Olie Fabia 1 1.4 AUB motor

Beste Skoda rijders,

omdat mijn schroefdraad in mijn carterpan door de dealer te hard was aangedraaid begint hij nu te lekken, de dealer geeft hierop helaas geen garantie. Momenteel zit ik dus met ene dilemma nieuwe carterpan of een helicoil laten plaatsen.

Maar mijn grootste vraag is nu welke olie moet er in mijn Skoda Fabia na het laten repareren?
Ik lees op internet veel verschillende oplossingen, de een zegt 10w40 en de ander raad 5w40 aan.

Het gaat om een Fabia 1 uit 2001 met 148.000 km op de teller het is een 1.4 16v 101pk AUB blok.

alvast bedankt.
 

bluskabouter

Forumguru
het lijkt mij toch dat diegene die iets kapot maakt er ook voor zorgt dat het wordt gerepareerd?
is wel heel gemakkelijk om te zeggen: daar geven we geeen garantie op.
de dealer kan a.d.v. jouw chassisnummer /motorcode precies vertellen welke olie in het blokje moet.

succes.
 

Cordoba

Forumguru
Volledig eens met bluskabouter: als de dealer iets beschadigd door ondeskundig handelen, is ie daarvoor gewoon aansprakelijk. Dit heeft helemaal niets met garantie te maken, maar met wettelijke aansprakelijkheid.

Overigens zijn er volgens mij 2 mogelijkheden voor reparatie:
- carterpan voorzien van een grotere diameter schroefdraad en bijbehorende plug (en zorgen dat er geen metaalspaantjes van het boren/draad tappen in het carter achterblijven)
- carterpan vervangen door een andere met goede schroefdraad (kan ook van de sloop).
 

turboturbo

Forumguru
"Ach! Op uw auto hebben we per ongeluk wat parkeerschade gemaakt na het testritje. Helaas valt dit niet onder garantie m'neer.... ":crazy:


Er moet 10W40 in de fabia I, maar idd kan 5W30 ook. Die olie is iets dunner qua viscositeit geloof ik, dus geschikter voor je motor als je vooral korte ritjes maakt (vreselijk boude aanname, correct me if i'm wrong)
 
Na diverse gesprekken met de dealer gaan zij uiteindelijk mijn rekening betalen.

De carterpan is inmiddels gerepareerd, er is een zogezegde helicoil in geplaatst waardoor de originele stop gewoon gebruikt kan blijven worden. Na het tappen van het draad is mijn blok gespoeld met 3 liter van mijn oude olie om er zeker van te zijn dat er gene metaaldeeltjes zijn achter gebleven.
hierna heeft de garage de originele plug er weer in gedaan.

In de auto hebben ze 56W40 olie gedaan.
 

turboturbo

Forumguru
Mooi dat het is opgelost. Is echt van de gekken dat je hierover in conclaaf moest.
Misschien maar eens een reviewtje achter laten over deze dealer in het draadje over dealers?:)

Enne... 56w40....?
 
56w40 Zal wel een heele dikke olie worden gelukkifg zit dit er niet in.
De garage heeft 5W40 vol syntheet in me auto gedaan rijd weer heerlijk
 

kevin1035

Nieuw lid
ik heb het zelfde meegemaakt ging voor een v-snaar vervanging bleek de dealer ook een fout te hebben gemaakt in 2011.
een te lange en te dikke bout erin hebben gedraaid van een spoel die liep tegen een roterend wieltje aan wat erg tikte
wat een ramp dealer doet er wel erg makkelijk over moest een nieuwe ketting kast hebben nergens meer te krijgen zelfs fabriek af niet meer .
uit eindelijk eentje op de sloop gevonden. wat olie betreft ik heb eens 5w30 erin gehad reed heerlijk garage heeft er nu 10w40 in vind ik persoonlijk toch iets minder.

skoda fabia 1.4 2001
 
Bovenaan Onderaan