Oil pressure melding 1.8 tsi

willemk

Senior Member
Beste forumleden, vandaag bij het nemen van de afrit snelweg stond ik even stil om een voorrangsweg op te draaien toen ik een pieptoon hoorde en op de maxidot de melding zag staan oil pressure warming en iets van niet meer dan 4000 toeren toegestaan. Het was een oranje lampje niet rood. Na weer te gaan rijden kwam de melding nogmaals. Na ongeveer 5 km was ik op de bestemming. Na ongeveer 1 uur weer gestart en naar huis gereden over de snelweg geen melding gezien. Het zit me niet lekker, oliepeil is goed. Weet iemand van jullie wat dit kan zijn of heeft iemand een soortgelijke ervaring gehad. Ik heb de garage al gebeld die me aangaf het niet te herkennen, maar ik moest het dit weekend in de gaten houden en maandag eventueel langskomen omdat er iets niet in orde kan zijn.

Auto heeft nu 49000 km en is van bouwjaar 2010. Laatste beurt afgelopen zomer gehad. Overigens ken ik het olieprobleem van de tsi's niet de mijne gebruikt nagenoeg niets. Het instructieboekje zegt niets van deze melding.

Alvast dank voor het meedenken.

William

Desperado

Forumguru
Klinkt naar noodloop. Doordat de auto een tijdje stil heeft gestaan is de storing mogelijk vanzelf gereset. Ik zou voor de zekerheid wel de storingen uit laten lezen, als het goed is is deze wel opgeslagen in de computer.

Rayman

Nieuw lid
Zoiets heb ik in het verleden ook gehad. Na telefonisch overleg met mijn dealer de olie gecontroleerd. Deze was goed. Na de auto uit en weer aan te hebben gezet is deze melding nooit weer verschenen. Waarschijnlijk een tijdelijke storing met een sensor. Voor de zekerheid heb ik de auto laten uitlezen, echter was er geen storing te vinden. Wel schrikken zo'n melding op het maxidotscherm.

Rayman

Nieuw lid
Bij ons was het een oranje uitroepteken in een driehoek dat werd weergegeven in het maxidotscherm

Laatst bewerkt:

CDO

Forumguru
even zoeken op het forum. Ik heb er een paar jaar geleden ook al eens over geschreven.

Niet onbekend bij de 1.8TSI

willemk

Senior Member
Jongens bedankt voor de reacties. Ik heb het oliepeil gecontroleerd en deze staat zoals altijd iets boven de helft tussen min en Max. Dit weekend geen meldingen meer gehad. Ik ga toch aan de garage vragen of ze eens willen informeren bij technici van importeur en in hun database met voorkomende klachten. Als ik het bij jullie lees is er nooit een daadwerkelijke oorzaak gevonden.

We wachten het maar af. Overigens zit er bij 5 w 30 olie in maar dat zal bij jullie ook wel zijn.

Groet Willem

Connexie

Forumguru
Mocht de storing terugkomen en de oliestand het probleem niet zijn:
Afgelopen week trof ik bij de dealer een Superb met een vergelijkbare melding (was een diesel weliswaar). Bleek dat er een steenmarter aan het knagen was geweest. Klusje van 10 minuten om de kabel te repareren.

Joske

Forumguru
diesel en steenmarter?

...

steenmarters knabbelen bij voorkeur aan bougiekabels. Is de eerste keer dat ik een melding zie van een steenmarter die een diesel onder handen genomen heeft.

mikehotel

Actief lid
Overigens zit er bij 5 w 30 olie in maar dat zal bij jullie ook wel zijn.

Bij mij is het 5W40 wegens een abormaal hoog olieverbruik.
Ik heb de afgelopen 2 jaar 3x een dergelijke waarschuwing gehad en in alle gevallen stond het oliepeil binnen de normale grenzen. Een dergelijke melding is dus nogal vaak een spookmelding...

Connexie

Forumguru
diesel en steenmarter?

...

steenmarters knabbelen bij voorkeur aan bougiekabels. Is de eerste keer dat ik een melding zie van een steenmarter die een diesel onder handen genomen heeft.

Wel zeker, de isolatie was her en der flink losgewroet en de kabel van de oliedruksensor doorgeknabbeld. Melding in dash was reden bezoek. Heb er uitgebreid bijgestaan (met de handen in de zak, als een echte expert) terwijl de kabel weer gerepareerd (lees: aan elkaar geknutseld) werd. Bestuurder was een kennis, dus we hadden in de tussentijd vanalles te bespreken over de beide Superbs. Kleur identiek, maar 3 jaar leeftijdsverschil tussen de autos. Met name de nieuwe logo's vielen in positieve zin op :thumbsup:

Bovenaan Onderaan