Olie, koelvloeistof en piepjes

Loesje

Nieuw lid
Dag iedereen, ik ben inmiddels ruim een jaar lang de trotse bezitter van een Skoda fabia combi 1.4 mpi uit 2001. Nu wil het geval dat ik sinds afgelopen winter allerlei probleempjes heb met de auto zoals:

- Hij verbruikt koelvloeistof (als ik vanuit mijn woonplaats naar Enschede heen en weer rijd ong. 100km zakt het koelvloeistof peil met een centimeter dus ongeveer van max naar min.) Pa zegt dat het de waterpomp is ik denk dat het de koppakking is aangezien dat schijnbaar een bekend probleem is bij mpi's.
- Als ik de motor koud start piept het 3 keer en blijft het lampje van de koelvloeistof knipperen. Als de motor warm is en ik start hem gebeurd dit niet.
- op de plastic kap die op de motor zit zit een dop en als ik die eraf haal lijkt het net of er "snot" in zit (heeft waarschijnlijk met bovenstaande te maken)
- Als de motor nog koud is ratelt er iets. Als de motor eenmaal op temperatuur is houdt dit op.
- Als ik wil parkeren/langzaam rij lijkt het net of de stuurbekrachtiging eraf gaat en stuurt het opeens of heel zwaar of heel licht.
- De verlichting knippert (heb op het forum gelezen dat het met bovenstaande te maken kan hebben) maar de verlichting knippert ook als ik geen problemen heb met het sturen.

Dit was het geloof ik wel zo'n beetje. Nu is mijn vraag zijn dit problemen die allemaal op zichzelf staan of zit er een verband in?
 

DimiTator

Actief lid
Dat lijkt een combinatie van problemen te zijn, waarvan een defecte koppakking schelst een deel van het problemen is.
Is de onderkant van de olievuldop aangeladen met een mayonaise-achtige substantie? Zijn het meestal korte ritten die u maakt?
 

Loesje

Nieuw lid
Ik rijd veel korte ritjes ongeveer 10km heen 's ochtends en 10km terug tegen de avond en 1keer in de week 50km heen en 50km terug.

Jup inderdaad een soort van mayonaise
 

polf

Senior Member
Ik lees idd een aantal probleempjes. Ik zag geen type motor maar vermoed AQW afgaande op wat je schrijft.

Mayo onder de olie dop kan op een lekke koppakking duiden maar als je korte ritjes maakt heb je ook vrij snel dit fenomeen. Het koelvloeistof verbruik kan ook lekkage zijn van een sensor. De temp sensor (17) van in de radiateur wil nog al eens lekken.
Kijk even of je links voor onder de bumper/motor bescherming koelvloeistof zit. Nog beter is even vanaf onder de auto aan de linkerkant omhoog kijken naar de sensor

17 - Thermoschakelaar voor koelluchtventilator -F18-, 35 Nm
upload_2013-10-16_19-19-23-png.21426

Voor dat je dus verder het koppakking traject in gaat moet je eerst zeker stellen dat het geen andere lekkage is. Afpersen en controleren dus.

het piepen en knipperen bij een koude motor komt als het koelstof niveau in het tankje onder de MIN waarde staat. Opvullen tot MAX of zelfs iets meer help dan. Als de koelvloeistof wat smerig is (ook dat zie je vaker bij AQW maar hoeft nog geen koppakking probleem te zijn) raken de twee meetpennen in het tankje aangetast en meten ze het niveau niet meer juist. Het wisselen van het tankje is dan de oplossing (kost iets van 18,-). Stekker eraf halen of doorverbinden werkt niet om van de piepjes af te komen omdat het een balans waarde is die de computer meet.

Laat voor de stuurbekrachtiging de auto eens uitlezen. Hier kan het een accu,stuurhoek sensor,kabel en/of pomp probleem zijn. Een fout code zal een wat beter aanknopingspunt zijn om te starten met zoeken. (ik heb in het verleden alleen de stuurhoeksensor vervangen omdat de stuurbekrachtiging helemaal was uitgevallen, de jaren daarna werkt die af en toe op halve kracht. Ik heb ermee leren leven omdat mogelijke reparatie belachelijk duur is versus de kwaal).
 

Loesje

Nieuw lid
In januari heb ik bij een dealer de radiator laten vervangen en het tankje van de koelvloeistof omdat ze zeiden dat dat het probleem was maar het probleem is hier nog niet mee opgelost. Maar ik zal nog wel even kijken bij de sensor. Bedankt voor de info in ieder geval :D

Hij piept ook als ik hem tot een halve centimeter boven de max vul...
 
Laatst bewerkt:

skodaboy

Forumguru
als hij nog steeds piept ondanks hij al 'boven' max staat,verdenk ik de koelvloeistofsensor of hij meet een verkeerde waarde of de sensor zelf is stuk..:jaja:
 

Antera

Donateur
als je motor warm is staat je koelvloeistof peil hoger en dan is het ok. Koud is het nivo altijd lager en daarom piept en knippert hij

de "snot"is sludge. Komt van korte stukjes rijden. daardoor komt er vocht in de olie die niet kan condenseren en dat gaat zich mengen met de olie. Kan ook teken zijn van lekker koppakking.

Lampen knipperen ook bij niks doen ? Dan kan het zijn dat je accu wat slechter is of misschien je dynamo.

Stuurbekrachtiging is idd al meer over geschreven hier.
 

Cordoba

Forumguru
Wegvallen stuurbekrachtiging en knipperende lampjes zijn waarschijnlijk één probleem en heeft te maken met te lage accuspanning. Oorzaak kan liggen in een slechte accu, maar ook in slechte dynamo die onvoldoende bijlaad, of een verbruiker die bij stilstand (te veel) stroom weg snoept.

Het probleem van piepende koelvloeistof waarschuwing, ligt waarschijnlijk niet aan tankje/sensor omdat dit vorig jaar is vervangen (door een nieuwe neem ik aan, als er een 2e hands is ingegaan kan het wel de oorzaak zijn). Laat de garage checken of de stekker aansluiting van de sensor niet verroest is, en goed contact maakt. Is de koelvloeistof wel mooi roze/rood, of ziet het bruinig of andere kleur? Dan kan verkeerde samenstelling van de koelvloeistof ervoor zorgen, dat de sensor verkeerd meet.

Advies voor wat betreft de sludge onder de oliedop: check dit ook eens als je net die 50 km heen en terug hebt gereden. Als het dan nauwelijks is verminderd, geef dan de volgende keer bij zo'n 50 km rit, na pakweg 35 km rijden een beetje meer gas, zodat het motor harder moet werken en warmer wordt, tot een km of 5 voor je je bestemming bereikt, en rij dan gewoon weer rustig: kan de motor rustig afkoelen tijdens het laatste stukje rijden.
 

Loesje

Nieuw lid
Dank voor de info mensen! Morgen gaat ik even langs de garage om te onderzoeken of het de dynamo/accu/of een stroomvreter is. De koelvloeistof is mooi roze er zitten geen troep in en het schuimt niet alleen het verdwijnt wel ergens maar waar... daar ben ik nog niet achter
 

Erik_NL

Forumguru
Wegvallen stuurbekrachtiging en knipperende lampjes zijn waarschijnlijk één probleem en heeft te maken met te lage accuspanning. Oorzaak kan liggen in ... of een verbruiker die bij stilstand (te veel) stroom weg snoept.
waarbij naar onze ervaring in aanmerking kunnen komen: lekstroom door regelapparaat c.v./alarm of door handsfree-set mobiele telefoon.
Vervanging van dat regelapparaat leidde in 2006 niet tot de oplossing, afkoppeling van de handsfree-set wel (wat aanzienlijk minder kost).
 

Loesje

Nieuw lid
@Erik_NL dank voor de info. Bij de garage hebben ik er een andere accu in laten zetten om te kijken of dat het probleem oplost. En tot nu toe werkt alles naar behoren geen flikkerende lampen en haperende stuurbekrachtiging meer.

Ik moet nu alleen nog zien te ontdekken waar de koelvloeistof blijft...
 

Loesje

Nieuw lid
@Joske, jup mayonaise.

Ik gebruik de auto niet dagelijks ben alweer een tijdje student en dan is ov goedkoper. Maar ik wil de auto ook niet weg doen tis namelijk wel makkelijk een auto voor de deur. Dus super veel haast heeft reparatie niet. En aangezien ik er zelf ook nog van wat wil opsteken breng ik de auto naar de garage op momenten dat ik er zelf bij kan zijn. Heb ervaring met garages die dingen "vervangen" maar uiteindelijk niets hebben vervangen...
 
Bovenaan Onderaan