Octavia vs Focus in Autoweek: Place your bets!

Neptukker

Forumguru
Voor de Autoweek van 1 april staat een vergelijkingstest aangekondigd tussen een Octavia en een Focus:
-----------------------------------------------------------------------

AutoWeek nr. 14/2009 | Een octaaf hoger

u:\767f851f90ddd2a21cb5245d8ae2e022.jpg
spacer.gif

spacer.gif

Lezerstest

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI – Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel

De Ford Focus en Skoda Octavia zijn capabele karren met vergelijkbare prijzen. Toch worden er in ons land bijna drie keer zoveel Focussen verkocht als Octavia’s. Betekent dit ook dat die Ford drie keer beter is? We vergelijken de onlangs ‘opgeknapte’ Skoda, voorzien van een Combi-carrosserie en moderne 1,4-liter TSI-motor, met de vorig jaar gemoderniseerde Ford. In deze test treedt de Focus Wagon aan met een 125 pk sterke 1,8-liter onder de kap.

----------------------------------------------------------------------

Leuk dat dit vergelijk er komt, aangezien mijn bestelde Combi 1.4 TSI aanstaade is en ik de Focus ook hoogelijk waardeer. Bij shortlist aankoop nieuwe auto ontbrak bij ons de Ford omdat deze geen moderne motoren heeft.
Grote vraag is: op welke punten gaat de Skoda scoren en op welk vlak scoort de Ford?

Ik doe alvast een voorzet:

interieurkwaliteit --> Octavia
rijeigenschappen --> Focus
ruimte --> Octavia
afwerking --> Skoda
prijzen accesoires --> Ford
motor --> Skoda
waardevastheid --> gelijkspel
emotie --> Ford
stoelen --> Skoda
positie achter stuur --> Skoda
imago --> Ford
prijs/kwaliteit --> gelijkspel

Wie doet er meer/andere voorspellingen

bat

Lid
Ik denk dat de Ford het gaat winnen, vanwege de 'fantastische wegligging'. Bij Autoweek vinden ze het heel vaak vooral belangrijk dat je zo snel mogelijk de bocht om kunt.

JeeWee

Actief lid
Mmmm, interessante kwestie. Ik ben vooral heel benieuwd naar het verschil in rijervaring. Ford, met de oude motoren tegenover Skoda met kleinere, nieuwe motoren. Hoe voelt/klinkt/ruikt/smaakt dat achter het stuur?

Qua interieurkwaliteit gok ik eerlijk gezegd op een gelijkspel; rij momenteel in een Fordje C-max als vervangend vervoer en qua materialen en afwerking ontlopen mijn O2 en dit busje (hoge zit, klinkt met 1.6 diesel als een Transit...) elkaar niet zoveel.

Uiteindelijk is ook mijn voorspelling dat de Ford het wint; Skoda is en blijft toch een relatief onbekend merk voor de Nederlandse markt (zie ook de verhouding in aantallen) en onbekend maakt nou eenmaal onbemind. Ik vind dat overigens geen enkel probleem; ik zie er graag de voordelen van: korte levertijden, dealers die nog moeite willen doen voor jou als klant, je kunt je auto nog goed terugvinden in parkings en leuke gesprekken over 'wat rij jij nou?'

asdekoning

Nieuw lid
Kijk, eindelijk een vergelijking waar ik op zit te wachten.

Als het goed is wordt deze week mijn Octavia in elkaar geschroefd :yeah:. Voor zover ik kan zien is de Octavia in de vergelijking ook een Elegance.

Ik hoop dat de Octavia wint, maar Autoweek kennende zal de Focus nipt zal winnen.... Hebben zich in het verleden al helemaal lyrisch over de Focus uitgelaten.

De Focus stuurt heel prettig met een direkte besturing en geweldig onderstel, en toch is die auto bijzonder comfortabel. Dat hebben ze bij VAG nog niet geleerd, daar denken ze dat de vullingen uit je mond moeten rammelen om een auto sportief te maken. Op dat gebied zou ik de Focus zelfs heel ver boven een Audi A3 plaatsen.

Voor de rest doet de Focus me niet veel. Saaie buitenkant, saai interieur, saaie motoren en geen technologische hoogstandjes die je bij Skoda wel hebt (DSG, TSI en TFSI motoren).

Michel

Forumguru
Ongetwijfeld zal men weer dezelfde negatieve punten, die ook in eerdere tests naar voren kwamen, van de Octavia naar voren brengen, zoals:

- Saai interieur (mijn mening: opgeruimd, degelijk)
- Positie van de knop voor de verstelling van de buitenspiegels (mijn mening: is totaal geen issue)

Ik ken de Focus niet, dus kan er ook niet over oordelen, maar wacht het rustig af. En ook al zou Autoweek de Focus met de eer laten strijken, dan nog ben ik er van overtuigd dat ik een goede keuze heb gemaakt.

Herbie

Lid
Ongetwijfeld zal men weer dezelfde negatieve punten, die ook in eerdere tests naar voren kwamen, van de Octavia naar voren brengen, zoals:

- Saai interieur (mijn mening: opgeruimd, degelijk)
- Positie van de knop voor de verstelling van de buitenspiegels (mijn mening: is totaal geen issue)

Die 2 kritieken begrijp ik ook niet. Ik vind het interieur van de Focus lelijker en de verstelling van de buitenspiegels staat wat mij betreft op de perfecte plaats.

911gt2

Actief lid
Die 2 kritieken begrijp ik ook niet. Ik vind het interieur van de Focus lelijker en de verstelling van de buitenspiegels staat wat mij betreft op de perfecte plaats.
Klopt veel plastic in de focus, daarnaast standaar radio's zijn bijna retro :bye:.

Anyway met de spiegelverstelling op de octi ben ik het idd ook wel eens, hoe vaak zit ik nou aan die knop? Hij staat bij standaard trouwens zowiezo op spiegelverwarming.

Ik denk wel dat het nieuwe uiterlijk van de Skoda misschien meer uitgesproken is. Het vorige was zakelijk bijna saai dit heeft wat meer personality... of dat een pré is laat ik in het midden :crazy:

Daarnaast heeft de focus natuurlijk een geweldig onderstel, maar is gewoon niet zo compleet. Dus ontdanks dat ik toen bijna 3000 euro op jaarbasis goedkoper uit zou zijn (econetic) toch voor de octi gekozen vanwege het complete pakket.

Neptukker

Forumguru
En de uitslag is........

Volgens Autoweek gaat de voorkeur uit naar de Octavia (Ambition). :yeah:

"Na al het rijden, meten, kijken en vergelijken valt de keuze op de Skoda Octavia."

Neptukker

Forumguru
Jazeker maarrrrrrr......

Heb je ook het hele artikel?
Jazeker, netjes gekocht bij de boekhandel. Aangezien deze week een los exemplaar slechts voor 1,25€ op te halen is bij de boekhandel/tankstation/supermarkt kan ik je dat adviseren.

breef

Lid
Volgende week weer een leuke in de Autoweek, de Insignia 160PK AT tegen de Superb 170PK DSG ( diesels voor de duidelijkheid )

Boet

Actief lid
Ik heb beide auto's gereden, weliswaar een paar jaar geleden, maar toch.

Octavia met sportonderstel vond ik wat hobbelig. Wellicht door de grote voor- en achteroverhang. Ik zou de auto niet als 'goed' willen betitelen qua wegligging

Maar hetzelfde vond ik van de Focus, welke ik door een fraaie dubbele s-bocht in Hoofddorp heb heengejaagd. De auto reageerde nerveus en beslist niet zo stabiel als ik had verwacht. Mijn broer trok dezelfde conclusie. Zéker toen we een Mazda 6 van het oude type lieten kennismaken met dezelfde bochtencombi en deze auto er bijna achteloos doorheen vloog.

Ik ben benieuwd naar het 'vonnis' van de heren deskundigen.

___JC___

Forumguru
Volgende week weer een leuke in de Autoweek, de Insignia 160PK AT tegen de Superb 170PK DSG ( diesels voor de duidelijkheid )

Kijk dat is nou een interessant vergelijk. Jammer dat het niet om de benzineversies gaat want dan waren het precies degene die op mn shortlist staan als volgende leasert...

breef

Lid
Kijk dat is nou een interessant vergelijk. Jammer dat het niet om de benzineversies gaat want dan waren het precies degene die op mn shortlist staan als volgende leasert...

Ik heb zelf exact dezelfde review gedaan toen ik twijfelde tussen dezelfde twee auto's ( beide handbak dan )

Aiii

Lid
haha, "Verder onzinnige test om een gefacelifde focus uit eind 2004 te vergelijken met een totaal nieuwe octavia uit 2009."

Ja, totaal nieuw indeed.

LenK

Forumguru
haha, "Verder onzinnige test om een gefacelifde focus uit eind 2004 te vergelijken met een totaal nieuwe octavia uit 2009."
Is de O3 er al dan?

Zéker toen we een Mazda 6 van het oude type lieten kennismaken met dezelfde bochtencombi en deze auto er bijna achteloos doorheen vloog.
Kun je nagaan als je een nieuw type Mazda 6 had gehad :489:

Bovenaan Onderaan