octavia RS of 1.8 tsi?

Huyzen

Lid
Ik ben van plan een nieuwe RS 2.0tfsi combi te bestellen, iemand met ervaringen? En misschien iemand ervaring met tunen (ABT) van zo'n ding?
Of misschien toch beter een 1.8tsi, die lijkt me qua prestaties ook niet zo gek.

Dutch4x4

Senior Member
Hangt ervan af hoeveel vermogen je uiteindelijk wilt. Een 1.8 TSI kun je tunen tot boven het vermogen van een standaard RS. Dus dan ben je relatief voordelig uit als je niet geeft om alle andere RS-goodies. (Hoewel je toch wel op z'n minst het sportonderstel en sportinterieur erbij moet nemen.)

Als je echt naar de pakweg 250 pk wilt chippen, dan moet je natuurlijk de RS nemen. Geen probleem met ABT, dat zal iedereen je hier vertellen.

Noem je ABT omdat de leasemij daarom vraagt of mag 't ook een andere tuner zijn?

LenK

Forumguru
Hoewel je toch wel op z'n minst het sportonderstel en sportinterieur erbij moet nemen
In Autoweek is laatst de combinatie 1.8TSI 160PK met het standaard onderstel nogal onder vuur geweest, dus nog meer vermogen door tuning is zonder sportonderstel misschien geen goede keus.

Huyzen

Lid
Ik ben eigenlijk wel gek op de RS. Qua tuning begreep ik van de dealer dat zij dat via ABT laten doen ivm de garantie, maar ik zag dat het wel een stuk goedkoper kan...ik heb in principe niks met een leasemaatschappij te maken (financial lease, ben zelfstandig ondernemer)

Ik zou dan voor de RS gaan. Toch een stukje exclusiviteit tov een Ambiente of Elegance. (als de Ambiente al te krijgen is met 1.8TFSI)

Als je een RS laat chippen heb je inderdaad wel een beer van een auto.
Als je eigen baas bent en dus alleen verantwoording aan jezelf hoeft af te leggen is dat snel bekeken.
Ga maar eens voor de spiegel staan met het boekje van de 2.0 RS, kijk in de spiegel en zeg: WEL OF NIET CHIPPEN.
Als je binnen 5 seconden gaat glimlachen moet je het dus gewoon doen.
Ik wed dat je binnen 0,5 seconden al gaat glimlachen :D.
Doen, doen, doen zou ik zeggen.
Als de beurs het toelaat tenminste.
Maar ach, dan rij je er toch gewoon 6 maanden langer in........

Huyzen

Lid
Haha, ik moet nu al lachen. Kan mij het schelen, ik koop een RS. Zwart, met navi, 18 inch etc. Foto's volgen..

___JC___

Forumguru
Altijd een RS, standaard deels leren bekleden, sportonderstel, 17 inch velgen, radio, parkeersensoren en een beetje spoilers. En dan nog zo een fantastische motor als de 2.0TFSI.
Altijd doen als het er financieel vanaf kan.

sitechris

Donateur
keuze hangt imo beetje van rijstijl af. Wil je gewoon planken op de rechte stukken en vind je 200 pk genoeg, neem dan de 1.8. Scheelt je echt serieus wat centjes (prijsverschil is wel stevig) en dan heb je een sportief onderstel niet perse nodig (of bestel nog even sportonderstel bij). Pak je af en toe een bochtje lekker stevig, of wil je nog richting de 240 pk neem dan de RS.

Porettuhcs

Senior Member
Ik heb de 1.8 tsi genomen... voor mij waren de sportstoelen doorslaggevend.... ik had voor de 1.8 een 1.6 fsi met sportstoelen.. ik kon daar mijn draai niet in vinden... ook niet na een jaar... heb misschien wel een onk lichaam.... maar ik heb ook 2 kinderen van 4 en 7 met soms hele vieze schoenen en kleding... en mijn vrouw vond de kleur van het leer niet mooi (heb nu zwart leer - stof)... ook de 98 ron.. ipv 95 ron.. (gevoelsmatig een klein min puntje ik heb geen leaseauto dusss...) maar voor de looks... en het hele mooie zwarte hemeltje zou ik ook voor de RS gaan... (had ik ook gedaan als ik wel lekker in de stoelen zat) maar geloof me die 1.8 tsi MET sportonderstel doet nergens voor onder hoor...want elke keer bij het verkeerslicht...:grin: maar ook op de autosnelweg en de gewone wegen.... ennuh voor de duidelijkheid... ik heb nog nooit met de RS gereden... alleen maar een beetje gekwijlt in de showroom... oja ik weet het je kan ook stoelen op maat laten maken.. maar..... eens houdt het budget op....

Eric_Bartels

Nieuw lid
Haha, ik moet nu al lachen. Kan mij het schelen, ik koop een RS. Zwart, met navi, 18 inch etc. Foto's volgen..

Goede keus, ik ben er ook uitermate tevreden over. En wat tuning betreft, kijk eens bij JD tuning. Een betere vind je niet. Lees de onafhankelijke publicaties op zijn website maar uit diverse autobladen. Professioneel bedrijf en perfecte tuning. Je bent er een halve dag mee kwijt maar dan is hij ook op maat getuned.

Huyzen

Lid
Goede keus, ik ben er ook uitermate tevreden over. En wat tuning betreft, kijk eens bij JD tuning. Een betere vind je niet. Lees de onafhankelijke publicaties op zijn website maar uit diverse autobladen. Professioneel bedrijf en perfecte tuning. Je bent er een halve dag mee kwijt maar dan is hij ook op maat getuned.

Bedankt voor de tip. Geeft dat geen problemen met garantie en zo?

Een halve dag, da's pas snel.
Toen mijn auto werd afgeleverd belde voor een afspraak, vroeg ik nog: hij is toch wel gechipt.
Antwoord eueueuhh gechipt???
O moet dat, dan duurt het nog een week langer.
Een halve dag is dus niet echt lang.

Bedankt voor de tip. Geeft dat geen problemen met garantie en zo?

Skoda (dus PON) geeft alleen garantie als ie gechipt is door ABT, dat is hun huis tuner.
JD is heel goed en er zullen er maar weinig zijn die aanspraak op de garantie willen/moeten maken.
Maar als het nodig is, ja dan heb je wel pech.
Garantie is er niet voor jou en mij, maar om de garage te beschermen met een looptijd van de garantie.

Dutch4x4

Senior Member
Of (bekend verhaal) je moet de RS kopen bij VAG-dealer Van der Velden in Benthuizen. Die regelt de tuning bij JD en neemt de Pon-garantie over.

Wel een stukje rijden vanuit Almere...

Ik ben eigenlijk wel gek op de RS. Qua tuning begreep ik van de dealer dat zij dat via ABT laten doen ivm de garantie, maar ik zag dat het wel een stuk goedkoper kan...ik heb in principe niks met een leasemaatschappij te maken (financial lease, ben zelfstandig ondernemer)

Is er een nederlanstalige site van ABT? Ik heb een RS en wil eens even naar de prijzen kijken van zo'n 'snelle' chip :-)

Dutch4x4

Senior Member
Beste is om gewoon aan de dealer te vragen. Die weet de Nederlandse prijs met de Pon-garantiemarge erbovenop...

Bovenaan Onderaan