Olie nivo laag

Freakin

Actief lid
Hey allemaal,

Net terug van een heerlijke vakantie aan de middelandse zee.
Op weg terug met mijn volgeladen o2 combi uit 2005 (130k km op de klok) begon net na luxemburg opeens het 'olie nivo laag' lampje te branden (geel olie kannetje met streepje eronder).

Voor mij was dat een reden om toch wel 'even ongemakkelijk te zitten'. Ik heb namelijk in de 15 jaar dat ik auto rij nog nooit een druppel olie hoeven bijvullen bij welke auto dan ook.

Maargoed, na een heleboel kilometers eindelijk een tankstation in Belgie gevonden waar ze olie in fles verkochten. Maar toen kwam het: ik wist niet welke olie ik moest hebben (in het boekje staat dat je 'vw 500 000' nodig hebt, maar je raad het al: in de winkel heet het heel anders). Belletje naar de skoda dealer gaf te kennen dat er een half litertje 5w30 in kon.

Zo de terugreis toch gewoon kunnen maken.

Nu zit ik toch nog met wat vragen:

* de auto was een maand voor de vakantie geheel gecontroleerd (en er ging toen een litertje olie bij). Is het raar dat er toch een laag oliepijl waarschuwing komt na +/- 4000km?
* Er zit normaal dealer olie in (van die long life olie). Is de 5w30 olie die er nu bij zit oke? Of liever niet (maar alleen bij noodgevallen)? Of is het hetzelfde?
* Is het olieverbruik hoger als je op gas rijd?

Ik hoor het graag :)

Thanks!
 

Ronnie

Forumguru
5W30 is een full-syntetic long-life olie en dus helemaal geschikt.
Een half litertje bijvullen is geen ramp, ik weet niet welke motor in de Octavia ligt maar rijden op LPG heeft geen invloed op het olieverbruik.
(Ik rij zelf al 200.000+ op LPG en het verbruik is nihil)
Ik zou morgenvroeg als de motor koud is even de olie peilen, waarschijnlijk staat het niveau dan bij het bovenste streepje.....
 
Hoi Freakin,

Om te beginnen met de vraag of je olieverbruik hoger is als je op gas rijdt.... dat kan inderdaad.
Ik rijdt nu na 25 jaar lease sinds bijna 6 weken prive een heerlijke O2 combi Ambition BL 1.6 TDI en die heeft nog geen druppel verbruikt in de afgelopen 8200 km.
Hiervoor heb ik 2 Seats Alhambra 2.0 gereden beiden op Lpg (GasFX), de eerste verbruikte ongeveer een half litertje op 15.000 km, de tweede ging olie verbruiken een 5000 km nadat hier bij km-stand 7000 de gasinstallatie ingebouwd werd. Dit verbruik werd steeds erger en werd dan ook bij dealer, leasemaatschappij en Pon aangekaart, geen actie omdat het binnen de marge van 1 liter op 1500 km bleef....
Het olieverbruik bij rijden op gas was uiteindelijk 1 l op 1200 km, reed ik alleen op benzine dan liep het terug naar ca. 1 l op 6000 km.

Wat betreft dat bijvullen; het kan echt geen kwaad om de "niet vw olie" bij te vullen zolang je een kwalitatief goed olie van de juiste specificaties gebruikt.
Zeker als dit incidenteel is en bij de beurten telkens de juiste olie gebruikt wordt.
 

Race Eend

Forumguru
Soms kan overstappen op een ander merk/type olie, je verbruik overigens behoorlijk doen dalen.

Een longlife olie is erg dun, je kunt ook kiezen voor bv castrol edge 5w40. Echter moet je dan wel elke 15.000km/1jaar gaan verversen.
 

turboturbo

Forumguru
wat handig is om op deze site;
Idd handige site. Echter krijg ik wel iets anders advies dan het voorschrift van Skoda vwb motor olie voor mijn auto. In mijn geval moet er volgens Skoda 10W40 in (zit er ook in momenteel), maar daar rept deze site niet over (advies 5W30; danwel 0W30 / 5W40)
 
Mijn RS verbruikt ook behoorlijk wat olie. Ik ben er inmiddels aan gewent, ik pijl gewoon minstens eens per maand mijn olie en er moet altijd wel wat bij. Als ik op vakantie ga neem ik ook standaard een fles olie mee. Daarentegen heb ik bij mijn Peugeot 106 nog nooit olie bij hoeven vullen. Het verschilt dus heel erg per auto (motor).
 

The bone collector

Senior Member
Als je slechts een halve liter moest bijvullen op 4000 km lijkt me dat ook niet uitzonderlijk. Het is wel een beetje eigenaardig dat je dan normaal niet moet bijvullen tussen de beurten. Dat kan wel aan de olie liggen, of misschien zelfs aan de langere afstand die je gereden hebt. Ik merk ook dat mijn Felicia veel minder olie verbruikt nu hij veel korte ritjes maakt, terwijl dat vroeger met veel snelwegkilometers beduidend hoger was. Vraag mij niet hoe dat komt :ahum:
 

Wijnand850

Forumguru
Ik merk ook dat mijn Felicia veel minder olie verbruikt nu hij veel korte ritjes maakt, terwijl dat vroeger met veel snelwegkilometers beduidend hoger was. Vraag mij niet hoe dat komt :ahum:

Dat kan te maken hebben met condensvorming in de motor tijdens korte ritjes. De verbruikte olie wordt dan "vervangen" door water, waardoor het oliepeil normaal lijkt. Maak je dan een keer flinke rit, dan verdampt dat water en lijkt het net alsof de auto ineens veel olie is gaan verbruiken.

Mijn ervaring met het oranje olielampje is dat 'ie wel erg snel aanspringt. De eerste keer schrok ik daar ook van, nu niet meer. Als het lampje begint te branden (gemiddeld 1x in de 3500km) dan kan er hooguit een derde liter olie bij in, en dan staat het peil echt weer op max. En met een olieverbruik van 1:10.000 - 1:12.500 is niets mis. Dat je vroeger nooit hoefde bij te vullen komt misschien ook omdat de onderhoudsintervallen steeds langer worden.
 

Rallye

Forumguru
Mijn RS verbruikt ook behoorlijk wat olie.
Die van mij vraagt na 15.000 weer om een liter. Deze zomer langs de payage in Frankrijk ging na het tanken ook opeens het lamje aan. Dus wat erbij gegooid. Ik heb ook altijd een liter achterin staan.
 

Freakin

Actief lid
Allemaal bedankt voor de antwoorden!

Ik had al een reactie geplaatst vannacht, maar die lijkt verdwenen (of ik heb niet op verzenden gedrukt :ahum:)

Zojuist even de olie gechecked en om eerlijk te zijn kan ik het oliepijl maar moeilijk aflezen op die zwarte pijlstok. Ik zie er wel wat olie op zitten, maar op welke hoogte dat is amper te zien.. Waarschijnlijk ben ik niet de enige met dit probleem :smirk:. Ik heb er in ieder geval weer een kwart litertje ingegooid voor de zekerheid..

Ook ik maak dagelijks korte ritjes (2x 11km per dag). Soms een keer een lange rit, maar dat gebeurd niet vaak. Wellicht dat dat ook te maken heeft met het olienivo (condensvorming).

Ik heb in ieder geval nu wel door dat het geen kwaad kan op een litertje olie in de achterbak te hebben, dan zit je toch wat prettiger achter het stuur (op verre vakantieritten).

@ronnie, het is trouwens de oude bekende 1.6MPI die er in ligt.

Bedankt allemaal!
 

Ronnie

Forumguru
Allemaal bedankt voor de antwoorden!

@ronnie, het is trouwens de oude bekende 1.6MPI die er in ligt.

Bedankt allemaal!
Dan zal het waarschijnlijk de AKL zijn...... Weinig problemen met deze motor. (Wel toevallig vrijdag j.l. een AKL vervangen in een Audi A3, 2 drijfstanglagers kapotgelopen op de Autobahn bij 170km/h door een verstopte oliezeef)!
 

madgek

Nieuw lid
Dan zal het waarschijnlijk de AKL zijn...... Weinig problemen met deze motor. (Wel toevallig vrijdag j.l. een AKL vervangen in een Audi A3, 2 drijfstanglagers kapotgelopen op de Autobahn bij 170km/h door een verstopte oliezeef)!

Wat betekend de AKL ?
 
Bovenaan Onderaan