Sebastian
Donateur
Mijn Faab: Skoda Fabia Combi Elegance 1.4 16V 55kW AUA.
Hallo allemaal,
Deze of volgende week ga ik zelf m'n olie + oliefilter vervangen. Ik heb al een hoop uitstekende info gevonden op het forum (hier en hier) maar ik wil toch net iets meer voorbereid zijn.
Eigenlijk had ik het een tijdje geleden al moeten doen maar ja, geen tijd enzo. Ook niet zoveel gereden dus daar geen probleem.
Ik wilde eerst gewoon bij ons op de binnenplaats aan het werk gaan. Ik heb een hydraulische krik en 2 assteunen. Echter, onze binnenplaats ligt vol kiezels. Daaronder ligt wel een honingraat-mat om alles op z'n plek te houden maar ik denk niet dat het erg veilig werken is . Dan is er nog de optie om bij een vriend in de garage met krik en assteunen aan de slag te gaan maar ik ben bang om daar de boel onder te vlekken.
Dus... toch maar naar een DHZ garage hier in de buurt denk ik. Brug huren, makkelijk toegang onder de auto en de olie is ook gelijk weg voor een paar euro.
Hier ben ik nog even onzeker over:
Meer vragen over de oliewissel heb ik eigenlijk niet, de rest is me dankzij u allen elders op het forum al duidelijk.
Rest me nog 1 vraag: Fuel Injector Cleaner: onzin of uiterst nuttig? Auto is 15 jaar oud en heeft ongeveer 225.000km op de teller. Een beetje extra liefde kan geen kwaad is de gedachte. Ben benieuwd naar uw gedachten hierover
Hallo allemaal,
Deze of volgende week ga ik zelf m'n olie + oliefilter vervangen. Ik heb al een hoop uitstekende info gevonden op het forum (hier en hier) maar ik wil toch net iets meer voorbereid zijn.
Eigenlijk had ik het een tijdje geleden al moeten doen maar ja, geen tijd enzo. Ook niet zoveel gereden dus daar geen probleem.
Ik wilde eerst gewoon bij ons op de binnenplaats aan het werk gaan. Ik heb een hydraulische krik en 2 assteunen. Echter, onze binnenplaats ligt vol kiezels. Daaronder ligt wel een honingraat-mat om alles op z'n plek te houden maar ik denk niet dat het erg veilig werken is . Dan is er nog de optie om bij een vriend in de garage met krik en assteunen aan de slag te gaan maar ik ben bang om daar de boel onder te vlekken.
Dus... toch maar naar een DHZ garage hier in de buurt denk ik. Brug huren, makkelijk toegang onder de auto en de olie is ook gelijk weg voor een paar euro.
Hier ben ik nog even onzeker over:
- 1 Ik lees hier en daar over een nieuw carterplugje. Dat is het schroefje dat ik loshaal op de carterpan, nietwaar? MOET daar een nieuwe in of volstaat de oude. En zo ja, zijn daar verschillende maten van? En wat voor type sleutel?
- 2 Ik ben van plan een engine flush te doen (n.a.v. advies eerder topic) maar dan moet de motor ongeveer een kwartier stationair draaien alvorens de olie eruit te laten lopen. Mag dat bij een zo'n DHZ garage? (Ivm uitlaatgassen?)
- 3 Oliefilter: mijn oliefilter zit (helaas!!) niet onder de motorkap maar is ergens rechts aan de onderkant te benaderen. Ik heb 'm nog niet zelf gezien. Ik weet alleen dat het een blik is en geen container voor papieren filter. Ik kan helaas geen duidelijk voorbeeld op Youtube vinden. De uitleg die ik vond op dit forum in het werkplaatshandboek ging over het type filter dat wel onder de motorkap te vinden is. Als iemand een visuele weergave (lokatie motor en loshalen) hiervan heeft, graag. Vragen: wat voor soort sleutel gaat daarop en is dat lastig te vervangen.
- Iemand die van mening is dat het makkelijk te doen is in een normale garage zonder te morsen?
Meer vragen over de oliewissel heb ik eigenlijk niet, de rest is me dankzij u allen elders op het forum al duidelijk.
Rest me nog 1 vraag: Fuel Injector Cleaner: onzin of uiterst nuttig? Auto is 15 jaar oud en heeft ongeveer 225.000km op de teller. Een beetje extra liefde kan geen kwaad is de gedachte. Ben benieuwd naar uw gedachten hierover