Olie lampje brand in de bocht

Marco90

Nieuw lid
Ik heb al een tijdje het probleem dat mijn olie lampje begint te knipperen (en te piepen) wanneer ik links door de bocht ga. Olie en filter zijn niet lang geleden nog vervangen en dat verhielp het probleem ook niet.
Wel merk ik dat wanneer ik een versnelling terug schakel voor de bocht en met 4000+ rpm door dezelfde bocht ga waar hij normaal gesproken de melding geeft, dat hij het dan niet doet.

Zou het kunnen dat dit probleem veroorzaakt wordt door de olie pomp?
 

Marco90

Nieuw lid
Dat heb ik ook al geprobeerd ;)
Deze is samen met de niveau sensor in de carter vervangen maar gaf geen verandering.

Toen we de auto gekocht hadden was er in het begin wel veel sludge te zien aan de olie dop.
Daarom hebben we dus alle olie eraf laten lopen en de carterpan schoon gemaakt en de sludge is nu verdwenen.
Maar misschien dat de sludge iets heeft kunnen aantasten of iets dergelijks waardoor dit probleem is ontstaan?
 

Ronnie

Forumguru
Het lampje wil dus zeggen dat er geen olie aangezogen wordt in snelle bochten.
Conclusie mijnerzijds is dan dat er te weinig olie in de carterpan zit of dat de aanzuigzeef eraf ligt. (dit had op moeten vallen bij demontage van het carter)
Dus het carter maar eens tot het maximum vullen en kijken wat er gebeurt. ....
 

Marco90

Nieuw lid
Snelheid maakt niet uit, toerental wel.
Als ik een bocht in ga in de 4 versnelling met +- 2000 rpm dan piept hij.
Maar neem ik de bocht in z'n 2 met +- 4500 rpm, ongeveer zelfde snelheid, dan piept hij niet.

Carter zit al op maximum.
 

Ronnie

Forumguru
Om welke motor gaat het precies (graag de code) VW maakt nogal eens gebruik van een statische in combinatie met een dynamische oliedruksensor. De laatste is afhankelijk van het motortoerental.
Als je de code geeft kan ik het even nakijken morgen.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Ik verdenk de olie aanzuigpijp / zeef mogelijk zit er iets los of is gescheurd.
Het lijkt er op dat er valse lucht wordt aangezogen en net de oliedruk laat wegvallen en bij het hogere toerental gaat het net goed.
Advies : zo snel mogelijk verhelpen anders gaat het behoorlijk geld kosten.
 

Cordoba

Forumguru
@Skoda-MAN Volgens mij weet de TS zelf ook dat dit zo snel mogelijk opgelost moet worden, alleen zit ie met het probleem dat nog niet helemaal duidelijk is wat er moet gebeuren.

En alle suggesties helpen natuurlijk wel.

@Marco90 Je geeft aan dat het toerental uitmaakt, maar als je met hetzelfde toerental als in 4 nu in 3 die bocht rijdt, (dus zelfde toerental maar lagere snelheid) dan heb je het probleem ook? Zo niet is het dus een combinatie van toerental en centrifugaal kracht die het probleem triggert.
 

Marco90

Nieuw lid
Om welke motor gaat het precies (graag de code) VW maakt nogal eens gebruik van een statische in combinatie met een dynamische oliedruksensor. De laatste is afhankelijk van het motortoerental.
Als je de code geeft kan ik het even nakijken morgen.

De motorcode weet ik niet, maar het is een benzine, 1.6 8v met 102pk. De codes die ik er voor op internet vindt zijn AVU/BFQ. Er zit trouwens ook een G3 installatie op. Auto komt uit 2002.

Ik verdenk de olie aanzuigpijp / zeef mogelijk zit er iets los of is gescheurd.
Het lijkt er op dat er valse lucht wordt aangezogen en net de oliedruk laat wegvallen en bij het hogere toerental gaat het net goed.
Advies : zo snel mogelijk verhelpen anders gaat het behoorlijk geld kosten.

Ik vermoed ook iets van valse lucht dat bij een hoger toerental gecompenseerd wordt door het harder aanzuigen (dat was ook mijn reden om eens te testen of het probleem ook voor komt met een hoger toerental). Toen we de carterpan er onder weg hadden kon ik niets bijzonders zien aan de aanzuigpijp.
@Skoda-MAN Volgens mij weet de TS zelf ook dat dit zo snel mogelijk opgelost moet worden, alleen zit ie met het probleem dat nog niet helemaal duidelijk is wat er moet gebeuren.

En alle suggesties helpen natuurlijk wel.

@Marco90 Je geeft aan dat het toerental uitmaakt, maar als je met hetzelfde toerental als in 4 nu in 3 die bocht rijdt, (dus zelfde toerental maar lagere snelheid) dan heb je het probleem ook? Zo niet is het dus een combinatie van toerental en centrifugaal kracht die het probleem triggert.

Als ik rond de 2000 rpm rijd piept hij bijna altijd, op de rotonde in z'n 2 of op de snelweg in z'n 4/5.
Wanneer je normaal rijd piept hij dus bijna in alle bochten naar links, tenzij je een versnelling of 2 terug schakelt en dus met meer toeren dezelfde bocht pakt.
 

Ronnie

Forumguru
Het is trouwens een Octavia I, dit even terzijde........
De 1.6 motor beschikt, zoals ik al vermoedde, over een statische en dynamiche oliedrukcontrole.
In de bijlage vind je een diagnose mogelijkheid.

Echter is er nog een andere optie: Bij de stuurpomp zit een sensor voor de bekrachtigingsdruk,
deze zou ook nog het piepen kunnen veroorzaken.
Kortom: zit er nog voldoende stuurolie in het potje?
 

Bijlagen

  • 1.6 benz. Oliedruk en oliedrukschakelaar controleren.doc
    62 KB · Weergaven: 12

Marco90

Nieuw lid
Stuur bekrachtiging olie net gecheckt en die staat ook op max.

Vanuit het documentje zie ik in de waarschuwingscriteria niet direct het probleem dat ik heb.
Het is bij mij echt in de bocht (naar links) dat hij 3x piept en het lampje 4x knippert (en dan ben je de bocht vaak al door) en dan gaat hij weer uit.
 

Willem-fabia

Nieuw lid
Een vraagje is van deze fout de oplossing bekend? Ik heb namelijk precies hetzelfde probleem met mijn Skoda Fabia uit 2004, 2000 toeren een bocht naar links en t olie lampje knippert en piept en als je de bocht uit ben is het weer weg, en olie staat op peil
 
Bovenaan Onderaan