Octavia1.8 tsi 180 pk 2013 goede motor? of weer een probleem blok

Jordlusk

Actief lid
We kennen de verhalen allemaal over de TSI blokken.
Zelf ben ik eigenaar van een skoda supurb 1.8 TSI 160 pk uit 2010 of beter gezegd eigenaar van een olieboot.
Maar volgens Martin schilder skoda dealer heel normaal een verbruik van een liter olie op 900 tot 1000 km.
Zelf heel tevreden met de auto het rijd fantastisch maar toch bekoelde de liefde echter 4 weken geleden doordat hij mij in Toscane liet staan. tijdens het op schakelen naar zijn 6 rijdend 80 km per uur. motor vibratie horten en stoten blok liep te springen onder de kap.
Auto afgesleept naar euromotori in Grosseto (skoda dealer) om daar 4 dagen later te horen dat de motor gewisseld moet worden (WTF).
Ja ik heb vertrouwen in onze spaghetti vreters euhm NOT.
We hebben de auto laten repatriëren naar NL en Bij de A-point laten na kijken tot mijn verbazing vier Nieuwe bougies en het probleem was weg echter komt natuurlijk weer terug want de kool aanslag op de bougies zorgt voor problemen met de ontsteking door jawel natuurlijk olie verbruik.
A-point adviseert motor revisie wat natuurlijk in de papieren loopt. want volgens A-point is dat verbruik niet normaal.
Dus nu zelf tot de conclusie gekomen een nieuwe auto IK heb hierbij een mooie op het oog.

Een Octavia uit 2013 1.8 TSI 180 PK mooi ding maar kreeg er meteen een na smaak bij is dat weer zo,n blok waarbij je weer olie verbruik hebt kettingspanner problemen nokkenassen versteller we kennen het allemaal wel.
Heeft er iemand hier ervaring mee of tips of zeggen jullie meteen niet doen.
Wanneer zijn de problemen opgehouden bij deze motoren.
Alle reacties zijn welkom.

Mvg Jordy
 

TDI_DSG

Senior Member
Jordy ik heb inmiddels mijn 3e superb nu. Alle 3 1.8 TSI DSG. De eerste was van 2010 en reed ik tot 2014. Deze deed op het laatst ook 1 liter olie op de 1000 km. De tweede verbruikte totaal GEEN olie. Deze heb ik gehad van 2014 tot 2018. Met beide superbs heb ik 160000 km gereden maar bij die tweede was het probleem er dus wel uit. Ik weet alleen niet sinds wanneer het probleem precies is opgelost. Heb nu sinds een maand mijn derde superb en daar bijna 5000 km mee gereden en ook nog geen olie in gegooid. Ik zou het wel durven denk ik...
 

Jordlusk

Actief lid
Wat ik wel weet is dat de Octavia 1.8 tsi motor code CJS is.
Dus misschien dat iemand dat wat zegt.
 

leo442

Forumguru
Ik rij de 1.8 octavia 2014 maar totaal geen olieverbruik!
Dit zou ook een gewijzigd blok zijn vanaf mj.2013.
Een super fijne motor waar je zeker geen spijt van zal krijgen.
 

MaxN

Donateur
De CDAA 1.8 is bekend als olieboot(zelf 2,5 jaar zonder noemenswaardig olieverbruik(1 liter op 15.000) mee gereden gelukkig).
De CSJ zal een nieuwer type 1.8 zijn die mogelijk de problemen niet heeft, maar kan ik niets over zeggen uit ervaring.
 
Tot eind 2014 kunnen ze olie zuipen vanaf 2015 is het probleem verholpen. Heeft alles te maken met olieschraapveer die dichtkoekt.
 

MeneerB

Forumguru
Er zijn in nederland zeer weinig Octavia's 3 met 1.8 blokken verkocht.
Ondergetekende was wel zo gek om er een te kopen. Ik ben vanaf juni 2013 de bezitter van één van de allereerste O3 combi met een 1.8 TSI blok code CJSA.

Toen ik de auto bestelde kende ik de problemen met de droge DSG bakken en het olie verbruik van de eerdere generatie EA888 blokken. (1.8 en 2.0 TFSI blokken van audi)
Met de koop van mijn O3 nam ik dus best wel een risico. Als na de garantie problemen op zouden treden dan wist ik dat ik mijn spaarrekening zou moeten aanspreken. (gezien mijn eerdere ervaringen met importeur Pon)
Toch de gok genomen omdat geen andere auto zoveel ruimte en vermogen levert voor dit geld.
Zou het misgaan dan wist ik dat deze auto mijn laatste zou zijn uit de VAG stal en dat het een japanner zou worden.

Maar nu: wat zijn mijn ervaringen na 5 jaar ?
Ik vind het simpelweg een heerlijke motor. Deze 3e generatie EA888 is mede door de balansassen een genot qua loopcultuur en gretigheid. Voor een 4 cylinder loopt hij vrijwel trillingsvrij en draait graag toeren.
En als je een beetje rustig aan doet is de motor naar mijn mening flink zuinig voor dit vermogen (ik kan 1:16 rijden).
Wat alleen jammer is dat dit blok qua koppel wat geknepen is omdat deze met de DSG-7 moet samenwerken.
Ik heb begrepen dat 300nm+ zonder problemen mogelijk is.

Problemen: In de eerste paar maanden koelwater verbruik gehad door een defecte waterpomp.
Komt vaker voor heb ik begrepen en is netjes in de garantie periode vervangen.
Een maandje terug heb ik de auto direct naar mijn Skoda dealer gereden omdat er een enorm fluitend geluid onder de motorkap vandaan kwam en het motorstoring lampje aanging. Dit werd een gevalletje service van de Skoda organisatie met een heeele kleine s. Ik zal hier nu niet over gaan uitweiden want dan ben ik nog wel even bezig.
Maar om een lang verhaal kort te maken: Het bleek de carterontluchting te zijn. Reparatie van iets meer dan €300,- en klaar.
Qua motor waren dit in 5 jaar en 80000 km de enige reparaties.
Olieverbruik: ik hoef tussen de beurten niet bij te vullen en zal ca 0,5L / 20000km zijn.

Ik ben tot op heden zeer tevreden en blijf voorlopig nog even met deze auto doorrijden.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik rijd een 1.8 tsi met 7 dsg, de auto is in 2016 gebouwd. Ik denk dat er geen problemen meer zijn geweest, sinds de poorten onder de schraapveren op de zuigers zijn aangepast (vroeger rond, nu ovaal volgens mij). Deze gingen inderdaad dicht zitten, wat het olieverbruik tot resultaat gaf. Of deze aanpassing bij de auto die jij op het oog hebt, reeds waren gedaan, is mij onbekend. Ik heb ook geen noemenswaardig olieverbruik, terwijl ik eigenlijk nooit 1:16 rijd, eerder 1:9. ;)
Overigens kan de 7 DSG tot max 350 Nm hebben, ik rijd er probleemloos mee rond en de auto rijdt er veel soepeler mee dan wanneer hij geknepen is.
Het 1.8 tsi blok is in de O3 inderdaad niet vaak verkocht, maar het is een heerlijke motor.
 

vleier

Forumguru
Ik rijd een 1.8 tsi met 7 dsg, de auto is in 2016 gebouwd. Ik denk dat er geen problemen meer zijn geweest, sinds de poorten onder de schraapveren op de zuigers zijn aangepast (vroeger rond, nu ovaal volgens mij). Deze gingen inderdaad dicht zitten, wat het olieverbruik tot resultaat gaf. Of deze aanpassing bij de auto die jij op het oog hebt, reeds waren gedaan, is mij onbekend. Ik heb ook geen noemenswaardig olieverbruik, terwijl ik eigenlijk nooit 1:16 rijd, eerder 1:9. ;)
Overigens kan de 7 DSG tot max 350 Nm hebben, ik rijd er probleemloos mee rond en de auto rijdt er veel soepeler mee dan wanneer hij geknepen is.
Het 1.8 tsi blok is in de O3 inderdaad niet vaak verkocht, maar het is een heerlijke motor.

Dat hoor ik ook wel vaker. De golf van een kameraad van mij heeft ook de 1.8 tsi en hij heeft bijna geen problemen met het blok gehad (1 keer de kop eraf moeten halen maar dat wat volledig zijn schuld).
Hij kijkt iedere maand of er eventueel olie bij op moet maar maar zijn verbruik ligt rond de 1 liter op 13000 km. Nu heeft bij de olie wissel iedere 15000 dus hij volt rond de 8000 of 9000 iets toe tot net onder de max en dan komt dat allemaal goed.
 

Highway

Forumguru
CDAA motorcode uit 2010 (Superb). 1.8 tsi, oftewel het 'gevreesde' blok.

Heeft nu >190 000 erop zitten. Geen noemenswaardig olieverbruik.

Auto heb ik 2de hands gekocht, was een leasebak. Nergens kunnen vinden dat er grote werkzaamheden plaats hebben gevonden aan de motor, maar 100% zeker kan ik het niet uitsluiten.

Bij aankoop wel een goede motorflush gedaan, vervolgens goede olie en om de 15 000km een nieuwe oliefilter+olie.
Je kan natuurlijk ook geluk hebben (net als je ook pech kan hebben).

Maar - persoonlijk zou ik voorzichtig zijn voor CDAA 1.8tsi.
 

Cordoba

Forumguru
De motor code voor de Octavia 1.8 is CJS van de supurb is de motor code CDAA.

Als ik de reacties in het topic zo lees, denk ik dat je mag concluderen dat het CJS-blok een goed blok is, maar dat je met het CDAA-blok echt geluk moet hebben (of een hele dikke portemonnee of de problemen te verhelpen).
 

s-line

Forumguru
In een CDAA moet je in iedergeval jaarlijks standaard goede nieuwe schone olie gooien incl. filter. Dan vallen de problemen echt wel mee. Maar ga je lekker 2 jaar doen met van die lekkere vieze olie dan bestaat de kans dat je inderdaad allerlei dichtgeslipte olie kanalen gaat krijgen met de daar bijhorende problemen.
 

Schippersss

Forumguru
CDAA motorcode uit 2010 (Superb). 1.8 tsi, oftewel het 'gevreesde' blok.

Heeft nu >190 000 erop zitten. Geen noemenswaardig olieverbruik.

Auto heb ik 2de hands gekocht, was een leasebak. Nergens kunnen vinden dat er grote werkzaamheden plaats hebben gevonden aan de motor, maar 100% zeker kan ik het niet uitsluiten.

Bij aankoop wel een goede motorflush gedaan, vervolgens goede olie en om de 15 000km een nieuwe oliefilter+olie.
Je kan natuurlijk ook geluk hebben (net als je ook pech kan hebben).

Maar - persoonlijk zou ik voorzichtig zijn voor CDAA 1.8tsi.
Dat gewoon de truc, om de 15.000km de olie wisselen, ook LL. Maar dat wil er bij sommige niet in.

Hier 140.000km op de teller: 15.000km 250ml verbruik.
 

Highway

Forumguru
Vervang idd de olie+filter zelf 1 maal, en daarna de dealer. Dus iedere 15k nieuwe olie+filter. Beide keren LL olie en originele VAG oliefilter.

Waarom de dealer om de 30k? Afstempelen boekje, mobiliteitsgarantie en de andere 'extra' zaken die om de 30k gedaan moeten worden.

Hoop dat ik zodoende het olieverbruik voor kan blijven! Auto gekocht bij de ongeveer 134k
- direct na aankoop beurt door mezelf (inc. een flush, wat inhoudt 2 keer olie verversen)
- bij ong 150k beurt dealer
- bij ong 165 beurt ikzelf
- bij ong. 180 beurt ikzelf

Over een dikke 1000 heeft die weer een beurt nodig, bij de dealer.
Auto staat ingesteld op LL beurten (dus geeft zelf aan wanneer een beurt nodig is).
 
Bovenaan Onderaan