Olie en Koelvloeistof bijvullen!!

DeSeum

Nieuw lid
Ik heb afgelopen week mijn O2 combi 2.0 FSI voor de 30.000 km beurt ingeleverd. De man van de dealer vroeg naar mijn olie verbruik. Nu had ik een keer met een knipperend olielampje op de vluchtstrook gestaan (wel met reserve in de kofferbak natuurlijk
smile.gif
) en vertelde dit aan de man. Hiermee liet ik zien dat ik wel voorbereid was!
crazy.gif
Hij trok de motorkap open en zei dat ik ook eens naar mijn koelvloeistof moest kijken. Het schaamrood
confused.gif
stond op mijn kaken. De vloeistof stond zo'n 3 a 4 cm onder het niveau!! Ik kijk hier nooit naar!
blush.gif
We hebben natuurlijk nu grotere intervallen. Vroeger stond de bolide om de 15.000 km bij de garage. Nu om de 30.000!

Een tip dus: check je koelvloeistof peil ook af en toe. Misschien deden jullie dit al wel maar ik was enkel op lage olie standen voorbereid. Vanaf nu dus ook een flesje koelvloeistof mee in de auto. (Ruimte zat in die opbergvakken)
cool.gif
 

VEEJAY

Forumguru
Als de vloeistof niet meer heet is, moet je dat dopje er even afdraaien, daarna loopt de vloeistof weer terug in het bakje en kun je aflezen of er nog genoeg inzit.

Geeft ie trouwens geen waarschuwing?
 

adee

Senior Member
Toevalliger wijs ben ik net de queeste naar de juiste koelvloeistof begonnen. Dat valt nog niet mee kan ik je zeggen. Volgens de specificaties uit het instructieboekje heb ik koelvloeistof nodig die aan de volgende eisen voldoet: VAG TL 774 F of ook wel 12G+ genoemd. Heb inmiddels diverse tankstations bezocht en heb helaas nog niet kunnen vinden wat ik zocht.

Om maar eens wat verwarring in de specificaties rond de juiste koelvloeistof te stichten, raad ik jullie aan de volgende link eens te volgen en daar de specificaties van de auto in te vullen.
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productadvies.php

Leuk hè, dat alternatieve advies...
407.gif
 

adee

Senior Member
Ja, dat begrijp ik ook wel dat naar de dealer gaan de makkelijkste optie is. Het gaat er mij eigenlijk om dat wanneer je zeer dringend koelvloeistof nodig hebt en het dus bij de eerste de beste pomp moet halen, dat niet al te makkelijk is aangezien op de flessen van Shell, Mobil, Esso en Texaco, geen speicificaties vermeld staan. De specificaties zijn van belang omdat je niet verschillende koelvloeistoffen schijnt te mogen mixen.
Het is inderdaad het beste altijd een flesje koelvloeistof aan boord te hebben en dat zou je dan inderdaad bij je dealer kunnen halen.
 

adee

Senior Member
Heb kort geleden nog alle vloeistofpeilen gecontroleerd; het was niet nodig iets bij te vullen. Voor de zekerheid wil ik eigenlijk toch motorolie en koelvloeistod bij me hebben; de motorolie aanschaffen was geen probleem, koelvloeistof wel. Ik denk inderdaad maar even bij de dealer langs te gaan om een flesje op te halen. Just in case...

Motorolie: Shell Helix Ultra VX 5W-30
 
Als je bij aflevering of een beurt van beide een flesje in de auto hebt moet dat toch genoeg zijn om het tot de volgende beurt uit te kunnen zingen.
Of verbruikt de O2 zoveel olie en of koelvloeistof??

Vrijdag om 14.00 uur kan ik dan toch de mijne ophalen.
Na 1 week uitstel.
Ik vraag er meteen wel van alle vloeistoffen een fles bij want 1 week later ga ik op wintersport.
Just in case.
 
Alle vloeistoffen werken met sensoren is mij verteld bij aflevering. Olielampje wordt oranje als er minder olie inzit en het lampje wordt rood als ik direct moet stoppen.

Ik was dus niet van plan om eerder onder de kap te gaan kijken dan wanneer er lampjes gaan branden op mijn dash.

Neem ik nu een risico?
 

adee

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Als je bij aflevering of een beurt van beide een flesje in de auto hebt moet dat toch genoeg zijn om het tot de volgende beurt uit te kunnen zingen.
Of verbruikt de O2 zoveel olie en of koelvloeistof??


[/ QUOTE ]

Dat had ik eigenlijk ook gelijk moeten doen... Aangezien ik dit heb nagelaten en ik dergelijke vloeistoffen met mijn brandstofpas mag aanschaffen, wilde ik alsnog olie en koelvloeistof kopen. Dat eerste was geen probleem; het tweede helaas wel.

Tot op heden heb ik nog niets hoeven bijvullen; ik verwacht dan ook niet dat je meer nodig hebt dan je hierboven aangeeft.

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Vrijdag om 14.00 uur kan ik dan toch de mijne ophalen.
Na 1 week uitstel.
Ik vraag er meteen wel van alle vloeistoffen een fles bij want 1 week later ga ik op wintersport.
Just in case.


[/ QUOTE ]

Gaaf dat je dan eindelijk je auto binnenkort geleverd krijgt! Je hebt dan een week om hem goed in te rijden alvorens over de Autobahn naar je bestemming te scheuren
winkie.gif
 

Okki

Donateur
Als het kouder is, gaat soms het lampje van de koelvloeistof branden en klinkt er een singnaal.
Klein scheutje erbij en het is in orde.

Ook olie (te weinig) wordt aangegeven met een lampje (oranje) en signaal. Doorrijden kan dan nog. Zolang de motorkap niet opengedaan wordt blijft het lampje branden.

Bij rood lampje....direct stoppen! Dan is het fout!
 
Bij kroon olie krijg je bij 5 liter olie, 1 liter olie extra. Je bent dan wel tegen de 92 euro kwijt. Ik heb het wel met korting gekocht. Ik was 65 euro (voor 6 liter)kwijt.
Dat is iets meer dan 10 euro per liter (longlife 3)
Goeie deal toch?
 
Als het goed is is je koelsysteem een gesloten systeem. Een moderne auto "verbruikt" als alles werkt zoals het hoort geen koelvloeistof.
Olieverbruik mag wel gewoon en inderdaad met longlife olie moet je er af en toe iets bijgooien.
 

adee

Senior Member
Daniel_TDI, ik kan jouw bericht bevestigen. Ben vanmorgen langs de dealer gegaan voor een nieuwe knop voor mijn lendensteun en heb gelijk gevraagd naar koelvloeistof. Hij gaf aan dat het niet nodig was om koelvloeistof bij je te hebben omdat het, ook wat jij al schrijft, om een gesloten systeem gaat dat in principe niet kan lekken. Als er koelvloeistof weglekt, is er iets mis met het systeem en dat zal dan gerepareerd moeten worden.
 

DeSeum

Nieuw lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Miguel</font><hr />

DeSeum,

Welke merk olie en koelvloeistof heb je nu gebruikt?

Groeten,
Miguel

[/ QUOTE ]

De Dealer heeft alles bijgevuld. Olie check ik wel regelmatig (elke 10.000 km)maar koelvloeistof niet. Ik gebruik de olie volgens het boekje. (shell longlife) Zo te zien bij de reacties is het handig bij de dealer koelvloeistof te halen.
 

VEEJAY

Forumguru
Bij mij is ook een keertje gewoon bijgevuld, er kon gewoon wat bij. Soort van zomercheck zeg maar.
 

Erikje

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Daniel_TDI</font><hr />

moderne auto "verbruikt" als alles werkt zoals het hoort geen koelvloeistof.


[/ QUOTE ]

Hou, volgens mijn dealer "ge"bruikt een auto koelvloeistof en gaat op den duur ook "ver"bruiken. Dat verklaart dat ik in de afgelopen 35k km 1 maal wat koelvloeistof heb moeten bijvullen.
 

Michel

Forumguru
Zowel mijn vorige als huidige Fabia verbruik(t)en een beetje koelvloeistof. Toen ik dat voor mijn vorige auto aankaartte bij de dealer vertelden ze mij ook dat er altijd iets kan worden verbruikt. Het verbaasde me wel, want ik heb altijd gehoord dat je door het gesloten systeem geen verbruik zou moeten hebben.

Bij mijn vroegere Daihatsu's (een Charade en een Sirion) heb ik het nog nooit meegemaakt.
 

EdK

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Daniel_TDI</font><hr />

Als het goed is is je koelsysteem een gesloten systeem. Een moderne auto "verbruikt" als alles werkt zoals het hoort geen koelvloeistof.


------------------------------------------------------------

Je koelsysteem is een gesloten systeem, dat klopt maar heeft wel een expansievaatje cq bijvulvaatje en daar kan je bij echt warme koelvloeistof wel degelijk vloeistof verliezen dmv overloop of verdamping. Dus het is raadzaam als je je oliepeil controleerd dat je ook je vaatje van de koelvloeistof controleert ( Min/Max ) op nivo en waarom voor de zekerheid niet meteeen je remvloeistof vaatje ook niet ?? Die motorkap is toch al open en het zit alle bij elkaar !!

Een heel mooi voorbeeld van een ander gesloten systeem is je Centrale Verwarming !! Maw het is een gesloten systeem dus we zouden het volgens de dealer niet hoeven te vullen, wel een ieder weet wel beter !! Hoe dit komt ?? Wel je CV water word heet en dan stook je uit je verse water het zuurstof dit word er weer uitgehaald door zelf te ontluchten en door de automatische ontluchter bij je ketel. Maar je druk en je hoeveelheid water verminderd hierdoor wel en zul je toch moeten bijvullen. ( wordt het te reglmatig bijvullen dan zul je ook eens moeten kijken of je geen lekkage ergens hebt ) En zo zie ik het ook met de koelvloeistof van je auto, Zie de motor maar als een ketel en je radiator als je radiator en je expansie/bijvulvaatje als de automatische ontluchter bij de ketel en je expansievat
 
Bovenaan Onderaan