Octavia trommelrem probleem

dudenukem

Nieuw lid
sinds een zekere tijd blijft de handrem van mijn 2004 Octavia TDi even hangen (meestal rechts achteraan). Ik krijg die los als de alto beweegt (met een flinkeklank ).
Bij de laatste technische keuring kreeg ik een opmerking dat het verschil tussen de remkracht echter is meer dan 50%.

Wat mag de oorzaak daarvoor zijn? Versleten remschoenen? lucht?

Alvast bedankt!
 

dudenukem

Nieuw lid
nooit;

de handrem zit vast alleen na een paar dagen stilzitten - en dan met een klonk zijn de wielen weer los. De laatste keer duurde het langer (na 2 weken stil op de luchthaven); dan had ik moeite om het rechter achterwiel te laten draaien - maar uiteindelijk is mij gelukt.

De opmerking bij de keuring wijst duidelijk dat er een probleem is. Weet niet of het de remschoenen zijn, of zoals hierboven vermeld - een vastzittende remcilinder; ik doe een onderzoek om te beslissen (nieuwe remschoenen bestellen...of andere onderdelen)
 

rudolfi

Forumguru
Trommel er af en even een keer goed schoonmaken, waarschijnlijk blijft het hendeltje van de handrem rechtsachter hangen. Kan je ook gelijk zien hoe je remschoenen er aan toe zijn.
 

van_der_P

Senior Member
Het verschil mag maar 30% zijn voor de APK, daar moet dus iets aan gebeuren.
Het lijkt inderdaad op een lekke wielremcilinder. Ik zou die alle twee vervangen (L en R) evenals de remvoering ben je er in een keer vanaf. Als je een beetje handig bent kun je dat zelf. En echt duur zijn die onderdelen niet €42.63 voor 4 remschoenen en € 25,-- per stuk voor een wielremcilinder.

Om de remtrommels te demonteren moet de handrem los anders krijg je ze met geen mogelijkheid er vanaf. Lijkt logisch maar ik maakte deze fout ook.
 

Zwapp

Forumguru
Ik zeg vervangen die hap, alles weer een likje vet en voor weinig gaat de boel weer lekker lang mee! Succes
 

rudolfi

Forumguru
Als je remcilinder lek is dan heb je een groter probleem dan moet je de trommels ook laten reinigen wnt dan zi er waarschijnlijk ook remvloeistof in je trommel
 

van_der_P

Senior Member
Een Spuitbus remmenreiniger krijg je bij de webshop waar je de bestelling plaats gratis erbij. Even in spuiten met een stukje papier na vegen en het is helemaal schoon.
Wat eventueel een probleempje zou kunnen zijn is het ontluchten van het remsysteem, na het vervangen van de wielremcilinder. Maar met twee personen een flacon remvloeistof een jampotje en een doorzichtige dunne slang, ben je al een heel stuk op weg.
Hoe ga je te werk:
Voor het vervangen van de wielremcilinder is het zaak dat je de voetrem vast zet. Anders komt er te veel lucht in het systeem.
Je doet het jampotje voor een 1/4 tot een 1/3 vol remvloeistof. Maakt in het deksel een gaatje waar de slangetje door kan. Zorgt dat de slangetje in de remvloeistof hangt. Het andere einde schuif je over de ontluchtingsnippel van de wielremcilinder(wel van te voren je remmen monteren). Draai de deksel van het remvloeistofreservoir onder de motorkap los en vul dit maximaal bij. (voorzichtig remvloeistof is agressief).
Vervolgens draait persoon één de ontluchtingsnippel een slag los. Vraagt aan persoon twee om het rempedaal in te trappen, en ingetrapt te houden. Hierna draait persoon één de nippel weer vast. Hierna kan de rem los. Dit doe je net zolang dat er geen luchtbelletjes meer door het slangetje komen. Wel het reservoir onder de motorkap in de gaten blijven houden, en indien nodig bij vullen. Je zou dat bij iedere rem kunnen herhalen. Het beste begin je met de rem die het verste van het reservoir onder motorkap ligt (dat zou rechtsachter kunnen zijn.)

Dit alles is voor eigen risico, ik ben er niet aansprakelijk voor als het eventueel fout zou gaan.

Als je dit te risicovol vind zou je ook naar de dealer kunnen gaan ieder zijn eigen keuze. je bespaart er in ieder geval behoorlijk wat geld mee door het zelf te doen.
 

rudolfi

Forumguru
En als je nog een slangetje nodig hebt, even langs een bromfietsen zaak en een stukje brandstof slang halen kost geen drol en past goed op het ontluchtingsnippel
 
Bovenaan Onderaan