Olie peilen bij warme motor?

Aiii

Lid
Kort vraagje:

Ik heb gisteren mijn olie gepeild en kwam er tot mijn schrik achter dat er teveel olie in de motor zat. Tenminste dat dacht ik, schijnbaar stond mijn auto toch niet helemaal waterpas want nu staat het peil precies op maximum.

Maar bij navraag bij de garage werd me verteld dat de olie gepeild dien te worden met een warme motor. Geadviseerd werd maar enkele minuten te wachten (3-5) en dan te peilen. Dat schijnt op vandaag normaal te zijn.

Nu hoor ik dit voor het eerst en ben ik beniewd: klopt dat en zo ja, waarom is dit bij nieuwe FSI motoren (voor de goede orde, ik heb een 1.6 FSI) anders dan bij oudere motoren?
 

EdK

Forumguru
Mij is altijd geleerd: zorg dat je wagen of motorfiets op de weg staat zodat hij vlak (waterpas ) staat.
En pijl dan je olie met koude motor, of als je een stuk gereden hebt dan even een 10 minuten laten afkoelen en in die tijd loopt de olie ook weer terug en dan peilen.

En volgens mij staat het ook op deze wijze omschreven in de manuals geleverd bij de wagen.
 

corsaar

Senior Member
We hebben allemaal gelijk het is maar wie je het verteld heeft.
Eerst starten zodat de olie in de motor rondslingerd en dan uitzetten en pijlen.
Maar dat zal ook wel niet juist zijn. Zo is het mij jaren geleden verteld.
Maakt het echt veel uit?
 

FredV

Banned
We hebben allemaal gelijk het is maar wie je het verteld heeft.
Eerst starten zodat de olie in de motor rondslingerd en dan uitzetten en pijlen.
Maar dat zal ook wel niet juist zijn. Zo is het mij jaren geleden verteld.
Maakt het echt veel uit?
Als de olie nog nie tuitgezakt is, staat die gegarandeerd onder peil. dus zou je dan bijvullen, dan heb je veel te veel en dat is zeker helemaal niet goed.
Dus even laten staan.
 
Bovenaan Onderaan