OII: Climatic vervangen door Climatronic?

Cyrus

Actief lid
Ik vraag mij af of het mogelijk is om - zonder ingrijpende verbouwing - een Climatic te vervangen door een Climatronic.

M.a.w. als ik een Climatronic paneel zou kunnen vinden, is het dan een kwestie van Climatic er uit halen, Climatronic erin schroeven, nieuwe afdekplaat er op en klaar, of werkt dat niet zo?
 

Captain Hook

Forumguru
Nou suk6. :489:

Dat gaat je niet lukken. Het verschil is wel ietsiepietsie (understatement) meer dan alleen een ander bedieningspaneel!
Een auto met Climatronic zit vol met allerlei sensoren (zoals de zonne-instraalsensor boven op het dashboard). Ook zijn er veel meer regelkleppen aangebracht.
Zo worden de luchtstromen door een Climatronic automatisch verdeeld over de auto. Daarnaast werkt de Climatronic snelheidsafhankelijk.
Zie hier http://www.hella.com/produktion/amc...h/ti_d_airco_TM2006_5_d-Version2005-12-22.pdf voor wat technische beschrijvingen en de verschillen.
 

Cyrus

Actief lid
Okee, bedankt voor je heldere antwoord.

De vraag stelde ik namelijk hierom:
Ik heb ooit een nieuwe Laguna II Dynamique (2002) gehad, die had standaard dualzone-climate control, maar één uitrustingsniveau lager had dat niet. En bij die auto was het slechts een kwestie van het regelpaneel uitwisselen; kennelijk zat "de rest" al in de auto.

Dat had de dealer uitgezocht, aangezien veel mensen die Dynamique niet wilden vanwege de standaard sportstoelen en nog weer een stap hoger vaak te duur werd. Maar goed, bij Skoda is het dus helaas anders geregeld.
 

LenK

Forumguru
Er was hier een paar jaar geleden een Octavia rijder die een maxidot wilde inbouwen.
Leek ook een kwestie van ander schermpje er in.
Uiteindelijk is het een mission-almost-impossible geworden. Wel gelukt door doorzettingsvermogen, maar hij raadde iedereen aan er nooit aan te beginnen.
Ik denk dat het idee van Cyrus daar mee verwand is.
Het was destijds wel een interessant verhaal, dus Cyrus doe je best.
 

nomad

Senior Member
Dat was ik :cheer:
Uiteindelijk bleek het wel mee te vallen, maar vanwege de toen nog beperkte kennis was het wat lastig. Met hetgeen ik nu weet, is het niet zo moeilijk meer.
 

Cyrus

Actief lid
Dat was ik :cheer:
Uiteindelijk bleek het wel mee te vallen, maar vanwege de toen nog beperkte kennis was het wat lastig. Met hetgeen ik nu weet, is het niet zo moeilijk meer.

Wow! Ik wil ook wel zo'n Maxidot... zal even je topic gaan opzoeken.
 

yup

Lid
Dat was ik :cheer:
Uiteindelijk bleek het wel mee te vallen, maar vanwege de toen nog beperkte kennis was het wat lastig. Met hetgeen ik nu weet, is het niet zo moeilijk meer.

Het is toch een kwestie van tellerbak verwisselen, en daarna inleren met VAGcom of dealer diagnostisch apparatuur ofzo?
 

nomad

Senior Member
Het woord "ofzo" geeft het al aan...
In het kort komt het er wel op neer. In de praktijk betekent het code uitlezen van oude instrumentarium (moet online bij PON worden opgevraagd), km stand bewaren. Nieuwe instrumentarium plaatsen (en dan ook echt een nieuwe. Een gebruikte kan niet), km stand overzetten en unlock code van de nieuwe invoeren. Dan werkt het wel weer. Vergeet niet dat de startblokkering in het instrumentarium zit en je auto dus niet meer start als ie eruit is.
 

yup

Lid
Dus het is niet mogelijk om een tweedehands tellerbak in mijn wagen te plaatsen. Leuk, want een nieuwe kost een vermogen volgens mij...

Dat betekent voor mij dat er vrijwel zeker geen Maxidot komt, alleen door de $$$.
 

nomad

Senior Member
Ja een nieuwe kost je 250 euro als je gelijk de RS versie wilt: http://www.skodateile.cz/index.php?pg=product&prod=54&menu=%A9koda%7COctavia%20II%28A5%29%7CPanely%20p%F8%EDstroj%F9

en 236 euro voor de gewone. Reken dan nog de werkplaats tijd erbij en je komt zo rond de 450 euro uit voor een wissel van instrumentaria.

Een gebruikt instrumentarium kan wel, maar dan mag er niet meer dan 100 km op de ODO staan. Bij 101 springt ie op slot en kan er geen km stand meer gewijzigd worden. Dit komt omdat je KM stand ook in andere ecu's wordt opgeslagen en die accepteren geen verschil van meer dan 100 km.
 
Dat valt me nog mee voor een nieuwe unit....Ik had bedragen tussen de €500-€1000 gehoord. Misschien een ooit een optie als de kleine barstjes in het glas van mijn tellerunit groter worden (nu nog bijna niet te zien)
 

yup

Lid
Ja een nieuwe kost je 250 euro als je gelijk de RS versie wilt: http://www.skodateile.cz/index.php?pg=product&prod=54&menu=%A9koda%7COctavia%20II%28A5%29%7CPanely%20p%F8%EDstroj%F9

en 236 euro voor de gewone. Reken dan nog de werkplaats tijd erbij en je komt zo rond de 450 euro uit voor een wissel van instrumentaria.

Een gebruikt instrumentarium kan wel, maar dan mag er niet meer dan 100 km op de ODO staan. Bij 101 springt ie op slot en kan er geen km stand meer gewijzigd worden. Dit komt omdat je KM stand ook in andere ecu's wordt opgeslagen en die accepteren geen verschil van meer dan 100 km.

Dus als er meer dan 100 km op de klok staat die je erop wilt hebben kan het niet meer.

Wat als je de klok terugdraait (dat kan met gemak, er zijn legio bedrijven die ermee adverteren) op de oude auto naar 50 km ofzo? Kan het dan wel? En als je daarna de km stand weer corrigeert naar de oude oorspronkelijke wat de auto eerder had?
 

Br3cht

Actief lid
Het woord "ofzo" geeft het al aan...
In het kort komt het er wel op neer. In de praktijk betekent het code uitlezen van oude instrumentarium (moet online bij PON worden opgevraagd), km stand bewaren. Nieuwe instrumentarium plaatsen (en dan ook echt een nieuwe. Een gebruikte kan niet), km stand overzetten en unlock code van de nieuwe invoeren. Dan werkt het wel weer. Vergeet niet dat de startblokkering in het instrumentarium zit en je auto dus niet meer start als ie eruit is.

zou dit niet met de vagcom kunnen gedaan worden?
want dan is het enkel de teller aan 250euro dat je moet kopen:worshippy:
 

nomad

Senior Member
Nee want de km stand staat in meerdere ECU's opgeslagen. Als die twee niet overeen komen kun je je oude km stand er niet in zetten.

En nee, dit kun je niet met VCDS doen, want je moet opnline bij de importeur een unlockcode aanvragen.
 
Bovenaan Onderaan