Off road knop

rog68

Nieuw lid
Ik heb heel wat auto merken in mijn leven gereden , maar nog nooit een Skoda , maar nu gaat het er toch van komen.
Mijn oog is gevallen op een Yeti 1.8 4x4 nu heb ik een heel mooi aanbod
geregen van een dealer die er een heeft staan , wat me alleen verbaasde is dat de auto geen off road knop heeft , ik ging er van uit en zelfs de dealer dat dit er standaard op zou zitten , maar niet dus.
Terwijl in elke test of reclame site uitbundig gesproken word over deze
functie.
Ik weet nu dat deze optie 90,- extra kost , maar ja het zit er niet op , weet iemand of je dit achteraf kan laten inbouwen :icon_smile_question

Multi1100

Actief lid
Prijslijst en optie boekje er even bij gepakt :winkie:
Is bij 4x4 alleen standaard op de Elegance...rest (behalve Active) optioneel..
zie pag. opties en pakketten... goeie verkoper :(:confused:

EdK

Forumguru
Ja multi maar jij hebt het over prijzen die je tijdens bestellen als optie bij kunt voegen
Nu wordt er gesproken over na levering en dan nog inbouwen, en dan kun je de hoofdprijs gaan betalen !

Multi1100

Actief lid
Snap ik, reageerde op de stelling dat hij (en de verkoper) dat de knop er standaard op zou zitten..wat het gaat kosten weet ik ook niet..lijkt me dat ze een functie in de ECU moeten aanzetten..en een knopje moeten plaatsen natuurlijk..

Mark

Banned
Ik zou er niet van verschieten moest het iets meer zijn dan het aanpassen van de computer en en een knop plaatsen. Trouwens, de onderdelen zullen wel niet al te duur zijn, het zijn merendeels de werkuren die de totaal prijs flink doet oplopen.

Captain Hook

Forumguru
De off-road functionaliteit houdt in (alleen voor de 4x4 uitvoering):

-wegrijassistent (software matig) in ruig terrein
-off-road parameter instelling van ABS, ASR en EDS.

M.a.w. je anti-blokkeersysteem, je anti-doorslip wegrijsysteem en je electronische sper differentieel gaan wat verder tegen hun ingrijpmomenten aan. Bij 'normaal' asfalt grijpen deze systemen eerder in, maar in ruig terrein wordt er wat meer slip/glij-werk toegestaan.

En ja, het is alleen een knopje wat een apart stukje software activeert. Of dat achteraf te activeren is, is een grote vraag. :icon_smile_question

Off Road Knop

@Rog68

Ik ben bang dat deze achteraf niet gemonteerd kan worden dit is namelijk bij alle Accessoires van Vag zo.. Leidingen en kabelbomen zijn dan niet aanwezig..
Toch vreemd waarschijnlijk zijn er aparte montagelijnen in de fabriek een lijn voor auto's die helemaal compleet met alles worden geleverd.. een lijn voor off Road-knoppen...een lijn voor verwarmde ruitensproeikoppen...een lijn voor afstandsbediening van de deursloten..een lijn voor verschillende auto radio's en navigatie...etc.

Jan
Yeti 1.8 zonder off Roadknop

Captain Hook

Forumguru
Nou, d'r is gewoon één montagelijn. Maar iedere auto is zowat build-to-order. Dus op de één worden dingen wel aangesloten/gemonteerd/geactiveerd en op een andere niet. Dat gaat allemaal gewoon door elkaar heen. Er komen zelfs verschillende kleuren van een lopende band af.

Off Road Knop

Waarom is het dan zo moeilijk om achteraf iets te installeren?
Als alles door elkaar gemonteerd word dan ga ik er van uit dat bij een auto met afstandsbediening voor de deursloten alleen maar een sensor en eventueel een ander slot word gemonteerd... en voor de off road functie: software instellen en knop monteren.

Jan
Yeti 1.8

Captain Hook

Forumguru
De kabelboom voor een knoppie in het dashboard is vaak custom made voor jouw auto. M.a.w. soms wel/soms niet, zitten die draadjes voor dat ene knopje er gewoon niet tussen.

Dat zou betekenen dat het hele dashboard open moeten om een paar draadjes er bij te krijgen. Of nog erger, een compleet nieuwe kabelboom waar die paar draadjes WEL inzitten.
Dat is een afweging van Skoda en haar toeleveranciers hoe universeel c.q. hoe specifiek onderdelen worden aangeleverd. Als het logistiek technisch haalbaar is zal men het niet nalaten om op ieder schroefje/centimetertjes kabel te besparen...

Off Road Knop

En dat bedoel ik dus, haast is achteraf niets mogelijk. Je zou in plaats van kabels ook kunnen denken aan Blue tooth of soortgelijke verbindingen dan heb je geen of minder kabels nodig..

Jan
Yeti 1.8

Multi1100

Actief lid
Ben nog nooit op de fabriek geweest, dus hoeveel lijnen er zijn, ik zou het niet weten.
Make to order is al heel wat jaren in zwang bij auto's, door BMW mee begonnen.
Die hebben zelfs een directe configuratie lijn met de dealers, zo ook mijn motorfiets fabrikant tegenswoordig! (mag geen reclame maken maar het is rood en Italiaans..)

Vwb de aansturing, kabels etc. Vrijwel alles gaat via een can bus lijn ..kan me dus nog steeds niet voorstellen dat er kabels etc. nodig zijn, vooral niet omdat de off road knop software matig alles regelt. (ESD/ABS, vermogen etc.)
But who am I...

Bovenaan Onderaan