Oeps! Vergeten...

om mijzelf even aan jullie voor te stellen. Schijnt goed gebruik te zijn.:laugh:

Sinds vorige week ben ik ook de trotse eigenaar van een Fabia Combi GL/BL. En geloof het of niet maar dit is mijn eerste nieuw gekochte auto in mijn leven. Ik rijd al een jaar of 27 in een auto, maar dat waren tot nu toe altijd òf lease-auto's òf ex-lease-auto's. Nu dus voor het eerst een nieuwe privé-auto. Bewuste keuze gemaakt voor zowel milieu als portemonnee. Maar zeker ook gekozen voor value-for-money. Want voor dat geld is er volgens mij geen betere auto (qua comfort en ruimte) op de markt. Bovendien wilde de dealer mij heel graag uit mijn Ford naar een Skoda helpen.

Ik ben ooit begonnen in Japanners: Toyota, Honda en Mazda. Sinds 1994 heb ik, met veel plezier, uitsluitend nog in Fords rondgereden (op 1 jaar na: een Opel Omega wagon die total-loss werd gereden). Na bijna 250.000 in mijn laatste Ford werd het tijd voor een nieuwe of nieuwe 2e hands. Zoals gezegd wilde ik graag een milieuvriendelijke (lage uitstoot) een tevens zuinige auto hebben. Het hoefde ook niet meer zo groot, want ik maak tegenwoordig minder kilometers en met name in de stad is klein(er) veel handiger. Maar als ik op vakantie ga dan moet er wel wat bagage meekunnen. In dit segment kon Ford mij weinig bieden. Dus gekeken naar alternatieven en uitgekomen op de Ibiza ST (Ecomotive), de Clio Estate dCi en de Skoda Fabia Combi. Met alledrie proefgereden en plussen en minnen afgewogen. Keuze uiteindelijk laten vallen op de Skoda (zoals velen van jullie).
En dan moet ik wel gelijk bekennen dat de Skoda van de 3 genoemde auto's het minste 'sex appeal' heeft. De verhoudingen kloppen niet helemaal (smaller, hoger? ik weet niet goed waar het aan ligt, maar als je daar eenmaal overheen bent gestapt, dan is dit gewoon de beste van de 3. De Clio rijdt overigens wel soepeler (dankzij de 1.5 motor), maar biedt evenals de Ibiza veel minder bagageruimte. En als je dan moet kiezen.

Over dat comfort gesproken. Dat zit wel vooral aan de binnenkant moet ik bekennen. Het rijcomfort heb ik nog niet helemaal kunnen ontdekken. De auto is erg straf geveerd en op niet-asfalt wegen voel je elk steentje waar je over heen rijdt. Dat was me tijdens de proefrit niet zo opgevallen. Hopelijk wordt dat in de loop van de tijd beter en anders hoop ik dat je eraan gaat wennen. Maar voorlopig is dat wel een nadeel t.o.v. mijn Mondeo wagon. Ook moet ik wennen aan de trekkracht bij lage toerentallen. Het is vrij lastig om in de stad de juiste versnelling te kiezen bij snelheden tussen de 40 en 50 km/u. In de 3 gaat het goed, maar vraagt de auto wel om door te schakelen naar de 4 (=zuiniger), maar dan gaat het toerental terug naar onder de 1500 en daar heeft'ie dan moeite mee. Ok, dat wist ik van te voren en ik klaag er verder ook niet over. Het overige comfort (complete uitrusting) en zuinigheid vergoeden veel.
En dan de ruimte achterin. T.o.v. mijn Mondeo ga ik er volgens de specificaties marginaal op achteruit. In de Mondeo had ik die overigens alleen maar nodig als we op vakantie gingen (2x per jaar) en verder sleepte ik die ruimte iedere dag ongebruikt achter me aan. In mijn Fabia heb ik dat gevoel gelukkig (nog) niet, en we zullen eens zien hoeveel ruimte we straks te kort komen. Ik heb er dakdragers bij dus zo nodig kan er nog een dakkoffer mee.

In ieder geval ben ik tot nu toe erg gelukkig met mijn aankoop en ik hoop er nog lang plezier van te hebben.

Ridley

Forumguru
Die straffe vering ligt aan de GL versie. Bij de benzine variant is dat minder, omdat hier andere vering onder zit. Verder ga je er ongetwijfeld aan wennen (is geen Mondeo klasse :smirk:) en desondanks veel plezier aan beleven!

Last resort

Forumguru
Welkom op dit forum.

Je zal zien, dat je het model steeds meer gaat waarderen qua looks.
Voordat wij onze "nieuwe" Fabia kochten, hebben wij ook o.a. proef gereden met de hierboven genoemde modellen.
Maar na amper 500 meter was het bekeken. Het zou een Skoda worden.
Tot opheden nog geen spijt.

Succes met je nieuwe aanwinst.

Gr.

Ook namens deze vrij recente Skoda-nieuweling welkom!

Jij ging van Mondeo naar Fabia, ik had hiervoor een Volvo. Ik hoor het "ze" nog steeds zeggen: "Een Skoda??? :confused:".

Ja. En nog geen dag spijt van gehad. Ik heb eigenlijk nog geen enkel punt gevonden waar de Skoda onder doet voor z'n Zweedse voorganger. OK, de bodem van de bagageruimte was steviger.... :tongue:

Bovenaan Onderaan