Die zojuist vervangen Passat Variant vind ik trouwens nog steeds een erg mooie auto. Ik ben er nog niet uit of ik het nieuwste model wel een verbetering vind, qua uiterlijk dan.
De frontjes van de VW's beginnen nu toch wel heel erg veel op elkaar te lijken. Als je in de spiegel een Polo meent te ontwaren en er komt een nieuwe Passat voorbijrijden, dan zou ik het toch een beetje sneu vinden voor de Passat bezitter. Audi heeft dit aspect naar mijn mening ook te ver doorgevoerd. Een Skodafront herken je ook van verre, maar je ziet wel in één oogopslag of het een Fabia, Octavia of Superb is.
Het gewichtsverschil tussen een Octavia en een nieuwe Astra vind ik zelf ook opmerkelijk. Nu is die nieuwe Astra ook wel een lel van een auto. Een breedte van 1.90 meter. Nog niet zo lang geleden was dit de breedte van een Mercedes S klasse. Dat de Octavia wat minder vet op de botten heeft is normaliter goed voor het brandstofverbruik en de prestaties. De motor heeft het gewoon wat makkelijker, en kan voor een iets langere overbrenging worden gekozen dus al met al een lager verbruik bij gelijke prestaties.
Gezien de buitenafmetingen is het des te opmerkelijker dat het met de binnenruimte van de nieuwe Astra slechter gesteld is dan bij de compactere Octavia.
Het design van de nieuwe Astra vind ik prachtig, maar deze vormen zorgen wel voor forse buitenafmetingen. Als je dan de foto's ziet van de Astra GTC Paris (conceptcar maar vrijwel zeker vrijwel ongewijzigd in productie als de nieuwe Astra GTC) dan is dat echt een hebbeding voor de coupéliefhebber.
Elders op dit forum zijn de afbeeldingen te zien van de Octavia 3. Dat wordt zo te zien ook een superfraaie hatchback en combi. En dan hopen dat Skoda een beetje om de lijn denkt.