd aan de gasinstallatie an sich.
Wel heb ik geconstateerd dat de auto koelstof verliest en dat kan duiden op een lekke koppakking, hoewel het daarvoor bestemde lampje nog niets van zich laat zien. Een eventuele lekke koppakking is mogelijk WEL gerelateerd aan het rijden op gas en zou ook in één klap een hoop voordeel van het rijden op autogas wegkapen (dure reparatie!). Maar misschien heb ik mazzel en zit er ergens een slangetje o.i.d. niet goed vast.
Kortom: rijden op gas: prima zaak, ook niet zo slecht voor het milieu i.v.m. diesel of benzine.
 
@oscar2; in de ag installaties zitten geen gaspomp in.
je gas komt vloeibaar bij je verdamper aan door de druk in de tank.

wanneer alles goed is afgesteld(gasdruk ed.) heb je nauwelijks geen problemen met gas.
wanneer je een 2.0 liter heb heb je kans op dat je cilinderkop slecht word. temerken aan slecht starten smorgens bij koude motor.
 

oscar2

Nieuw lid
Fleezo: bedankt voor je reactie op mijn bericht hierboven. Heb ik het goed begrepen, dat het rijden op lpg met een AG-systeem vergelijkbaar is met dat van benzine? Dat er dus geen sprake is van een hogere verbrandingstemperatuur in de cylinder? En dat dus het risico op een kapotte koppakking eigenlijk nihil is? Als dat zo is, heb je me goed nieuws verteld! En zou dus het verlies aan koelwater ergens anders aan te wijten zijn.
Graag even je reactie; bij voorbaat dank.
 

matser10

Nieuw lid
heb zelf een octavia 1 heb hem nu 3,5 jaar op g3 alleen motorstoring brandt verder perfect heb er 220000 op zitten en rij 1 op 12 met zeer pittig rij gedrag dus PERFECT
 
Bovenaan Onderaan