Olie peil te laag en geen waarschuwingslampje of iets

Hallo,

Even een vraagje:
Ik had ongeveer 1,5 week geleden een probleempje dat mijn motorstorings en Epc lampje gingen branden. Maar deze gingen ook van zelf weer uit, mooi dacht ik.
Maar nu ging vandaag mijn olielampje branden en er luide een signaal, alleen in een bocht verder ging hij weer uit.

Dus kwam thuis ging gelijk oliepeil controleren en wat blijkt bijna helemaal leeg moest 2,5 liter bij gooien.
Nu rook ook de vuldop verbrand.
De auto is 8000 kilometer geleden weg geweest voor een grote beurt.

Nu de vraag heeft iemand daar ervaring mee of wat iemand wat het kan zijn??
De auto gaat volgende week naar de garage maar dan weet ik ongeveer wat ik kan verwachten.
Het betreft een Skoda Fabia combi uit 2004 met 115000 op de teller.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Groetjes
Leendert
 

Monteurtje

Forumguru
Als de motor geen oliepeil sensor in het carter heeft, dan gaat er geen waarschuwingslampje branden dat het peil te laag is. Dus dat kan kloppen dat je geen waarschuwingslampje of iets hebt gehad.
Als je door een bocht gaat en het oliedruklampje, ROOD, gaat branden dan is het peil echt te laag. Afhankelijk van de motor zat er nog ongeveer een liter of iets minder in het carter. Als er op straat geen druppen olie ligt dan gaat het inwendig verloren en dat kan meerdere dingen zijn, afhankelijk van de motor.
Koelvloeistof nog wel mooi roze van kleur?
Wat voor motor ligt er in de Fabia, dat is wel handig om te weten.
 
Hallo,

Ik ga mij zo voostellen in de meet en greet.

Ik was er vanuit gegaan dat er een waarschuwingslampje was, fout van mij.
Vorige auto had het wel Opel Zafira.
Er hangen geen druppels onder de motor.
Uitlaat(eindstukje demper) zit nu veel roetaanslag in, was nog niet toen ik de auto in september vorig jaar kocht.
Oliepeilstok en vuldop ruiken verbrand.
Motor die erin zit is een 1.4 16V.
Koelvloeistof is nog mooi roze.

Baal hier natuurlijk ontzettend van, ook vanwege wij de vorige auto hiervoor hebben weg gedaan.

Groetjes
Leen
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
De uitlaat zegt niet alles: ook bij een motor die goed functioneert, maar veel korte stukjes rijdt zie je dat terug in de uitlaat.

Het verbrand ruiken hoeft niet perse iets te zeggen: dat kan ook komen doordat de olie oververhit is geraakt, doordat er te weinig olie in zat.
Als je koelvloeistof nog mooi roze is, heb je in elk geval geen verbinding tussen het koelcircuit en het oliecircuit, dus dat is positief. Nu kan er nog wel een lek zitten in je koppakking tussen een oliekanaal en een cilinder, dat verbrand je de olie die de cilinder in lekt, en zou een laag oliepeil kunnen verklaren. Er zijn meerdere verklaringen mogelijk, maar voorlopig verwacht ik niet dat de auto economisch total loss is door dit probleem.
 

Monteurtje

Forumguru
Welke 1.4 16V heb je? Toevallig die met rond de 74 Kw, 100 pk?? Heb paar keer mee gemaakt dat die veeel olie verbruiken.
 

mhens

Lid
Ik heb recent precies zo'n voorval gehad met mijn Suzuki Swiftje uit 2000. Behalve dan dat er helemaal geen oliedruklampje brandde... het was midden op de snelweg dat opeens mijn motor steeds meer vermogen ging verliezen en ging sputteren. Aan de kant gezet en toch nog even doorgereden naar mijn dealer (ik was er bijna).

Die trekt de motorkap open en vraagt? Zit er wel olie in??? Ter plekke ook iets van bijna 3 liter in gegooid :-S Nu bleek er achteraf wel een lekkage en was het motorblok uiteindelijk net niet beschadigd maar dat was wel door het oog van de naald.

Enige wat ik niet begrijp is hoe er oliedruk kan zijn zonder olie... ik had op zijn minst toch een lampje verwacht van de oliedruk...

Er is dus goede kans dat je motor het overleeft al is het niet gezond natuurlijk om dit zo te laten komen ;) Ik heb nu in mijn agenda een 2 wekelijks herhaalde herinnering om even olie te checken.
 

Noord26

Forumguru
Ik heb er gewoonte van gemaakt om om de paar tankbeurten de olie te checken en een blik te werpen op koelvloeistofniveau als de kap toch open staat. Zo zie je meteen als de auto opeens meer olie of koelvloeistof gaat verbruiken. Eigenlijk zou dat ook standaard moeten zijn als je op de auto wilt kunnen vertrouwen. Hiermee voorkom je veel grotere (gevolg) problemen.

Zo viel het mij op dat de auto steeds sneller wat koelvloeistof ging verbruiken. Aangezien dat een gesloten systeem is, zou dat nooit moeten kunnen. Bij de laatste beurt dat aangegeven en in eerste instantie konden ze niets vinden, maar 3 weken later werd het een stapje erger en idd: waterpomp defect.

Voorkomen is beter als genezen.
 

NHaveman

Nieuw lid
Ik heb zelf precies het zelfde meegemaakt met mijn skoda fabia 1 uit 2003 1.4 16v 74 kw 170000 km had de auto net 4 weken ook de bocht door en ja hoor geen olie druk meer ben gelijk gestopt en olie gepeild niets meer aan de stok wel even schrikken als je dat niet gewend bent een auto die veel olie verbruikt bedoel ik. Ik heb er toen ongeveer 2 liter olie bij gedaan a 22 euro de liter ben toen naar de garage gereden en ze hebben alles na gekeken en niets kunnen vinden geen lekkage oprit is mooi schoon koelwater mooi schoon motor loopt ook mooi rond geen geratel of lawaai. Later nog wat onderzoeken laten doen naar niets kunnen vinden uiteindelijk de importeur gebeld en verteld wat het probleem is ze hebben mij doorverbonden met een dealer in Staphorst en die wond er geen doekjes om en vertelde mij dat het verglazing van de cilinderbussen is en dat de olieschraapveer geen grip heeft op de bussen en daar de olie bij langs gaat en de oplossing is motor uitbouwen bussen opnieuw uithonen nieuwe veren monteren en weer inbouwen.
Kost alles met elkaar 2000 euro , daar kan ik een hoop olie voor kopen allen niet meer voor 22 euro per liter op internet voor 8 euro per liter scheelt weer en altijd een liter olie mee in de auto.
 
Bovenaan Onderaan