Octavia2 TDI wacht even bij gas geven

Lsprangers

Nieuw lid
Ik heb een nieuwe Octavia 2 (model 2009) sinds enkele weken. Bij het gas geven, en dit voornamelijk in een hogere versnelling wacht hij even (1 a 2 sec) alvorens hij echt begint door te trekken. Mijn vorige Octavia2 (model 2005) had dezelfde motor maar luisterde onmiddelijk als je aan het gaspedaal kwam. Mijn broer heeft identiek dezelde O2 gekocht en ook hier ondervind je dit probleem. Dit durft je wel eens verrassen als je snel wil inhalen of mee wil schuiven aan een rotonde bv. Zijn er nog die dit ondervinden? Od iemand hier een verklaring voor?

Gr.

Leo
 

Neptukker

Forumguru
Ik heb een nieuwe Octavia 2 (model 2009) sinds enkele weken. Bij het gas geven, en dit voornamelijk in een hogere versnelling wacht hij even (1 a 2 sec) alvorens hij echt begint door te trekken. Mijn vorige Octavia2 (model 2005) had dezelfde motor maar luisterde onmiddelijk als je aan het gaspedaal kwam. Mijn broer heeft identiek dezelde O2 gekocht en ook hier ondervind je dit probleem. Dit durft je wel eens verrassen als je snel wil inhalen of mee wil schuiven aan een rotonde bv. Zijn er nog die dit ondervinden? Od iemand hier een verklaring voor?

Gr.

Leo
Zou het te maken kunnen hebben met softwareafstelling i.v.m. milieuregeltjes?
 

Dorus

Lid
Beste Leo,

Ik heb met mijn nieuwe TSI 1.4 O2 er ook last van. Volgens mij heb ik het in alle versnellingen. Weet niet waardoor het komt. Dacht eerst dat het aan mij lag. Het is ook maar een seconde en dan trekt de auto door.
Groet Dorus
 

plaza

Forumguru
Ik heb een nieuwe Octavia 2 (model 2009) sinds enkele weken. Bij het gas geven, en dit voornamelijk in een hogere versnelling wacht hij even (1 a 2 sec) alvorens hij echt begint door te trekken. Mijn vorige Octavia2 (model 2005) had dezelfde motor maar luisterde onmiddelijk als je aan het gaspedaal kwam. Mijn broer heeft identiek dezelde O2 gekocht en ook hier ondervind je dit probleem. Dit durft je wel eens verrassen als je snel wil inhalen of mee wil schuiven aan een rotonde bv. Zijn er nog die dit ondervinden? Od iemand hier een verklaring voor?

Gr.

Leo

Klinkt als turbogat.
Misschien bij een tuner op de rollenbank zetten, en de grafieken
bekijken of er een afwijking is t.o.v. standaard.
En dan maar gelijk laten het turbogat laten wegchippen ?
 

Lsprangers

Nieuw lid
Dorus,

ik heb de 1.9 TDI Ambiente versie. Het is ook inderdaad in alle versnellingen. En bij te snel willen vertrekken of optrekken verrast dit euvel je wel eens zo dat je zelfs stil valt.

Gr.

Leo
 

yup

Lid
Laten chippen die shit.

Gelijk alle milieutroep eruit programmeren, EGR klep software matig en fysiek afsluiten, katalysator leegrammen, roetfilter wegpleuren en je hebt een beestmotor die flink gaat knallen en SUPER gaat rijnde.

Chippen van je wagen kost nog geen 300 euro, en geloof me, als je dat tegelijk met de EGR klep afsluiting doet krijg je een dijk van een wagen en zal je snel je ouwe O2 vergeten.

Ik HAAT auto's die traag reageren op het gas.
 

Gieliovd

Forumguru
Zo, dat waren de "2 cents" van Yup! ;)

Duidelijke taal maar niet iedereen zit te wachten op al die tuning van zijn wagen. Ik hou mijn wagen liever origineel en voornamelijk ook behoud ik graag mijn garantie.

Ik had er even voor met de dealer gaan praten want als dit werkelijk zo is dan kan het behoorlijk gevaarlijke situaties opleveren. Het is levensgevaarlijk als je niet kunt vertrouwen op je gaspedaal voor de lastige situaties!
 

JanM

Nieuw lid
Heb ook dat probleem bij een octavia 1.9TDI van 2006.
Probleem is al meerdere malen voorgelegt aan de dealer maar die kan niets vinden.
Zolang die mannen geen foutcodes zien is er volgens hun niets aan de hand.
 
Ik voelde dit verschijnsel ook bij mijn 2.0 tdi. Op verschillende forums al gelezen dat dit komt door de egr klep. Aangezien de EGR ook zorgt dat de motor vervuild op de lange duur en ik de auto toch voor langere tijd wil houden besloten om de EGR dicht te laten zetten. Dit heb ik laten doen bij Vagtechniek. En omdat ze toch bezig waren de auto ook laten tunen. Sindsdien houdt de motor niet meer in bij gas geven. En heb ik wat meer vermogen onder de rechtervoet.
 

MarcoO2

Forumguru
even voor mij als leek: wat doet de EGR-klep dan? Zal er toch niet voor niets inzitten? Levert dat geen problemen op als je 'm dicht laat zetten?
 
Zie hier duidelijker kan ik het niet uitleggen

Een opmerking. Het verhaal is niet helemaal compleet. bij de nieuwe generatie vag motoren kan de EGR klep niet meer worden dicht gemaakt dmv een plaatje zoals beschreven in het verhaal. Als dit wel wordt gedaan veroorzaakt dit een storing. Een tuner echter kan de EGR klep wel weg programmeren uit het motormanagement systeem. Dit kan niet worden gedaan dmv vagcom. Daarom bieden tegenwoordig verschillende tuners dit aan. Hierbij wordt enkel de EGR klep dicht gezet en niet de wagen getuned.
 

Dorus

Lid
De EGR klep zit m.i. dus alleen bij diesels en ik heb een benzinemotor, of denk ik dom.
Geen verstand van techniek.
Dorus
 

Captain Hook

Forumguru
Minder roet, wellicht een beetje vermogenswinst, geen interne vervuiling doordat de uitlaatgassen niet meer teruggevoerd worden en slechts wat toename van de NOx uitstoot.
Lijkt me in z'n totaliteit een win/win geval.

Wie heeft daadwerkelijk bij een 2.0 TDI (de 140PK PD motor) de EGR klep laten afsluiten? Want als ik de links zo bekijk, is het een beetje vaag of dit met de motoren gebouwd na 2004 ook nog kan?
En heb je dat dan zelf gedaan of de dealer laten doen? En doet die dealer dat ook (want het zondigt tegen milieuregels)?
 

yup

Lid
Minder roet, wellicht een beetje vermogenswinst, geen interne vervuiling doordat de uitlaatgassen niet meer teruggevoerd worden en slechts wat toename van de NOx uitstoot.
Lijkt me in z'n totaliteit een win/win geval.

Wie heeft daadwerkelijk bij een 2.0 TDI (de 140PK PD motor) de EGR klep laten afsluiten? Want als ik de links zo bekijk, is het een beetje vaag of dit met de motoren gebouwd na 2004 ook nog kan?
En heb je dat dan zelf gedaan of de dealer laten doen? En doet die dealer dat ook (want het zondigt tegen milieuregels)?

Op www.tdiclub.nl zijn er genoeg gebruikers die dit met een auto van na 2004 hebben gedaan. Meestal icm tuning. Is geen enkel probleem, die EGR troep word gewoon helemaal weggeschreven uit het motormanagement, icm softwarematig + fysieke afsluiting van EGR klep lijkt het alsof de wagen zonder EGR de fabriek uit is gerold.

En zoals iemand terecht opmerkt: dit kan niet met VAG com, een tuner kan die EGR zooi wegdoen. Dealer zal het bijna zeker weten niet doen trouwens, denk niet eens dat ze het kunnen.
 
Ik heb ook mijn EGR klep dicht laten zetten. Alleen geen plaatje er tussen volgens de tuner heeft dit geen effect al wilde hij mij graag het plaatje verkopen.

Bij de APK wordt niet gecontroleert of de egr werkt. En de roetmeting wordt alleen postief beindvloedt zonder EGR. Ik heb de EGR dicht gezet bij mijn huidige auto als bij mijn vorige auto (golf) en nooit problemen mee gehad.
 
Is het niet gewoon dat het roetfilter extra weerstand/tegendruk geeft, waardoor de turbo iets meer tijd nodig heeft om druk op te bouwen? Ik hoorde dat wel vaker.

Bij de benzine turbo kan het een andere oorzaak hebben.
 
Ik heb ook een roetfilter fabrieks af. En sinds de EGR klep dicht is geen last meer dat de motor inhoudt. En 2 seconden lijkt me wel lang om de turbo op gang te krijgen.
 

yup

Lid
Ik heb ook mijn EGR klep dicht laten zetten. Alleen geen plaatje er tussen volgens de tuner heeft dit geen effect al wilde hij mij graag het plaatje verkopen.

Bij de APK wordt niet gecontroleert of de egr werkt. En de roetmeting wordt alleen postief beindvloedt zonder EGR. Ik heb de EGR dicht gezet bij mijn huidige auto als bij mijn vorige auto (golf) en nooit problemen mee gehad.

Plaatje heeft wel effect, softwarematig kan die klep niet helemaal dicht, hij kan voor 90-95+% dicht (wat eigenlijk al genoeg is) maar met die fysieke afsluiting met plaatjes heb je het ding voor 100% dicht. Dat is dus geen verkooppraatje ;)
 
Plaatje heeft wel effect, softwarematig kan die klep niet helemaal dicht, hij kan voor 90-95+% dicht (wat eigenlijk al genoeg is) maar met die fysieke afsluiting met plaatjes heb je het ding voor 100% dicht. Dat is dus geen verkooppraatje ;)

Volgens de tuner kan bij de elektronisch aangestuurde klep deze wel volledig dicht worden gezet. Deze klep wordt toegepast op de nieuwere VAG motoren
Bij het oude type klep welke dmv vacuum en een spoel werd open en dicht gestuurd bleef deze wel open staan ondanks dat deze volledig dicht werd gestuurd daar is een plaatje dan wel nodig. Dit is nog het geval op mijn golf 3. Hierbij kan dan met vag com de klep tot 85% worden dichtgezet. Om de EGR dan compleet af te sluiten is dan een plaatje nodig. Al was bij mijn golf 3 na 100k km de klep zover dichtgeroet dat er toch niks meer door kwam en een plaatje niet meer nodig was. De klep was wel dmv vagcom tot 85% dichtgestuurd.

Op mijn golf 3 en ook mijn O2 heb ik kortgeleden nog een borescope inspectie gedaan aangezien ik een borescope van mijn werk thuis had. Ik kon geen kool terug vinden in het inlaatspruitstuk. Dus ook het dichtzetten met enkel vag com is al voldoende bij de oudere generaties VAG motoren. Over de O2 kan ik nog niet oordelen aangezien er nog maar 50k km op heb staan
 
Bovenaan Onderaan