OIL CATCH CAN

MacManiac78

Forumguru
Wie kan mij vertellen tussen welke buizen ik bij de 1.2 TDI een oil catch can plaatsen moet?
Ik lees over de carterontluchtingsslang en de vacuumslang. Dat zouden dus 2 plaatsen zijn waar 2 can's geplaatst kunnen worden, of is dit een zelfde slang? En.... welke slang zou dat moeten zijn?
Ik wil namelijk geen olie en condens meer richting intake.
 

Monteurtje

Forumguru
Die zit in de luchtbuis vanaf filter naar motor. Plastic harmonica buis van plus minus 2 cm doorsnee. Die gaat naar klepdeksel.
 

MacManiac78

Forumguru
Monteurtje, bedankt. Ik heb beiden na jou aanwijzing gezien.
Ik neem aan dat die van de klepdeksel voor de grootste vervuiling zorgt. Die geeft eveneens de grootste uitdaging om slangen te routeren. Eerst maar even kijken of ik een stel knappe cans op de kop tikken kan. De juiste slangmaat en de 90' bocht wordt ook leuk.
 

smutzkanone

Forumguru
die slang moet ook nog een oliebestendig zijn.
Ik heb hiervoor brandstof slangen van een buitenboord motor gebruikt
 

Chatslet

Forumguru
Slim idee, zo voorkom je in ieder geval grotendeels het gezeik met de EGR klep. Zonder olie in het inlaattraject blijft de roet niet plakken.
 

MacManiac78

Forumguru
Even stomen doet ook een hoop goed heb ik het idee. De fogger gebruik ik niet meer, dat duurt te lang. Ook heb ik gemerkt dat het bij een koude motor wat beter werkt, omdat het ingebrachte vocht wat langer de tijd krijgt om te verdampen. Eerder zette ik de straat meteen in de mist. Nu durt dat wat langer. 50-50 water en spiritus werkt uitstekend. Het toerental zakt minder snel weg.
 

Chatslet

Forumguru
Je zou eventueel ook kunnen overwegen om de carterventilatie helemaal van het inlaattraject af te halen. De 2 slangen vanuit het carter zet je dan op een oil catch can met 3 aansluitingen. Op de middelste aandlsuiting zet je dan een breather. Aansluitingen op het inlaattraject dop je af ivm valse lucht.
 

MacManiac78

Forumguru
Chatslet, heb je een plaatje zodat je bedoeling duidelijk wordt? Ik vind namelijk maar 1 slang bovenop het blok de CCV genoemd (CrankCaseVentilation) Deze zit middels een harmonicabuisje direct op de intake. De ander komt waarschijnlijk vanuit het carter? Er lopen bij deze motor zoveel slangen, ik weet niet goed welke ik trekken moet.
Ik begrijp je bedoeling, maar weet niet welke slangen ik hebben moet. Middels een T-stuk kan alles prima op 1 catch-can.
 

frits183

Forumguru
Volgens onze mede skoda forum is het geen onzin om te doen en spaart je egr.

http://www.briskoda.net/forums/topic/308409-oil-catch-tank/

Maar hoe in het nu met het installeren, heb je er ook foto's van.
Lijkt mij ook een interessant project het houdt je inlaat en turbo schoner.

Ik wil ook de egr afdopppen om dezelfde reden, maar dan zitten we nog met ECU die dan in storing gaat.

Nu heb ik dan ook een plaatje met een gaatje gevonden, die zeggen dat het zonder storing kan.

http://www.ebay.de/itm/EGR-valve-bl...382?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item259316557e
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
mijn carter ontluchting is van het inlaat spruitstuk afgehaald en verhuisd richting de achterwielen, overigens zonder olie opvang bakje :D
 

RPeter

Senior Member
Even wat verder gezocht naar wat meer info voor de geïnteresseerden.
Carter ontluchting, geschreven door Henk Bos.
 

Bijlagen

  • 02_carterdamp_ontluchting.pdf
    542,1 KB · Weergaven: 35

CDK

Forumguru
@RPeter die term zegt me niets, maar omdat direct ingespoten FSI motoren zoals mijn V6 nogal sterk vervuilen (inlaat traject) heb ik TVS, die mijn auto van een stage 3 tuning voorzien heeft, opdracht gegeven om de carter ventilatie de inlaat af te halen en naar achter te leggen. Die vettige dampen zorgen namelijk voor extra vervuiling en dat gaat steeds verder aankoeken waardoor je motorvermogen langzaam maar zeker terug loopt. Om antwoord te geven op je vraag...,, ja dat kan ik anderen aanbevelen :jaja:
 

RPeter

Senior Member
@Corné de Kluijver , THX :thumbsup: M'n todo list wordt een beetje lang ;) en moet nog wachten tot eind juni.
Goed dat we hier wat wijzer worden, meestal staat de dealer met zijn mond vol tanden en krijg je een verdwaalde blik als antwoord :maakmegek:
(niet grappig eigenlijk :cry: )
 

Kogamyata

Senior Member
Hallo,
Dit topic is dat voor insiders? Moet ik hieruit opnemen dat als je 'n oil catch can hebt gemonteerd, er dan geen EGR problemen bij de moderne TDGL's meer zijn? Als dat zo is dan moet je dat toch van de daken schreeuwen, nietwaar?
Ik snap eigenlijk niet goed waar het over gaat en wat de effecten zijn. Kan iemand mij (ons) dat 'n beetje populair uitleggen. Het klinkt interessant, dat weer wel.
Groeten,
Joop.
 

frits183

Forumguru
Joop & Leden.

Zal het simpel proberen uit te leggen, als het niet klopt of onvolledig is valt iemand me wel bij.
In het carter van een 4 takt motor ontstaat een overdruk en olie damp.
Om de overdruk een uitweg te geven gebruikte ze ook wel een open kanaal met een pannen spons er in.
Dit kon niet meer dus werd er van positieve ventilatie gebruik gemaakt, de carter bleef dus schoner.
Echter dit vervuilde het inlaat traject, waarmee door de onderdruk het carter van zijn oliedampen werd ontdaan.
Echter dit vervuilde toen al het inlaat systeem.
Dus dit was zonde van al het afstellen, literren en flowen en dopte we dit op de inlaat af.
De olie damp werd vaak met een slang tot voorbij de koppeling gevoerd.
Op de baan mocht dit niet en kwam de oil catch tank op de proppen.
Echter de turbo's kwamen er ook al aan die werden nog sneller vuil.
Dus gingen we dit op de gewone auto's ook doen.

Nu met de dure reparatie's van de egr klep komt dit weer om de hoek kijken.
 

Kogamyata

Senior Member
@frits183 Hallo,

Fijn dat je het uitgelegd hebt. Ik snap dit volkomen. 1 Ding is me echter nog niet duidelijk, als die oil dinges gemonteerd wordt, zijn we dan af van het EGR-vervuilings lees aankoekprobleem? Want dan moeten we dat als de wiedeweerga hebben lijkt me.
Groeten en bedankt voor je snelle reactie.
Joop.
 

frits183

Forumguru
Of we dan van het probleem met de egr af zijn kan ik niet zeggen.
Dat antwoord zoek ik ook nog.
Maar ik weet zeker dat het veel zal schelen.
Ik zet hem er in ieder geval straks wel tussen.
 
Bovenaan Onderaan