Octavia wint van Astra en 308 SW

E

Ex-lid 2926

Kocht gisteren de nieuwste uitgave van Auto Motor und Sport. Daarin een vergelijkingstest tussen de Skoda Octavia Combi 2.0 TDI tegen de nieuwe Opel Astra Sports Tourer CDTI en Peugeot 308 SW 2.0 HDI.
Winnaar de Octavia. Toch opmerkelijk voor een al langer bestaand model t.o.v. de splinternieuwe Opel Astra en de nog jonge 308 SW.
De Skoda blonk uit op het gebied van ruimte, kwaliteit, verbruik, prijs.
De aanmerkelijk duurdere Astra blonk uit in rijeigenschappen en rijcomfort.
 

Darkside

Forumguru
De Astra is mooier (mijn mening) en rijdt ook beter (zeker kwa geluids comfort).
Maar hij is 4m70 lang weegt meer dan 1400Kg (als ik me niet vergis)
En ondanks zijn lengte nog steeds "maar" 500liter onder het afdekzijl als bagageruimte. En ook de pasagiers op de achterbank hebben het een stuk krapper dan in de O2.
Zijn zwaarlijvigheid doet hem parte denk ik op verbruiks gebied. De 1.4 100pk (non turbo) rijdt gewoon niet zo lekker als de 1.2 TSI.
 

hemi24

Forumguru
Heb een half jaar "moeten" sturen in het vorige model Astra met 1.7 CDTI en ik kan je een heleboel landbouwtractoren opnoemen die beschaafder lopen en die ook nog eens meer zitcomfort bieden... Daar was (en is) dus ook wel een grote stap te maken! ;)
 

Darkside

Forumguru
Heb jaren gereden met de 1.3 CDTI en dat was niet eens zo slecht. Maar de 1.7 zijn de oude isuzu motoren en die zijn al heel oud en lawaaierig.
Mijn ervaring met de nieuwe astra is alleen met de 1.6 115 pk en de 1.4 100pk. En dat is net als de 1.2 gewoon stil. Alleen minder banden geruis in de Astra.
 
E

Ex-lid 2926

Om nog even op die gewichten terug te komen. Auto Motor und Sport heeft het rijklare leeg gewicht gemeten. Hier komen ze en niet schrikken.
Opel Astra Sports tourer 2.0 CDTI sport: 1599 kg
Peugeot 308 SW HDI FAP 140 Platinum: 1543 kg
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance: 1356 kg
Gelukkig hanteert de RDW een andere meetmethode voor het bepalen van het leeggewicht ten behoeve van de houderschapsbelasting. Nu maar hopen dat niet iemand bij het Ministerie van Financiën meeleest.
De Astra is dus een echte zwaargewicht. Zwaarder zelfs dan de Insignia voorloper Vectra. De Peugeot's zijn al jaren zwaargewichten. Kijk maar eens hoeveel een 207 weegt.
Maar ja, we willen allemaal een auto die 5 sterren scoort in de Euro NCAP crashtest en daarbij ook nog eens zowat door de hoeven zakt van de comfortverhogende extra's.
 

hemi24

Forumguru
Er is wel bespaard op isolatiemateriaal in een O2, maar dat is in elk geval niet de "missende" 200kg... ;)
 

Bakkertje

Forumguru
qua veiligheid presteren de nieuwere peugeot en opel wel beter dan de octavia. Wellicht dat daar ook een deel van het gewichtsverschil inzit?
De nieuwe astra vind ik overigens (en ik heb er al een paar keer m'n mond voor gespoeld) geen lelijke verschijning..

Off-topic: Het valt me overigens sowieso op dat er maar weinig mensen zijn die op de veiligheid letten bij het uitzoeken van een auto. Gezien de omvang van m'n gezin snuffel ik ook wel eens rond op grote gezinnen sites waar je dan leest dat mensen helemaal happy zijn met bijvoorbeeld een oude transit want daar past de hele familie makkelijk in. Ik denk dan weer, tsja lekker goedkoop totdat je een ongeluk krijgt met zo'n auto dan zit ook meteen iedereen in de kreukels..
 

Darkside

Forumguru
Ja de nieuwe generatie autos scoort 5 sterren bij EuroNCAP en de Octavia maar 4.
Toch zijn de 4 sterren bij de O2 best goed. Vele zones zijn behoorlijk groen en dat is positief.
De O2 is ook wat ouder en vind het daarom niet verwonderlijk dat hij 'maar' 4 sterren scoort. Mijn oude Astra had ook 4 sterren en is vergelijkbaar kwa leeftijd.
Maar de O2 zit vol met airbags en ik mag nu ook genieten van ESP. Ik voel me wel veilig hoor.
Toch zou 200kg niet voor een extra ster zorgen mijn inziens.
 

TL@

Forumguru
De Octavia is na de facelift nog niet getest. Zou mij straf lijken dat hij maar 4 sterren krijgt en de identieke Golf V break er wel 5 krijgt.
De geteste versie door EuroNcap had zelfs nog geen piepje voor de gordel (2 punten), als je er dan ook het ESP op neemt, zit je volgens mij ook aan de 5 sterren.
 

hemi24

Forumguru
De nieuwe astra vind ik overigens (en ik heb er al een paar keer m'n mond voor gespoeld) geen lelijke verschijning...

Waarschijnlijk omdat de Astra station er van achteren uitziet als het zojuist vervangen model van de VW Passat Variant?!? ;)
 
E

Ex-lid 2926

Die zojuist vervangen Passat Variant vind ik trouwens nog steeds een erg mooie auto. Ik ben er nog niet uit of ik het nieuwste model wel een verbetering vind, qua uiterlijk dan.
De frontjes van de VW's beginnen nu toch wel heel erg veel op elkaar te lijken. Als je in de spiegel een Polo meent te ontwaren en er komt een nieuwe Passat voorbijrijden, dan zou ik het toch een beetje sneu vinden voor de Passat bezitter. Audi heeft dit aspect naar mijn mening ook te ver doorgevoerd. Een Skodafront herken je ook van verre, maar je ziet wel in één oogopslag of het een Fabia, Octavia of Superb is.
Het gewichtsverschil tussen een Octavia en een nieuwe Astra vind ik zelf ook opmerkelijk. Nu is die nieuwe Astra ook wel een lel van een auto. Een breedte van 1.90 meter. Nog niet zo lang geleden was dit de breedte van een Mercedes S klasse. Dat de Octavia wat minder vet op de botten heeft is normaliter goed voor het brandstofverbruik en de prestaties. De motor heeft het gewoon wat makkelijker, en kan voor een iets langere overbrenging worden gekozen dus al met al een lager verbruik bij gelijke prestaties.
Gezien de buitenafmetingen is het des te opmerkelijker dat het met de binnenruimte van de nieuwe Astra slechter gesteld is dan bij de compactere Octavia.
Het design van de nieuwe Astra vind ik prachtig, maar deze vormen zorgen wel voor forse buitenafmetingen. Als je dan de foto's ziet van de Astra GTC Paris (conceptcar maar vrijwel zeker vrijwel ongewijzigd in productie als de nieuwe Astra GTC) dan is dat echt een hebbeding voor de coupéliefhebber.
Elders op dit forum zijn de afbeeldingen te zien van de Octavia 3. Dat wordt zo te zien ook een superfraaie hatchback en combi. En dan hopen dat Skoda een beetje om de lijn denkt.
 
Bovenaan Onderaan