Octavia scout 1.8tsi... maximum velg/bandenmaat.

Kjellvelle

Nieuw lid
Ik heb een Octavia scout 1.8tsi van bwj 2016 en wil graag wat anders van schoenen onder de wagen gestoken. Mijn vraag is hoe groot kan ik gaan zonder dat er problemen zijn met de snelheidsensoren op de 4x4...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

haassie

Forumguru
Wanneer je grotere velgen monteert zal je ook lagere banden moeten nemen om de omloop gelijk te houden?
 

CDK

Forumguru
Snelheidssensoren op de 4x4 :pieker: die moet je me toch maar eens uitleggen.....
 

Kjellvelle

Nieuw lid
Ik ken er ook het fijne niet van. De showroomverkoper sprak inderdaad dat de omwenteling gelijkaardig moest zijn (grotere velgen, dunnere banden). Oa om het systeem die de 4x4 beheert/controleert dusdanig niet in foutcode te plaatsen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Captain Hook

Forumguru
Bij een 4WD auto met Haldex systeem is het toch wel belangrijk dat rolomtrek V/A niet te veel verschillen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Haldex_Traction
https://en.wikipedia.org/wiki/Quattro_(four-wheel-drive_system)#Haldex

... Another important disadvantage of the Haldex system is the requirement for all four tyres to be of identical wear levels (and rolling radii), due to the Haldex requiring data from all four road wheel speed sensors...

Al enige tijd is BorgWarner de eigenaar van Haldex 4x4 technologie.
https://www.borgwarner.com/technologies/awd-cross-axle-systems

Dit is trouwens ook een 'leuke':
https://www.anwb.nl/experts/auto/vr...schil-in-wielomtrek-is-toegestaan-bij-een-awd
een Haldex 4x4 auto die geleverd wordt met een thuiskomertje; hetgeen zeer af te raden is, om überhaupt te gebruiken... :pieker:

't Is al eens eerder ter sprake gekomen: https://www.skodaforum.nl/forum/i/4x4-max-2-mm-verschil-profieldiepte-of-niet.28882/



 

Sk_Hans

Forumguru
Volgens mij lopen er een paar dingen door elkaar. Waar de vraagsteller het over snelheidssensoren heeft, bedoeld hij waarschijnlijk de ABS sensoren. Die meten of er verschil zit in het aantal omwentelingen. Zo merkt de auto bijvoorbeeld op als een van de banden te weinig spanning heeft. Daarnaast wordt de omwentelingssnelheid gebruikt voor het bepalen van de snelheid (omwentelingen x omtrek) en daar moet het verschil niet te groot worden. De omtrek neemt door slijtage iets af naarmate de band ouder wordt, maar het verschil moet niet te groot worden (door een heel andere maat band te monteren) omdat dan de snelheidsmeter ook af gaat wijken.

Als eerste moet je zorgen dat de wielomtrek/diameter voor en achter en links en rechts hetzelfde is. Dat mag in principe niet veel afwijken. Kleine verschillen door verschil in slijtage kunnen wel, maar het moet niet te groot worden.

Verder moet je er rekeningen mee houden dat grotere wielen ook iets meer kracht van de auto vragen. Een 1.8TSi zal dat waarschijnlijk probleemloos aan kunnen. Maar bij sommige auto's moet je daar rekening mee houden. Ik heb een 4x4 waar ik (flink) grotere banden op gelegd heb (voor betere prestaties in het terrein en grotere bodemvrijheid). Maar daar heb ik ook de tandwielen in de tussenbak moeten vervangen omdat de motor anders te weinig vermogen leverde voor die grotere wielen. De snelheidsmeter wijkt daar nu ook veel meer af door die grotere wielen.
 

CDK

Forumguru
Je moet met Haldex altijd voor en achter exact dezelfde bandenmaat voeren en het profiel mag niet meer als 2mm verschillen.
 

Kjellvelle

Nieuw lid
Als ik nu voor en achter 225/55/17 heb, mag ik dan vb 235/55/18 leggen rond om? Volgens “het boekje” mag in 225/45/18 plaatsen. Ik heb het niet zo op 4x4 met flinterdunne bandjes...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

MaxN

Donateur
Dan krijg je wel een afwijking op de teller. Doordat de omtrek groter wordt.

Als je ze vergelijkt krijg je dit: uitkomst.
Zou 11% afwijking op de teller zijn.
En 225/45 R18 is geen platte band vind ik zelf.
 

Rallye

Forumguru
Volgens Michelin is de standaardband voor de Octi III Scout 225/50/17. Andere adviezen geeft Michelin niet. Maar zelfs voor de RS adviseert men maximaal 225 (bij 17”, 18” en 19”). Zo smal is dat dus niet.

Advies is dus gezien de Haldex om voor en achter hetzelfde te doen en regelmatig voor/achter te wisselen zodat het verschil in afrolomtrek niet te groot wordt.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Als ik nu voor en achter 225/55/17 heb, mag ik dan vb 235/55/18 leggen rond om? Volgens “het boekje” mag in 225/45/18 plaatsen. Ik heb het niet zo op 4x4 met flinterdunne bandjes...

Los van de vraag of het mag, past het waarschijnlijk niet eens...

En NEE, het mag niet, aangezien er geen typegoedkeuring is afgegeven voor deze bandenmaat onder jouw auto!
 

Kjellvelle

Nieuw lid
Volgens Michelin is de standaardband voor de Octi III Scout 225/50/17. Andere andviezen geeft Michelin niet. Maar zelfs voor de RS adviseert men maximaal 225 (bij 17”, 18” en 19”). Zo smal is dat dus niet.

Advies is dus gezien de Haldex om voor en achter hetzelfde te doen en regelmatig voor/achter te wisselen zodat het verschil in afrolomtrek niet te groot wordt.

Het is niet zo zeer de breedte van de band, eerder de hoogte...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Sk_Hans

Forumguru
En NEE, het mag niet, aangezien er geen typegoedkeuring is afgegeven voor deze bandenmaat onder jouw auto!
We zijn niet in Duitsland hoor. Het mag in principe best. Een auto heeft niet, zoals in Duitsland, een typegoedkeuring inclusief bandenmaat die op kenteken staat.
https://handboek.rdw.nl/personenautos/ophanging/banden

Mijn 4x4 heeft standaard 205/70-15 banden en ik heb er 235/75-15 opgelegd. Daarmee gaat de diameter van 66,8cm naar 73,4cm. Dat is geen probleem bij de APK.
Even voor de duidelijkheid, mijn hobby 4x4 is geen Skoda maar een Suzuki Jimny.
https://www.skodaforum.nl/forum/i/kodiaq-offroad.36349/#post-775091
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Het is niet zo zeer de breedte van de band, eerder de hoogte...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wat is dan de winst als je van een 225/55R17 naar een 235/55R18 gaat?

Dan zou je eerder moeten kijken of je niet naar een 16 inch velg kan, toch?
 

CDK

Forumguru
Probeer dat van die 2 mm maar eens uit te leggen aan een leasemaatschappij.

Als je geen banden kapot rijdt zal je daar geen last mee krijgen. Bij mijn Superb zat er nooit meer als 1 mm verschil tussen voor en achter. Bij de Kodiaq nog niet hoeven meten, de laatst aangeschafte set heeft nog geen 500km gereden namelijk :deuk:
 

hemi24

Forumguru
@G.P. : Klopt inderdaad:

Standaard heeft een Scout 225/50R17 en optioneel 225/45R18. Beide maten verschillen qua hoogte/afrolomtrek zo goed als niks.

Een Scout leeft wel op grotere voet dan de overige O3's: scheelt ongeveer 4%
 

Sk_Hans

Forumguru
Wat is dan de winst als je van een 225/55R17 naar een 235/55R18 gaat? Dan zou je eerder moeten kijken of je niet naar een 16 inch velg kan, toch?
Op zich scheelt dat al een heel eind hoor. Een 225/55R17 heeft een diameter van 67,8cm en een 235/55R18 heeft een diameter van 71,6cm. Dat is een verschil van bijna 4 cm. En dus een 2cm grotere bodemvrijheid.

Met dit tooltje kun je heel mooi (ook grafisch) bandenmaten vergelijken:
https://tiresize.com/comparison/
 
Bovenaan Onderaan