Olie bij bougie

Mark77

Lid
20170105_123749.jpg Hallo. mijn fabia combi uit 2005 1.4 16v 75 pk start slecht.
vandaag de accu gemeten. Deze was goed en werd ook goed opgeladen.
Toen de bougies bekeken.
bleek dat bij 3 van de 4 er olie op zat. Ze zitten nu 10000 km erin. waren ook beetje zwart.
Kan dan de kleppendeksel pakking lek zijn? Ik denk dat dit een vloeibare pakking is?

Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Als er olie boven op de bougies zit is het niet goed. Is een vrij dure reparatie.

Bij een 1.4 16v zit bovenop de kop het behuizing waar de nokkenassen in zitten, deze zit met vloeibare pakking op de kop.
Om dit te vervangen moet de tandriem en alles los..

Zit er minimaal olie op zou ik het onder controle houden, kan zijn dat dit geen problemen geeft..

Mark77

Lid
Ik heb een foto bijgevoegd. Zo zien 3 bougies eruit. kan dit dan voor het slechte starten zorgen?

Spierings

Forumguru
Dat valt mee is minimaal, zou geen slecht starten veroorzaken. Veel voorkoment is een slechte temperatuur sensor of erg vervuilde gasklap.. als hij slecht aanslaat krijg je dan ook een zwarte walm uit de uitlaat...

Mark77

Lid
Ik heb pas naar aanleiding van motorstoring lampje de koelvloeistof temperatuur sensor vervangen. Daarna was lampje uit. Ik vind de auto wel stinken als ik gestart heb. zal eens kijken morgen of het zwarte rook is. ruikt een beetje naar onverbrande benzine met uitlaatgassen zeg maar...kan niet goed zeggen precies...
super bedankt voor de snelle reactie!

Mark77

Lid
Vandaag met starten leek de motor aan te gaan en ging toen toch weer uit. Daarna nog een keer starten en ging het goed. Ik heb geen zwarte rook gezien.
hij ruikt dan naar volgens mij te veel aan benzine. Is het mogelijk om hier iets aan te regelen of gaat bij deze auto's alles electronisch? Wat is het stationair toerental wat normaal is? hij zit bij de 700 ongeveer en je voelt dan de auto een beetje wiebelen.
De auto wordt gebruikt als 2e auto dus maar korte stukjes steeds. Heeft nu 135000 km gelopen. Kan dit een en ander veroorzaken?

Spierings

Forumguru
Motor is electronisch geregeld..

Heb je hem al eens uit laten lezen?
Schommelend toerental kan ook door vervuilde gasklep komen...
Deze moet na het reinigen wel opnieuw ingeleerd worden..

Mark77

Lid
Ja heb ik gedaan laatst toen motor storing lampje aan ging. Toen kwam daar die koelvloeistof temperatuur sensor uit die ik vervangen heb. Verder gaf hij toen niets aan maar was wel met een universeel uitleesapparaat bij mijn garage. Dus niet specifiek voor de vag groep. Is dat behalve inleren zelf schoon te maken? misschien dat dat dan het punt is.

Spierings

Forumguru
Schoon maken kun je zelf wel als je klep voorzichtig open duwt. Je moet wel goed schoonmaakmiddel hebben aangezien het vrij hardnekkig spul is.. gebruikte zelf meestal tunap gasklepreiniger en een klein kwastje..

Mark77

Lid
ok. ga ik eens proberen. is dat die klep die je ziet als je de bovenkant met luchtfilterhuis eraf haalt?vlakbij het schot. Dat inleren moet dat bij skoda zelf gebeuren of nog andere tips? Bedankt voor je hulp en meedenken.:dankje:

Spierings

Forumguru
Inleren kan met iedere vag tester... Een universele garage met goede tester zou dit ook moeten kunnen... Even informeren..

Gasklep zit op het inlaatspruitstuk.

Mark77

Lid
Bedankt. ga eens even hier op het forum lezen over de gasklep voor tips en trucs. vast wel wat te vinden. het lijkt mij handig om te voorkomen dat de rommel in de motor komt dus misschien maar eraf halen? fijn weekend.

Mark77

Lid
ik heb nieuwe bougies besteld bij misterauto en heb ze binnen. Blijken het met 3 polen te zijn ipv 1 pool die erin zit. Is de ngk bkurget-10. Maakt dit uit? staat wel dat ze geschikt zijn.

Spierings

Forumguru
Standaard zijn ze meen ik ook met drie pootjes. Dit is alleen maar beter als de ouderwetse enkele bougies..

oco1979

Forumguru
Koolafzetting op je kleppen,reiniggingsproduct in de tank doen,deze nog klassiek inspuiting is kan dat helpen,directe niet.
goed warmrijden en als die warm is eens paar keer in hogere toeren rijden.

Bovenaan Onderaan