Olie lampje

Status
Niet open voor verdere reacties.

AGTon

Forumguru
Sinds enige tijd begint er bij mij een rood olie lampje te knipperen met 3 piepjes. Daarna stopt het en is er niks meer aan de hand.

heb deze klacht sinds enige tijd vooral als ik een wat scherpere/meer snelheid bocht naar links neem.

Olie schijnt goed te zijn en kan verder niks vinden.. Nu moet de auto binnenkort voor een beurtje, maar iemand een idee wat er loos is...... kabelboom???


btw nog een leuke... meer dan een jaar geleden is mijn achterruit ingeslagen. Heb een nieuwe via carglass laten zetten,maar dat ding warmt voor geen meter op.. Ook iemand een idee?


gr
 

nemo

Senior Member
Mbt olielampje: ik denk aan een sensor.
Mbt achterruit: zekering? Heb je garantie op je ruit gekregen? Ik zou even langs CG rijden.
 

Wils sport

Nieuw lid
Als je van de sensor de stekker afhaalt, en er zit wat olie in de stekker, dan is je sensor kapot.
Achterruit -massa???-
 

AGTon

Forumguru
Bleek dat er toch wat weinig olie in zat... Dacht dat ik het wel goed bekeken had, maar niet dus :)

Voor het raampje moet er nog gekeken worden.

gr
 

AGTon

Forumguru
Als ik een bochtje in ging, dan ging alle olie 1 kant op, dus vandaar de melding.. Zat echt op het randje... Zal het beter in de gaten houden, er zit nu weer meer dan 4 liter in, dus moet geod komen :)
 

jaspernl

Actief lid
Als ik een bochtje in ging, dan ging alle olie 1 kant op, dus vandaar de melding.. Zat echt op het randje... Zal het beter in de gaten houden, er zit nu weer meer dan 4 liter in, dus moet geod komen :)

Ik zal niet zeggen dat teveel olie beter is dan te weinig, maar pas op met teveel olie!! Da's echt niet best (ik weet niet meer precies waarom... Komt dan niet de krukas in de olie te draaien oid???).
 

AGTon

Forumguru
De dealer heeft mij geholpen, dus ik ga er van uit dat hij wel weet wat hij moet doen :)
 

cvegreen

Forumguru
Die pijlstok is toch makkelijk af te lezen . Te veel olie is inderdaad ook niet goed , maar een klein beetje kan niet echt kwaad hoor . Mijne clark op mijn vorig werk had zo'n centimeter meer olie op zijn pijlstok zitten en heb er nooit iets van ondervonden dat er iets niet goed was . Nu ja als je het kan vullen tot aan het niveau dat moet is er nooit een twijfel geval mogleijk he .
 

cvegreen

Forumguru
Je kan beter een paar keer wat minder bijvullen dan 1x te veel.

Dat klopt ook weer als een bus . Ik moet binnen een 2500 km op onderhoud , voor de eerste keer , ik rij er bijna een jaar mee , dus komt dat bij mij neer op 1x per jaar gesmeerd worden.
 

EdK

Forumguru
Je kan beter een paar keer wat minder bijvullen dan 1x te veel.

Maw als de dealer me olie ververst dan mag hij er maar van jullie eerst een halve liter ingooien en wanneer dan de volgende 1/2 liter en de volgende 1/2 liter ??

als mijn pijl te laag zou zijn en ik er zou een liter of meer inmoeten dan gaan die er ook meteen in !!
Laat wel de olie bezinken voor ik wegrij !!
Maar liever in 1 keer 1 a 2 lieter erin dan nog langer met te weinig doorrijden !!

Daarom snap ik nog steeds niet de opmerking van Nemo en jouw reactie , en heb nog geen uitleg waarom !! ??
 

cvegreen

Forumguru
Het gaat over bijvullen , dus is niet hetzelfde als verversen he . Op den duur zie je misschien wel hoeveel je er kan bij gieten , maar voor alle zekerheid , zeker in het begin met halve litertjes bij vullen he . Denk dat Nemo dat wil zeggen.
 

Fabia

† In Memoriam
Dat bedoel ik ook, juist al je bijvult weet je vaak niet hoeveel en een vergissing is dan snel gemaakt.
 

ZeroNRG

Senior Member
teveel olie kan op den duur leiden tot motor problemen, rare bijverschijnselen die soms niet logisch zijn. wees daarom dus voorzichtig met teveel olie toevoegen.

probeer regelmatig te peilen, ook bij de nieuwere motoren is het juiste type olie zeer belangrijk. mijn O2 (om te voldoen aan de garantie voorwaarden) blieft alleen Longlife 2 of Longlife 3 olie
 

Ronnie

Forumguru
Olie Bijvullen: verschil tussen de onderste(minimum)-en bovenste(maximum) markeringsstreep op de peilstok is 1 Ltr. Teveel bijvullen leidt tot beschadiging van katalysator!(benzinemotoren) Teveel aan olie gaat dan via de carterontluchting in de verbrandingskamer/cylinder de uitlaat in en de roetdelen hiervan slaan neer op de kat.
 

purk

Senior Member
teveel olie kan op den duur leiden tot motor problemen, rare bijverschijnselen die soms niet logisch zijn. wees daarom dus voorzichtig met teveel olie toevoegen.

probeer regelmatig te peilen, ook bij de nieuwere motoren is het juiste type olie zeer belangrijk. mijn O2 (om te voldoen aan de garantie voorwaarden) blieft alleen Longlife 2 of Longlife 3 olie


Dit is deels waar, zolang je je aan de longlife intervallen aanhoud ( max 30.000 km of 2 jaar )dan zul je voor de garantie ook longlife olie moeten gebruiken!

Maar rij je niet veel, bv 7000 per jaar en wil je over op normaal ( elk jaar of 15.000 km )onderhoud dan mag je gewone 10 w 40 olie gaan gebruiken zonder dat je je garantie kwijt raakt.


ps ik wil geen discussie starten, maar veel mensen weten dit niet.
 

hans_siep

Nieuw lid
Ben ook niet gecharmeerd van de peilstok met ribbeltjes, had hiervoor een tdi met makkelijk afleesbare peilstok. Nu druk ik bij het peilen de peilstok tegen keukenrol en kijk dan hoeveel rilleltjes daarop te zien zijn.:winkie:

Heb nu een G3 gasinstallatie vanaf nieuw, en een olieverbruik van ca. 1 1/2 liter op de eerste 20000 km. Weet iemand of dit ligt aan het rijden op gas. Ik vindt het zelf nogal hoog omdat ik eigenlijk nooit een auto gehad heb die uberhaubt olie verbruikte....

Wat ik ook jammer vindt is de aparte buitenspiegel verwarming op de O2, deze vergeet ik dus altijd weer uit te zetten (omdat je niet ziet dat ie aan staat).:grin:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan