Octavia RS stotterd en valt soms uit.

Christiaens W

Nieuw lid
Hallo,

Ik ben nieuw op het forum. zit bij wat problemen met de Octavia en had graag jullie expertise gehad.

Even wat info:
Heb dus een jaar geleden een RS TDI gekocht . deze was gemapt tot 200pk. DPF was weg gehaald en EGR was ook uitgemapt. (dit was de info van de verkoper)

na een maandje rijden kreeg ik een melding dat mijn koeling zonder vloeistof zat (onder min)
dit even bij gevuld en terug gaan rijden . na 3 weken weer. (zit dus bij een lekage) dit even terzij ....

nu als je volle gas geeft houd de wagen hem soms ff in . ( hij gaat vol door na 3000toeren)

nu een week of 2 geleden begint de wagen spontaan te stotteren en valt hij soms helemaal af ..
dit gebeurd niet altijd soms op 2500 toeren maar ook op 1500 toeren maakt niet uit welke versnelling.

heb de kabel boom van de injectoren al gewisseld
heb alles uitgelezen maar er komt nergens een fout terug. heb 2 verschillende software pakketen gebruikt.

misschien heeft iemand wat info voor mij ?

alvast bedankt.

oco1979

Forumguru
lek kan wel waterpomp zijn.
Eens uitlezen met vagcom,vcds enz..... mogelijks kan het zijn dat je toestel niet alles van foutcodes heeft.
Anders via parameters.
Kan je ook zien of egrklep nog werkt of niet.
Werkt deze nog wel,hebben ze je wijsgemaakt of hebben ze enkel foutcodes gewist(hopelijk niet alle foutcodes)
Drukopbouw turbo bekijken.
Keer op testbank zetten om te zien wat zen vermogen nog is.

Christiaens W

Nieuw lid
ok alvast bedankt .

heb hem met delphi soft uitgelezen en nog een andere.

EGR is uit zoizo want heb alles er afgehaald van koeling enzo.

waterlek is volgens mij een scheurtje in mijn cilinder kop. ( hebben druk testen gedaan op het heel systeem en niets gevonden)

volgende stap is actief loggen als ik aan het rijden ben om te kijken wat er zou mis zijn.

ik vermoed dat mijn gaspedaal sensoren niet goed zijn of de gasklep op de motor.

Christiaens W

Nieuw lid
RS heeft het dus helemaal begeven ... voor ik de klep kon wisselen...

start maar valt direct uit ...

heb geen zin om er nog naar te zoeken dus hij gaat naar de garage vandaag...

hopelijk snel een oplossing...

oco1979

Forumguru
nu zal er zeker foutcodes aanwezig zijn.
Laat zeker iets weten wat ze ontdekt hebben.
Lijk me brandstofsysteemfout.
Opvoerpomp in de bak of hogedrukpomp,meestal met ijzervijsel in de filterbehuizing,deze aanwezig is dan best ook eens de injectoren bekijken.

Christiaens W

Nieuw lid
gisteren langs geweest bij de garage.

hier wisten ze mij te zeggen dat mijn nokkenas sensor als fout kwam. ( dit zonder lampje op mijn dash)

dus deze maar eens vervangen en kijken of het probleem weg is .

Christiaens W

Nieuw lid
even een update ...

nokkenas sensor vervangen op een RS is dus niet even gedaan... moet dus het gasklephuis er af halen . en de volledige distributie. de spanrol zit voor het gat van de sensor...

Dus na veel vechten en de motor steunen los te doen gaan we vandaag weten als het wel degelijk de nokkenas sensor was...

ik hoop het of duw hem de versnipperaar in...

sensor van 70euro kost dus 500+ euro aan werkuren om deze te vervangen .... ongeloofelijk!!!!

vleier

Forumguru
even een update ...

nokkenas sensor vervangen op een RS is dus niet even gedaan... moet dus het gasklephuis er af halen . en de volledige distributie. de spanrol zit voor het gat van de sensor...

Dus na veel vechten en de motor steunen los te doen gaan we vandaag weten als het wel degelijk de nokkenas sensor was...

ik hoop het of duw hem de versnipperaar in...

sensor van 70euro kost dus 500+ euro aan werkuren om deze te vervangen .... ongeloofelijk!!!!

Dat is het nadeel van een garage.

Antera

Donateur
Tja niet elke nokkenassensor zit op ene goed bereikbare plek. Maar deze sensor kan zeer zeker het probleem zijn dit zijn de eerste boosdoenders. Als je hem had uit kunnen lezen had je vermoedelijk kunnen zien of het ook de sensor is.

Even voor de info als je de motor wilt starten komt het toerental wijzertje omhoog als hij niet aanslaat? Als dat niet zo is meen ik dat dit wijst op de krukassensor.

Christiaens W

Nieuw lid
de uitlezing gaf de sensor als fout. deze is nu vervangen maar de auto valt nog soms uit .
eerst doet hij het soms tijdens het rijden dat hij terug valt op stationair toerental.
en soms bij lage toeren valt hij gewoon uit.

heb gisteren mijn gaskleppenhuis er even afgehaald en deze gekuist want zat veel troep in ...

ben het stilletjes moe aant worden ... en ben zeer hard aan het overwegen om hem gewoon weg te doen . (rij in het weekend 180km enkel voor de hobby en wil niet daar ergens in panne staan ermee)

Arjann

Forumguru
Is het signaal van de sensor gecontroleerd? Kan natuurlijk ook in de kabelboom zitten. Desnoods een bypass maken naar het motorregelapparaat

Christiaens W

Nieuw lid
tot nu toe heeft hij het nietmeer gehad . en dit na 80km rijden.

we zullen zien of dit zo blijft ...

N75 klep ga ik wel nog wisselen . hij houd soms nog in als je kick down doet . (dit was al een tijdje zo)

Bovenaan Onderaan